Articolul 2 Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova în Republica Moldova. Scopul, obiectul şi sfera de aplicare

(1) Prezentul cod are drept scop:

a) să asigure tuturor persoanelor dreptul de a primi informaţii corecte şi obiective şi să contribuie la formarea liberă a opiniilor;

b) să garanteze dreptul la independenţă editorială şi libertatea de exprimare;

c) să asigure independenţă autorităţii de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale;

d) să asigure independenţă organelor de supraveghere a activităţii furnizorilor publici de servicii media;

e) să asigure, să menţină şi să dezvolte pluralismul audiovizual;

f) să asigure protejarea şi dezvoltarea spaţiului audiovizual naţional.

(2) Prezentul cod are ca obiect de reglementare furnizarea şi distribuirea serviciilor media audiovizuale de către furnizorii de servicii media şi distribuitorii de servicii media aflaţi în jurisdicţia Republicii Moldova.

(3) Prezentul cod nu se aplică:

a) serviciilor web care nu intră în concurenţă cu serviciile media audiovizuale; conţinutul audiovizual prezent pe pagina web fiind doar ocazional şi nu constituie scopul principal al acestora;

b) serviciilor web care furnizează conţinuturi audiovizuale ce nu sînt mijloace de informare în masă în sensul obiectivului de a informa, educa şi distra publicul larg;

c) paginilor web care furnizează conţinut audiovizual generat de către utilizatori privaţi în scopul utilizării în comun şi al schimbului în cadrul unei comunităţi de interese;

d) jocurilor de noroc online, inclusiv loteriilor, pariurilor şi altor forme de servicii din domeniul jocurilor de noroc, cu excepţia jocurilor şi concursurilor difuzate, în condiţiile legii, în cadrul unui serviciu media audiovizual;

e) ziarelor şi revistelor în format electronic;

f) motoarelor de căutare pe internet;

g) corespondenţei private sub orice formă.

(4) Subiecţi ai prezentului cod sînt:

a) furnizorii de servicii media aflaţi în jurisdicţia Republicii Moldova;

b) distribuitorii de servicii media aflaţi în jurisdicţia Republicii Moldova;

c) autoritatea de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale;

d) organele de supraveghere a activităţii furnizorilor publici de servicii media;

e) furnizorii de servicii de platformă de partajare a materialelor video aflaţi în jurisdicţia Republicii Moldova.

(5) În sensul prezentului cod, un furnizor de servicii media este considerat aflat în jurisdicţia Republicii Moldova dacă întruneşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:

a) are sediul principal în Republica Moldova şi deciziile editoriale privind serviciul media audiovizual sînt luate în Republica Moldova;

b) are sediul principal în Republica Moldova şi partea majoritară a forţei de muncă implicate în furnizarea serviciilor media audiovizuale îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova;

c) deciziile editoriale privind serviciile media audiovizuale sînt luate în Republica Moldova şi o parte majoritară a forţei de muncă implicate în furnizarea serviciilor media audiovizuale îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova.

(6) Furnizorul de servicii media care nu întruneşte niciuna dintre condiţiile prevăzute la alin.(5) şi nu este stabilit în alt stat participant la Convenţia europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră este considerat a fi în jurisdicţia Republicii Moldova dacă se află în una dintre următoarele situaţii:

a) utilizează o frecvenţă acordată de autoritatea publică competentă din Republica Moldova;

b) utilizează un slot acordat de autoritatea publică competentă din Republica Moldova;

c) utilizează o capacitate de satelit ce aparţine Republicii Moldova;

d) utilizează o legătură ascendentă la satelit situată pe teritoriul Republicii Moldova;

e) utilizează o legătură la internet situată pe teritoriul Republicii Moldova.

(7) Dacă, în stabilirea jurisdicţiei aplicabile, criteriile prevăzute la alin.(5) şi (6) nu sînt relevante, furnizorul de servicii media se consideră în afara jurisdicţiei Republicii Moldova.

(8) În sensul prezentului cod, un distribuitor de servicii media este considerat aflat în jurisdicţia Republicii Moldova dacă întruneşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:

a) are sediul principal în Republica Moldova şi deciziile privind crearea ofertelor de servicii media audiovizuale retransmise sînt luate în Republica Moldova;

b) are sediul principal în Republica Moldova şi partea majoritară a forţei de muncă implicate în crearea şi punerea la dispoziţia publicului a ofertelor de servicii media audiovizuale retransmise îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova;

c) deciziile privind crearea ofertelor de servicii media audiovizuale retransmise sînt luate în Republica Moldova şi partea majoritară a forţei de muncă implicate în punerea la dispoziţia publicului a ofertelor de servicii media audiovizuale retransmise îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova.

(9) Distribuitorul de servicii media care nu întruneşte niciuna dintre condiţiile prevăzute la alin.(8) şi nu este stabilit în alt stat participant la Convenţia europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră este considerat a fi în jurisdicţia Republicii Moldova dacă se află în una dintre următoarele situaţii:

a) utilizează un slot acordat de autoritatea publică competentă din Republica Moldova;

b) utilizează o capacitate de satelit ce aparţine Republicii Moldova;

c) utilizează o legătură ascendentă la satelit situată pe teritoriul Republicii Moldova;

d) utilizează o legătură la internet situată pe teritoriul Republicii Moldova.

(10) Dacă, în stabilirea jurisdicţiei aplicabile, criteriile prevăzute la alin.(8) şi (9) nu sînt relevante, distribuitorul de servicii media se consideră în afara jurisdicţiei Republicii Moldova.

Art 2 Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №174 din 08.11.2018, versiune în vigoare din 04.11.2021

Codul este valabil. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului