Articolul 17 din Legea Сu privire la investigarea accidentelor și incidentelor în transporturi în Republica Moldova. Rapoartele investigației tehnice privind siguranța

(1) O investigație tehnică privind siguranța face obiectul unor rapoarte într-o formă corespunzătoare tipului și gravității evenimentului în transport și relevanței constatărilor investigației. Rapoartele descriu scopul investigației conform art. 3 alin. (1), fără a stabili cui aparține vinovăția sau răspunderea. În funcție de caz, rapoartele conțin recomandări privind siguranța.

(2) În termen de 10 zile de la începerea investigației tehnice privind siguranța, legată de producerea unui eveniment în transport, Biroul elaborează un raport preliminar.

(3) Investigația tehnică privind siguranța se încheie cu un raport final, prezentat în forma stabilită de Birou, care se aprobă de către investigatorul-șef și se expediază entităților interesate. Raportul final va conține, în mod obligatoriu, următoarele informații:

a) denumirea operatorului de transport, producătorul, modelul, naționalitatea și mărcile de înregistrare ale aeronavei, navei sau ale materialului rulant; locul și data accidentului sau incidentului;

b) înștiințarea autorităților naționale și străine cu privire la producerea evenimentului în transport, identificarea autorității și a reprezentanților acreditați ce vor investiga evenimentul în transport, organizarea investigației, autoritatea care eliberează raportul, data publicării acestuia, precum și un rezumat scurt privind circumstanțele ce au cauzat accidentul sau incidentul;

c) informații faptice, analize, concluzii și, după caz, recomandări de siguranță.

(4) În cazul în care investigația tehnică privind siguranța generează rapoarte înainte de finalizarea acesteia, Biroul poate solicita, înainte de publicare, comentarii din partea autorităților indicate la alin. (11) lit. a) și, prin intermediul acestora, din partea titularului certificatului de tip al mijlocului de transport, din partea fabricantului sau din partea operatorului de transport în cauză.

(5) Înainte de a publica raportul final, Biroul solicită comentarii din partea autorităților prevăzute la alin. (11)

lit. a), inclusiv din partea statelor care au proiectat, produs, înregistrat sau emis certificatul de tip al mijlocului de transport și, prin intermediul acestora, din partea titularului certificatului de tip, din partea fabricantului sau din partea operatorului de transport în cauză. În cazul în care au fost solicitate comentarii, Biroul respectă standardele internaționale și practicile recomandate.

(6) Informațiile se includ în raportul final doar în cazul în care sunt relevante. Nu vor fi divulgate informații sau părți de informații care nu prezintă interes pentru respectiva investigație tehnică privind siguranța.

(7) Biroul face public raportul final, inclusiv recomandările de siguranță, în cel mai scurt timp și, dacă este posibil, în termen de 12 luni de la data producerii evenimentului în transport. În cazul în care raportul final nu poate fi publicat în termen de 12 luni, Biroul publică o declarație intermediară cel puțin la fiecare comemorare a evenimentului în transport, în care oferă detalii cu privire la stadiul investigației tehnice privind siguranța și eventualele probleme ridicate în domeniul siguranței.

(8) Raportul final al investigației tehnice privind siguranța este semnat de către toți membrii comisiei de investigație, inclusiv de investigatorul-șef. Data semnării raportului final se consideră a fi ultima zi a investigației.

(9) Raportul final al investigației tehnice privind siguranța se aprobă de către directorul general al Biroului.

(10) În cazul în care după prezentarea raportului final sunt descoperite fapte noi sau în cazul în care au fost admise greșeli ori omise circumstanțe importante pentru stabilirea cauzei accidentului sau incidentului, Biroul actualizează, în termen rezonabil, indicatorii evenimentului în transport și trimite raportul astfel actualizat destinatarilor indicați la alin. (11) până la prezentarea următorului raport.

(11) Biroul transmite copii ale raportului final al investigației tehnice privind siguranța și, după caz, ale recomandărilor privind siguranța, în conformitate cu cerințele internaționale, cu practicile recomandate și în termene proxime:

a) autorităților responsabile de investigațiile tehnice privind siguranța și organelor de supraveghere, de control și de certificare în transport ale statelor vizate, precum și organizațiilor internaționale de profil la care Republica Moldova este parte;

b) destinatarilor recomandărilor privind siguranța, incluse în raport;

c) proiectantului, producătorului, operatorului de transport, organizației de deservire tehnică a mijlocului de transport, precum și autorităților de siguranță ale statului de înregistrare a acestuia;

d) organizațiilor de certificare a mijlocului de transport;

e) autorităților de certificare sau de licențiere a operatorului de transport, a pilotului, a căpitanului sau a mecanicului de locomotivă;

f) statului ai cărui cetățeni sunt victimele evenimentului în transport;

g) Procuraturii Generale;

h) Ministerului Afacerilor Interne.

(12) Biroul este autorizat să informeze victimele evenimentului în transport și rudele acestora ori să facă publice orice informații privind observațiile faptice, procedurile investigației tehnice privind siguranța, eventualele rapoarte preliminare sau recomandări de siguranță, cu condiția ca aceste informații să nu compromită obiectivele investigației și să respecte integral legislația aplicabilă privind protecția datelor cu caracter personal.

(13) Biroul publică pe pagina sa web oficială raportul final al investigației tehnice privind siguranța, depersonalizat.

Art 17 Legea Сu privire la investigarea accidentelor și incidentelor în transporturi în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №213 din 09.12.2021

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului