Articolul 1 Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova în Republica Moldova. Noţiuni principale

În sensul prezentului cod, următoarele noţiuni semnifică:

autopromovare – mesaj, difuzat din iniţiativa unui furnizor de servicii media, care vizează promovarea propriilor servicii, programe audiovizuale sau produse auxiliare derivate direct din acestea;

autoritate publică autonomă – instituţie care întruneşte cumulativ următoarele cerinţe:

a) este instituită prin lege;

b) îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu legislaţia în vigoare;

c) acţionează în regim de putere publică în scopul realizării unui interes public;

d) utilizează resurse financiare publice;

e) este competentă să emită acte cu caracter normativ;

f) nu se află în subordinea Guvernului şi nu are o altă autoritate administrativă supraordonată ierarhic;

g) prezintă în faţa Parlamentului raportul cu privire la activitatea desfăşurată;

autorizaţie de retransmisiune – act permisiv emis de către Consiliul Audiovizualului prin care unui distribuitor de servicii media i se acordă dreptul de a retransmite o ofertă de servicii media audiovizuale;

aviz de furnizare a serviciului media audiovizual neliniar – act emis de către Consiliul Audiovizualului ce confirmă recepţionarea notificării din partea unui furnizor de servicii media privind intenţia de a pune la dispoziţia publicului servicii media audiovizuale neliniare;

comunicare audiovizuală – punere la dispoziţia publicului a diverselor programe audiovizuale prin utilizarea frecvenţelor terestre şi a diferitor mijloace tehnice (emiţătoare, sateliţi, cablu etc.);

comunicare comercială audiovizuală – mesaj sonor ori mesaj în imagini însoţite sau nu de sunet, care sînt destinate să promoveze, direct ori indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice ori juridice. Mesajele respective fie însoţesc, fie sînt incluse într-un program audiovizual în schimbul unei plăţi ori retribuţii similare sau în scopul autopromovării. Comunicările comerciale audiovizuale pot lua forma publicităţii, sponsorizării, teleshoppingului, plasării de produse şi alte forme;

comunicare audiovizuală cu conţinut comercial mascat – reprezentare prin sunete şi/sau imagini a bunurilor, a serviciilor, a denumirii, a mărcii comerciale ori a activităţilor unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor audiovizuale, dacă reprezentarea respectivă este destinată unor scopuri publicitare şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura acesteia. Reprezentările respective se consideră intenţionate, în special, atunci cînd se fac în schimbul unei plăţi sau al unei retribuţii similare;

control – posibilitate de a exercita o influenţă decisivă asupra unei persoane juridice, care decurge din drepturi, din contracte sau din orice alte mijloace, separat sau combinate, ţinînd seama de circumstanţele de drept şi de fapt relevante, în special din:

a) dreptul de proprietate sau de folosinţă integrală ori parţială asupra activelor unei persoane juridice;

b) drepturi sau contracte care conferă o influenţă decisivă asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor de conducere ale persoanei juridice.

Controlul este dobîndit de persoane fizice sau juridice care sînt titulare ale drepturilor ori beneficiare ale drepturilor în baza contractelor sau care, deşi nu sînt titulare ale acestor drepturi sau beneficiare ale drepturilor în baza acestor contracte, au puterea de a exercita drepturile care decurg din acestea;

cotă de piaţă – raportul procentual dintre numărul mediu de utilizatori ai unui serviciu media audiovizual într-un interval de timp şi numărul mediu de utilizatori ai tuturor serviciilor media audiovizuale relevante, calculat pentru acelaşi interval de timp;

discurs care incită la ură – mesaj care propagă, incită, promovează sau justifică ura rasială, xenofobia, antisemitismul sau alte forme de ură fondate pe intoleranţă sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de naţionalitate, de religie, de dizabilitate sau de orientare sexuală;

distribuitor de servicii media – persoană care constituie şi pune la dispoziţia publicului o ofertă de servicii media audiovizuale, prin retransmisiune, pe bază de relaţii contractuale cu furnizorii de servicii media sau cu persoane autorizate în condiţiile legii;

drepturi de exclusivitate – drepturi obţinute de către un furnizor de servicii media în temeiul unui contract de la organizatorul unui eveniment şi/sau de la proprietarul ori, după caz, administratorul locului unde se desfăşoară evenimentul, de la autori şi/sau de la alţi deţinători de drepturi în vederea difuzării exclusive de către furnizorul de servicii media respectiv pe o zonă geografică determinată;

durată programată – interval de timp care însumează durata efectivă a programului audiovizual sau a tranşei de program şi, după caz, durata publicităţii difuzate în interiorul acestora;

eveniment de importanţă majoră – eveniment care este inclus în lista aprobată de către Consiliul Audiovizualului şi care este considerat a fi de interes major pentru o parte semnificativă a populaţiei, desfăşurat de un organizator de evenimente care deţine dreptul legal de a comercializa drepturile aferente evenimentului respectiv;

furnizor de servicii media – persoană fizică sau juridică care poartă responsabilitate editorială pentru alegerea conţinutului audiovizual al serviciului media audiovizual şi care stabileşte modul de organizare a serviciului respectiv;

furnizor naţional de servicii media – furnizor ale cărui servicii media audiovizuale liniare se adresează populaţiei la nivel naţional şi pot fi recepţionate de cel puţin 2/3 din populaţia Republicii Moldova;

furnizor regional de servicii media – furnizor ale cărui servicii media audiovizuale liniare se adresează populaţiei la nivel regional şi pot fi recepţionate de cel puţin 1/3 din populaţia Republicii Moldova;

furnizor local de servicii media – furnizor ale cărui servicii media audiovizuale liniare se adresează populaţiei la nivel local şi care pot fi recepţionate de mai puţin de 1/3 din populaţia Republicii Moldova;

furnizorul serviciului de platformă de partajare a materialelor video – persoană fizică sau juridică care oferă un serviciu de platformă de partajare a materialelor video;

furnizor de multiplex – persoană fizică sau juridică, înregistrată în Republica Moldova şi autorizată, în condiţiile legii, de către autoritatea publică centrală de reglementare a pieţei serviciilor în domeniul comunicaţiilor electronice şi tehnologiei informaţiei, a cărei activitate constă, în totalitate sau în parte, în instalarea, operarea şi gestionarea propriei reţele de comunicaţii electronice prin care se realizează un multiplex;

licenţă de emisie – act permisiv emis de către Consiliul Audiovizualului prin care unui furnizor de servicii media, aflat în jurisdicţia Republicii Moldova, i se acordă dreptul de a difuza un anumit serviciu media audiovizual liniar;

materiale video generate de utilizatori – o serie de imagini în mişcare, însoţite sau nu de sunet, care constituie un singur element, indiferent de durata sa, creat de către un utilizator şi încărcat pe o platformă de partajare a materialelor video de către acesta sau de către un alt utilizator;

mesaj subliminal – mesaj care utilizează stimuli prea slabi pentru a putea fi percepuţi în mod conştient, dar care pot influenţa comportamentul persoanelor;

multiplex – sistem de structurare a unui set de servicii media audiovizuale şi de servicii auxiliare, integrate într-un flux digital şi difuzate printr-un canal radio de televiziune digitală terestră;

ore de maximă audienţă – intervalele de timp cuprinse între orele 06.00–09.00 şi 17.00–23.00 – pentru serviciile de televiziune şi între 06.00–10.00, 12.00–15.00 şi 17.00–20.00 – pentru serviciile de radiodifuziune sonoră;

plasare de produse – formă de comunicare comercială audiovizuală ce constă în includerea unui produs, serviciu sau a mărcilor comerciale ale acestora ori în referirea la acestea, în cadrul unui program audiovizual, în schimbul unei plăţi sau al unei retribuţii similare;

pluralism audiovizual – context în domeniul audiovizualului care întruneşte cumulativ următoarele caracteristici:

a) diversitate de furnizori de servicii media şi de servicii media audiovizuale;

b) diversitate de programe audiovizuale în cadrul aceluiaşi serviciu media audiovizual;

c) prezenţa opiniilor publicului larg în serviciile media audiovizuale, în special a celor liniare;

d) prezenţa furnizorilor de servicii media liberi, autonomi, independenţi economic şi editorial;

e) accesul publicului larg la gama de opinii prezente în serviciile media audiovizuale;

producător independent – persoană fizică sau juridică, stabilită sau înregistrată în Republica Moldova, independentă în raport cu furnizorul de servicii media, care întruneşte cumulativ următoarele caracteristici:

a) dispune de personalitate juridică distinctă de cea a unui furnizor de servicii media;

b) nu dispune, direct sau indirect, de mai mult de 15% din capitalul unui furnizor de servicii media;

c) nu încasează mai mult de 2/3 din veniturile sale (cifra anuală de afaceri) pe o perioadă de 3 ani din vînzările de produse către unul şi acelaşi furnizor de servicii media;

d) capitalul său nu este deţinut în proporţie mai mare de 15% de către o persoană fizică sau juridică care deţine, la rîndul acesteia, direct sau indirect, mai mult de 15% din capitalul unui furnizor de servicii media;

proprietar beneficiar – persoană fizică care, în temeiul legii şi/sau al contractului, se află în una dintre următoarele situaţii:

a) beneficiază sau poate beneficia de orice tip de venit din activitatea unui furnizor de servicii media sau distribuitor de servicii media şi nu are obligaţia de a preda acest venit unei terţe persoane;

b) deţine, direct sau indirect, prin persoane afiliate, controlul asupra furnizorului de servicii media ori distribuitorului de servicii media;

c) are calitatea de membru al organului de conducere al unei persoane juridice cu scop necomercial sau al unei persoane juridice în care nicio persoană fizică nu deţine o cotă de participare egală cu sau mai mare decît cota substanţială, de asemenea are competenţa să revoce, singură sau împreună cu alţi membri, majoritatea membrilor consiliului, organul executiv sau majoritatea membrilor organului executiv şi/sau cenzorul ori majoritatea membrilor comisiei de cenzori a furnizorului de servicii media sau a distribuitorului de servicii media;

program audiovizual – ansamblu de imagini în mişcare, însoţite sau nu de sunet, în cazul unui program televizat, sau ansamblu de sunete, în cazul unui program sonor, indiferent de durata acestuia, care constituie un întreg identificabil prin titlu, conţinut sau formă, în cadrul unei grile sau al unui catalog realizat de către un furnizor de servicii media (evenimente sportive, filme documentare, programe de divertisment şi de tip reality, programe pentru copii, piese de teatru şi altele);

program audiovizual în primă difuzare – program audiovizual difuzat în premieră în cadrul unui serviciu media audiovizual liniar;

protejarea spaţiului audiovizual naţional – ansamblu de măsuri avînd ca scop atît eliminarea factorilor interni sau externi, intenţionali sau involuntari, ce prejudiciază ori pot afecta integritatea instituţională, cea funcţională, cea structurală, cea de conţinut, cea tehnologică sau de altă natură a spaţiului de referinţă, cît şi crearea ambianţei sociale propice pentru funcţionarea spaţiului audiovizual naţional în condiţii de securitate legală, politică, economică, culturală sau de altă natură;

publicitate – mesaj, sub orice formă, difuzat în scop de autopromovare sau difuzat în schimbul unei plăţi, fie al unei retribuţii similare, de către o persoană juridică sau fizică, în legătură cu un domeniu de activitate, cu o activitate comercială, cu o meserie ori profesie, în scop de promovare a furnizării unor bunuri şi servicii, inclusiv bunuri imobiliare, sau a unei cauze, a unei idei, ori a unor drepturi şi obligaţii;

publicitate interactivă – publicitate televizată, tehnica de difuzare a căreia permite utilizatorului să opteze pentru accesul la publicitate prin intermediul unui serviciu media audiovizual neliniar la momentul, pe durata şi la conţinutul publicitar alese de acesta;

publicitate prin ecran partajat – publicitate televizată, inclusiv autopromovare sau promovare a elementelor de identificare a sponsorului, tehnica de difuzare a căreia constă în divizarea spaţială a ecranului pentru difuzarea televizată simultană a conţinutului editorial şi a conţinutului publicitar sau a mesajului cu privire la sponsor;

publicitate virtuală – publicitate televizată, tehnica de difuzare a căreia constă în prelucrarea imaginii, în cazul transmisiunii unor evenimente, prin înlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse în incinta în care se desfăşoară evenimentele respective cu mesaje publicitare introduse de către furnizorul de servicii media sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje în orice zonă a imaginii transmise;

responsabilitate editorială – exercitarea unui control efectiv asupra selectării programelor audiovizuale şi asupra organizării acestora fie într-o grilă cronologică, în cazul serviciilor de televiziune sau de radiodifuziune sonoră, fie într-un catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale neliniare;

retransmisiune – captare şi furnizare simultană ori cvasisimultană, prin orice mijloace tehnice, a serviciilor media audiovizuale sau a unor părţi ale acestora (versiuni prescurtate), în mod integral şi fără vreo modificare a conţinutului, destinate recepţionării de către public;

reţea de comunicaţii electronice – sistem de transmisiune şi, după caz, echipament de comutare sau de rutare şi alte resurse, inclusiv elemente de reţea care nu sînt active, dar care permit transmiterea semnalelor prin cablu, prin unde radio, prin mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice, inclusiv prin reţele de satelit, prin reţele terestre fixe (cu comutare de circuite sau de pachete, inclusiv internet) şi mobile, sistem care utilizează reţeaua electrică, atît timp cît servesc la transmiterea semnalelor, reţelele utilizate pentru difuzarea programelor audiovizuale şi reţelele de televiziune prin cablu, indiferent de tipul de informaţie transmisă;

securitate informaţională – stare de protecţie a resurselor informaţionale, a persoanei, a societăţii şi a statului, inclusiv prezenţa unui ansamblu de măsuri pentru asigurarea protecţiei persoanei, a societăţii şi a statului de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatorie din exterior şi pentru neadmiterea agresiunii mediatice îndreptate împotriva Republicii Moldova;

serviciu media audiovizual – serviciu, aflat sub responsabilitatea editorială a unui furnizor de servicii media, al cărui scop principal sau al unei secţiuni disociabile a acestuia este furnizarea de programe audiovizuale în scop informativ, educativ sau de divertisment pentru publicul larg, prin reţele de comunicaţii electronice;

serviciu media audiovizual liniar – serviciu media audiovizual pus la dispoziţia publicului de către un furnizor de servicii media pentru vizionarea/audierea simultană de programe audiovizuale în baza unei grile de programe elaborate de furnizorul de servicii media;

serviciu media audiovizual neliniar – serviciu media audiovizual pus la dispoziţie de către un furnizor de servicii media pentru vizionarea/audierea de programe audiovizuale la cererea individuală a utilizatorului şi la momentul ales de acesta, în baza unui catalog de programe stabilit de furnizorul de servicii media;

serviciu media audiovizual generalist – serviciu media audiovizual care furnizează programe audiovizuale cu conţinut preponderent informativ, educativ şi de divertisment, în domenii de interes public, şi care sînt adresate publicului larg;

serviciu media audiovizual de ştiri – serviciu media audiovizual care furnizează programe audiovizuale cu conţinut preponderent informativ şi informativ-analitic, axat pe actualitatea internă şi externă şi care sînt adresate publicului larg;

serviciu media audiovizual tematic – serviciu media audiovizual care furnizează programe audiovizuale dedicate preponderent unui domeniu şi care sînt adresate unui anumit segment al publicului;

servicii media audiovizuale libere la retransmisiune – servicii media audiovizuale a căror retransmisiune nu este condiţionată financiar ori tehnic de către furnizorii de servicii media sau de către reprezentanţii legali ai acestora;

servicii media audiovizuale „must carry” – servicii media audiovizuale libere la retransmisiune, a căror retransmisiune este obligatorie pentru distribuitorii de servicii media în baza listei serviciilor media audiovizuale stabilite anual de către Consiliul Audiovizualului;

serviciu de platformă de partajare a materialelor video – serviciu media audiovizual ce constă în:

a) stocarea programelor sau a materialelor video generate de utilizatori, pentru care furnizorul serviciului de platformă de partajare a materialelor video nu poartă responsabilitate editorială;

b) organizarea programelor sau a materialelor video generate de utilizatori şi stocate în ordinea stabilită de către furnizorul serviciului de platformă de partajare a materialelor video, inclusiv prin mijloace automate sau algoritmi, în special prin afişare, marcare şi secvenţionare;

c) asigurarea furnizării către publicul larg a programelor şi materialelor video, generate de utilizatori, în scop informativ, educativ sau de divertisment, aceasta fiind scopul principal al serviciului, al unei secţiuni disociabile sau al unei funcţionalităţi esenţiale a acestuia;

d) punerea la dispoziţia publicului larg a programelor sau a materialelor video generate de utilizatori prin reţele de comunicaţii electronice;

serviciu de teletext – oferirea informaţiilor codificate sub formă de text, care pot fi accesate cu ajutorul unui decodor standard al receptorului televizorului în momentul accesării, pe durata şi pentru conţinutul alese;

serviciu de videotext – oferirea mesajelor sub formă de text sau semne grafice, în cadrul unei grile ori al unui catalog, realizate de către un furnizor de servicii media, avînd forma şi conţinutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabile ca formă şi conţinut cu acestea;

sistem cu acces condiţionat – modalitate tehnică sau dispozitiv prin intermediul cărora accesul la un serviciu media audiovizual protejat se poate face în mod restricţionat, în baza unui abonament sau în baza altei forme de autorizare individuală prealabilă;

slot – o parte a fluxului digital din cadrul multiplexului, suficientă pentru transmisiunea/retransmisiunea unui serviciu media audiovizual;

spaţiu audiovizual naţional – spaţiu informaţional-mediatic constituit structural şi compoziţional din servicii media audiovizuale locale, comunitare, regionale, naţionale sau internaţionale, publice ori private, generaliste sau tematice, informative, educative şi de divertisment, puse la dispoziţia publicului prin reţele de comunicaţii electronice;

sponsorizare – contribuţie a unei întreprinderi publice sau private acordată pentru finanţarea programelor audiovizuale în vederea promovării denumirii, a mărcii comerciale, a imaginii, a activităţilor ori a unor produse proprii;

sponsorizare virtuală – tehnică de difuzare a elementelor de identificare a sponsorului care constă în prelucrarea imaginii, în cazul transmisiunii unor evenimente, prin înlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse în incinta în care se desfăşoară evenimentele respective cu mesaje cu privire la sponsori, introduse de către furnizorul de servicii media sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje în orice zonă a imaginii transmise;

spot izolat – spot de publicitate ori de teleshopping care nu este precedat şi nici succedat de un alt spot de publicitate sau de teleshopping;

teleshopping – mesaj transmis direct către publicul larg în scopul furnizării unor bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi şi obligaţii, în schimbul unei plăţi;

transmisiune – furnizare primară, prin reţele de comunicaţii electronice, a serviciilor media audiovizuale liniare destinate recepţionării de către public;

utilizator – persoană care utilizează cel puţin un serviciu media audiovizual.

Art 1 Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №174 din 08.11.2018, versiune în vigoare din 04.11.2021

Codul este valabil. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului