Articolul 28 Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova în Republica Moldova. Regimul juridic al proprietăţii furnizorilor de servicii media

(1) Furnizorii privaţi de servicii media sînt constituiţi de către persoane fizice şi/sau juridice şi funcţionează sub formă de societăţi comerciale.

(2) Furnizorii privaţi de servicii media nu pot avea în calitate de proprietar beneficiar:

a) Parlamentul, Preşedintele Republicii Moldova sau Guvernul;

b) un organ central de specialitate sau o autoritate administrativă centrală;

c) o autoritate a administraţiei publice locale;

d) alt organ/autoritate, instituite cu scopul exercitării atribuţiilor administrative, social-culturale sau cu caracter necomercial;

e) o instituţie publică finanţată integral sau parţial de la bugetul de stat;

f) o organizaţie comercială finanţată integral sau parţial de la bugetul de stat;

g) un partid sau o organizaţie social-politică;

h) o organizaţie comercială care are în calitate de fondator sau cofondator cel puţin unul dintre subiecţii prevăzuţi la lit.a)–g);

i) un sindicat;

j) un cult religios.

(3) Furnizorii privaţi de servicii media activează într-un regim juridic al proprietăţii care asigură eficienţă economică, cu condiţia să nu genereze apariţia situaţiilor dominante în formarea opiniei publice.

(4) Sînt interzise şi, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, considerate nevalabile în întregime sau parţial orice acorduri (acţiuni coordonate) ale persoanelor fizice şi juridice concurente din domeniul serviciilor media audiovizuale, care deţin în comun o situaţie dominantă pe piaţă, dacă acestea au sau pot avea drept rezultat limitarea concurenţei.

(5) Sînt interzise şi, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, considerate nevalabile în întregime sau parţial orice acorduri (acţiuni coordonate) ale persoanelor fizice şi juridice neconcurente din domeniul serviciilor media audiovizuale, dintre care o persoană deţine o situaţie dominantă pe piaţă, iar cealaltă este furnizorul sau cumpărătorul acesteia, dacă asemenea acorduri (acţiuni coordonate) conduc sau pot conduce la limitarea concurenţei.

(6) O persoană fizică poate fi proprietar beneficiar la cel mult 2 servicii de televiziune.

(7) O persoană fizică poate fi proprietar beneficiar la cel mult 2 servicii de radiodifuziune sonoră.

(8) Persoana fizică, soţul/soţia acesteia, sau persoana juridică care este fondator/asociat/proprietar unic ori care deţine o cotă mai mare de 50% din acţiunile, din drepturile de vot sau din capitalul social al unei persoane juridice din domeniul serviciilor media audiovizuale nu poate deţine mai mult de 20% din acţiunile, din drepturile de vot sau din capitalul social al unei persoane juridice din domeniul serviciilor media audiovizuale aflate în jurisdicţia Republicii Moldova.

(9) Partidele politice, entităţile juridice sau întreprinderile fondate de acestea, sindicatele şi cultele religioase nu pot deţine acţiuni, drepturi de vot sau cote din capitalul social al persoanei juridice din domeniul serviciilor media audiovizuale.

(10) Persoana fizică care deţine o funcţie în autorităţile administraţiei publice legislative, executive sau judecătoreşti, precum şi cea care deţine o funcţie electivă în organele de conducere ale unui partid ori ale altei organizaţii social-politice şi este fondatoare şi/sau deţine acţiuni la persoana juridică din domeniul serviciilor media audiovizuale nu pot avea drept de vot în cadrul acestora.

(11) Persoana fizică sau juridică care deţine ori dobîndeşte o cotă egală sau mai mare de 20% din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei persoane juridice care deţine licenţă de emisie sau ale unei persoane juridice care controlează deţinătorul unei astfel de licenţe are obligaţia de a înştiinţa Consiliul Audiovizualului despre aceasta, printr-o declaraţie scrisă pe proprie răspundere, în termen de 30 de zile de la data la care a atins cota respectivă.

(12) Este interzisă utilizarea denumirii unei persoane terţe de către o persoană juridică care solicită acordarea unei licenţe de emisie sau care controlează o persoană juridică deţinătoare a unei licenţe de emisie, în scopul eludării prevederilor prezentului cod.

(13) Furnizorii privaţi de servicii media sînt obligaţi să publice pe propriile pagini web şi să prezinte Consiliului Audiovizualului, anual, pînă la data de 1 februarie, un raport de activitate, conform modelului aprobat de către Consiliul Audiovizualului, care să cuprindă numele, cetăţenia proprietarului beneficiar/ proprietarilor beneficiari, descrierea structurii proprietăţii, organigrama şi capitalul social ale furnizorului de servicii media, sursele de finanţare a serviciului media audiovizual şi informaţia privind realizarea concepţiei serviciului media audiovizual pentru anul de activitate precedent.

(14) Regimul juridic al proprietăţii furnizorilor publici şi comunitari de servicii media este reglementat în capitolele IV şi VI.

Art 28 Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №174 din 08.11.2018, versiune în vigoare din 04.11.2021

Codul este valabil. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului