Articolul 13 din Legea Contabilităţii în Republica Moldova. Răspunderea şi drepturile entităţilor privind ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară

(1) Răspunderea pentru ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară revine: a) conducerii (organului executiv) - în entitatea cu răspundere limitată; b) partenerilor - în entitatea ai cărei proprietari au răspundere nelimitată; c) proprietarului - pentru întreprinzătorii individuali; d) conducătorului entităţii - în entităţile neprevăzute la lit.a)-c). (2) Persoanele specificate la alin.(1) sînt obligate: a) să organizeze şi să asigure ţinerea contabilităţii în mod continuu din momentul înregistrării pînă la lichidarea entităţii; b) să asigure elaborarea şi respectarea politicilor contabile în conformitate cu cerinţele prezentei legi, ale I.F.R.S. şi ale S.N.C.; c) să asigure elaborarea şi aprobarea: - planului de conturi contabile de lucru al entităţii; - procedeelor interne privind contabilitatea de gestiune; - formularelor documentelor primare şi registrelor contabile, în cazul lipsei formularelor tipizate sau dacă acestea nu satisfac necesităţile entităţii; - regulilor circulaţiei documentelor şi tehnologiei de prelucrare a informaţiei contabile; d) să asigure întocmirea şi prezentarea oportună, completă şi corectă a documentelor primare, a registrelor contabile conform regulilor stabilite de Ministerul Finanţelor, precum şi integritatea şi păstrarea acestora conform cerinţelor Organului de Stat pentru Supravegherea şi Administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova; e) să organizeze sistemul de control intern, inclusiv efectuarea inventarierii; f) să asigure documentarea faptelor economice ale entităţii şi reflectarea acestora în contabilitate; g) să asigure respectarea actelor normative prevăzute la art.11 alin.(2) lit.a); h) să asigure întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare în conformitate cu prezenta lege şi cu standardele de contabilitate. (3) Persoanele specificate la alin.(1) au dreptul: a) să numească şi să elibereze din funcţie contabilul-şef în baza contractului individual de muncă, în conformitate cu prevederile Codului muncii; b) să constituie secţii (servicii) de contabilitate ca subdiviziuni interioare conduse de contabilul-şef (persoana împuternicită) care se subordonează nemijlocit conducătorului entităţii; c) să transmită ţinerea contabilităţii unei organizaţii specializate sau firme de audit în bază contractuală; d) să aleagă sistemul şi forma de ţinere a contabilităţii; e) să stabilească reguli interne privind documentarea faptelor economice şi graficul efectuării inventarierii. (4) – abrogat. (5) Contabilul-şef al entităţii trebuie să aibă studii superioare sau medii de specialitate de profil. În cazul contabilului-şef al entităţii de interes public, studiile superioare de profil sînt obligatorii. (6) În entităţile care aplică sistemul contabil în partidă simplă, contabilitatea poate fi ţinută nemijlocit de conducătorul entităţii.

Art 13 Legea Contabilităţii în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №113 din 27.04.2007

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului