Articolul 24 din Legea Pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal în Republica Moldova. Dispoziţii tranzitorii

(1) Pînă la unificarea şi reglementarea de către Codul fiscal a tuturor impozitelor şi taxelor enumerate la art.6 alin.(5) şi (6) din Codul fiscal, prin textul “şi din alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta” din Codul fiscal se înţeleg şi actele legislative, alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta referitor la impozitele şi taxele care nu sînt reglementate de titlurile respective ale Codului fiscal, inclusiv actele legislative şi alte acte normative adoptate pînă la punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, precum şi actele legislative speciale ce anulează total sau parţial suma impozitului, taxei, majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii ori care modifică termenul de stingere a impozitului, taxei, majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii. Pe lîngă aceasta, textul respectiv include normele privind impozitarea titularilor patentei de întreprinzător (conform Legii nr.93-XIV din 15 iulie 1998 cu privire la patenta de întreprinzător) şi privind perceperea taxei vamale (conform Legii nr.1380-XIII din 20 noiembrie 1997 cu privire la tariful vamal).

(2) Prevederile actelor legislative indicate la art.22 al prezentei legi sînt aplicabile obligaţiilor fiscale apărute pînă la 1 ianuarie 1998.

(6) Anuităţile obţinute în baza contractelor de asigurare a pensiei suplimentare, care au fost încheiate pînă la intrarea în vigoare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nu se impozitează.

(12) În calitate de mijloc de achitare a datoriilor pe impozite se acceptă cambiile emise de Ministerul Finanţelor în favoarea Societăţii pe Acţiuni "Gazprom" din Federaţia Rusă, în condiţiile stabilite prin Regulamentul de emitere, circulaţie şi achitare a cambiilor în scopul reglementării datoriei Republicii Moldova pentru gazele naturale livrate în anul 1996 (anexa la Acordul dintre Republica Moldova şi Societatea pe Acţiuni "Gazprom" din Federaţia Rusă privind reglementarea datoriei Republicii Moldova pentru gazele naturale livrate în anul 1996) şi prin Regulamentul de emitere, circulaţie şi achitare a cambiilor în scopul reglementării datoriei Republicii Moldova pentru gazele naturale livrate în anul 1997 (anexa la Acordul dintre Republica Moldova şi Societatea pe Acţiuni "Gazprom" din Federaţia Rusă privind reglementarea datoriei Republicii Moldova pentru gazele naturale livrate în anul 1997).

(15) Se scutesc de plata impozitului:

a) atelierele curative de producţie (de muncă) de pe lîngă spitalele de psihiatrie ale Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, în care muncesc persoane handicapate;

b) Centrul Republican Experimental pentru Protezare, Ortopedie şi Reabilitare al Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale;

c) întreprinderile penitenciarelor;

d) organele cadastrale teritoriale – pe venitul destinat creării şi funcţionării fondului de garanţie al Agenţiei Servicii Publice, precum şi pe venitul destinat acumulării de mijloace prevăzute pentru acoperirea cheltuielilor de deservire şi rambursare a creditului extern acordat în vederea implementării Primului Proiect de Cadastru;

e) Societatea pe Acţiuni "Apă-Canal" Chişinău – pe venitul calculat şi reflectat în fondul special pentru serviciul şi rambursarea împrumutului primit de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare;

f) Banca Naţională a Moldovei pe veniturile ei.

(16) La calcularea impozitului pe venit, agenţii economici au dreptul la reducerea venitului impozabil cu o sumă calculată prin înmulţirea salariului mediu lunar pe ţară din anul precedent anului fiscal de gestiune la creşterea numărului mediu al salariaţilor în anul fiscal de gestiune faţă de anul precedent, dar nu mai mare de venitul impozabil. Salariul mediu lunar pe ţară în anul precedent se stabileşte în baza comunicatului Biroului Naţional de Statistică. Creşterea numărului mediu al salariaţilor în anul fiscal de gestiune faţă de anul precedent acestuia se determină ca depăşire a numărului mediu al salariaţilor în anul fiscal de gestiune faţă de numărul mediu al salariaţilor din anul precedent.

(17) Întreprinderile care au efectuat, în cadrul Acordului de investiţii "Cu privire la Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti"", investiţii capitale în mărime ce depăşeşte suma echivalentă cu 5 milioane dolari SUA se scutesc de plata impozitului pe venit pe o perioadă de 5 ani consecutivi ulteriori perioadei fiscale în care a fost atins volumul indicat de investiţii capitale, începînd cu prima perioadă fiscală în care acestea au declarat venit impozabil.

(18) Întreprinderile menţionate la alin.(17), care au efectuat investiţii capitale suplimentare în mărime ce depăşeşte suma echivalentă cu 5 milioane dolari SUA, se scutesc suplimentar de plata impozitului pe venit pe o perioadă de 2 ani consecutivi ulteriori perioadei fiscale în care a fost atins volumul indicat de investiţii capitale, începînd cu prima perioadă fiscală în care acestea au declarat venit impozabil.

(19) Datoriile de creditor ale întreprinderilor din sectorul electroenergetic anulate, precum şi transmise, în conformitate cu Legea nr.336-XIV din 1 aprilie 1999 privind restructurarea datoriilor întreprinderilor din sectorul energetic, la bilanţul întreprinderii de Stat “Moldtranselectro”, se consideră ca venit neimpozabil, iar sumele creanţelor întreprinderilor din sectorul electroenergetic transmise, în baza legii nominalizate, la bilanţul Întreprinderii de Stat “Moldtranselectro” se consideră pentru acestea ca datorie compromisă deductibilă. Venitul obţinut se utilizează la acoperirea pierderilor din anii precedenţi şi din anul în curs. Cheltuielile Întreprinderii de Stat “Moldtranselectro” legate de primirea la bilanţul său, în baza prezentului articol, a datoriilor întreprinderilor din sectorul electroenergetic se atribuie la deduceri în cadrul determinării de către Întreprinderea de Stat “Moldtranselectro” a obligaţiilor privind impozitul pe venit.

(21) Se consideră venit impozabil venitul lunar (stabilit de contractul individual de muncă) a cărui mărime nu depăşeşte 2 salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv, pentru angajaţii agenţilor economici a căror activitate de bază este realizarea de programe şi corespunde activităţilor din anexa nr.1, dacă sînt întrunite cumulativ următoarele condiţii:

a) agentul economic a achitat integral, la momentul acordării facilităţii, obligaţiile fiscale şi a efectuat alte plăţi la bugetul public naţional, iar pe parcursul întregii perioade de beneficiere de facilităţi, întîrzierea achitării integrale la bugetul public naţional a obligaţiilor fiscale şi a efectuării altor plăţi declarate, precum şi calculate în urma controlului fiscal, nu va depăşi 30 de zile calendaristice;

b) ponderea venitului agentului economic pentru anul precedent din realizarea programelor constituie mai mult de 50% din venitul din vînzări; Condiţia respectivă nu se aplică agenţilor economici nou-creaţi şi agenţilor economici care nu au înregistrat venituri în anul precedent;

c) posturile angajaţilor corespund ocupaţiilor menţionate la anexa nr.2;

d) posturile fac parte dintr-un compartiment specializat de informatică, evidenţiat în organigrama angajatorului;

e) angajatul nu transmite soţiei (soţului) scutirea personală prevăzută la art.34 din Codul fiscal.

Limita venitului impozabil se aplică pentru salariul calculat aferent fiecărei luni. Impozitul pe venit se determină la momentul achitării prin metoda cumulativă, cu aplicarea cotelor stabilite la art.15 lit.a) din Codul fiscal. Dacă într-o lună se achită venitul pentru cîteva perioade, limita venitului impozabil se aplică pentru venitul calculat aferent fiecărei luni în parte.

Venitul lunar ce depăşeşte 2 salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv se consideră venit neimpozabil.

Pentru a beneficia de înlesnirea fiscală la impozitul pe venit prevăzută în prezentul alineat sînt necesare următoarele documente justificative:

- actul de constituire al agentului economic;

- contractul individual de muncă;

- organigrama angajatorului;

- fişa postului;

- copia legalizată de pe diploma de absolvire eliberată de o instituţie de învăţămînt acreditată din Republica Moldova sau diploma de absolvire eliberată de o instituţie de învăţămînt din străinătate recunoscută pe teritoriul Republicii Moldova conform legislaţiei în vigoare;

- carnetul de muncă sau copia de pe carnetul de muncă;

- statul de plată întocmit pentru angajaţii agentului economic;

- confirmarea scrisă a angajatului privind netransmiterea scutirii personale prevăzute la art.34 din Codul fiscal soţiei (soţului), cu indicarea locului de muncă al soţiei (soţului).

Veniturile, altele decît cele scutite de impozitul pe venit conform prezentului alineat, obţinute de angajaţii de specialităţile indicate la anexa nr.2 se impozitează în modul general prevăzut în Codul fiscal, titlurile I şi II, cu privarea dreptului de a folosi scutirile conform art.33, 34 şi 35 din Codul fiscal. În categoria altor venituri se includ veniturile obţinute, pe parcursul anului fiscal, de către angajat de la angajatorul propriu, cu excepţia veniturilor salariale faţă de care se aplică facilităţile menţionate, sau de la alţi subiecţi.

Înlesnirea fiscală prevăzută în prezentul alineat se acordă la veniturile salariale obţinute la locul de muncă în baza unui contract individual de muncă.

Impozitul pe venit stabilit prin prezentul alineat scuteşte beneficiarul veniturilor de la includerea lor în componenţa venitului brut.

Agentul economic ai cărui angajaţi beneficiază de prevederile prezentului alineat urmează să prezinte la Serviciul Fiscal de Stat o informaţie privind faptul dat, în forma şi în modul stabilite de Serviciul Fiscal de Stat.

Răspunderea pentru nerespectarea condiţiilor prevăzute în prezentul alineat privind neimpozitarea veniturilor angajaţilor revine exclusiv agentului economic angajator, acesta fiind obligat să achite la buget impozitul pe venit calculat conform principiilor generale, majorările de întîrziere, precum şi sancţiunile fiscale aferente.

Prevederile prezentului alineat se aplică pînă în perioada fiscală 2023 inclusiv.

(23) Persoanele specificate la art.90 din Codul fiscal nu reţin prealabil, ca parte a impozitului pe venit, o sumă în mărime de 12% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice la lichidarea fondurilor de investiţii nemutuale şi la lichidarea fondurilor de investiţii pentru privatizare pînă la finalizarea procedurii de lichidare a acestora.

Fondurile de investiţii nemutuale şi fondurile de investiţii pentru privatizare prezintă Serviciului Fiscal de Stat şi beneficiarului acestor plăţi dările de seamă şi informaţiile în modul prevăzut la art.92 alin.(2)-(4) din Codul fiscal, cu reflectarea în ele a plăţilor efectuate în folosul persoanei fizice.

(23-2) Pînă la intrarea în vigoare a noii legi privind fondurile nestatale de pensii, prevederile art.69 alin.(2) şi (3) din Codul fiscal nu se aplică.

(23-4) Se scutesc de impozitul pe venit veniturile obţinute de persoane fizice şi juridice în urma primirii compensaţiilor pentru daunele cauzate şi pentru venitul ratat, inclusiv venitul sub formă de creştere de capital în cadrul implementării Acordului Compact dintre Republica Moldova şi Statele Unite ale Americii, prin intermediul Corporaţiei “Provocările Mileniului”, semnat la Washington la 22 ianuarie 2010.

(23-5) Constatarea veniturilor în scopuri fiscale pentru perioadele 2010 şi 2011 se efectuează conform Standardelor Naţionale de Contabilitate şi prevederilor Regulamentului Băncii Naţionale a Moldovei cu privire la creditele expirate.

(24) Prevederile titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi prevederile prezentei legi se aplică ţinîndu-se cont de particularităţile impozitării, prevăzute în legea bugetului de stat pe anul respectiv.

(25) Pînă la aducerea actelor normative în vigoare în concordanţă cu titlurile I şi II ale Codului fiscal şi cu articolele 1–20 din prezenta lege, ele se aplică în măsura în care nu contravin titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi articolelor 1–20 din prezenta lege.

(26) Pînă la 31 decembrie 2027, persoanele specificate la art.90 din Codul fiscal nu reţin impozit din suma dividendelor achitate în folosul nerezidenţilor fondatori (investitori) care participă la realizarea proiectului privind construcţia şi operarea centralei electrice în raionul Ungheni, conform listei aprobate de Guvern.

(27) Se permite deducerea taxei speciale pentru asigurarea stabilităţii financiare, achitată de băncile comerciale la bugetul de stat, conform art.5 din Legea nr.190 din 30 septembrie 2011 privind unele măsuri suplimentare de asigurare a stabilităţii financiare.

(28) Prevederile art.20 lit.z-9) şi ale art.24 alin.(18) din Codul fiscal nu se aplică rezultatelor obţinute din trecerea de la Standardele Naţionale de Contabilitate la Standardele Internaţionale de Raportare Financiară.

(29) Pînă la intrarea în vigoare a art.24 alin.(19) din Codul fiscal, deducerea cheltuielilor suportate şi determinate de angajator pentru transportul, hrana şi studiile profesionale ale angajatului se va efectua în conformitate cu prevederile art.24 alin.(1) din Codul fiscal.

(30) Începînd cu perioada fiscală 2014, se permite deducerea amortizării mijloacelor fixe primite cu titlu gratuit şi puse în funcţiune în perioadele fiscale anterioare anului 2014, a căror valoare a fost inclusă la venituri impozabile ale contribuabilului. Amortizarea acestor mijloace fixe se calculează luînd în calcul valoarea reflectată în bilanţul contribuabilului conform situaţiei de la 31 decembrie 2013.

(31) Pentru perioada fiscală 2018–2019, agenții economici pot alege modul de calcul al amortizării și cheltuielilor pentru reparația proprietății conform art. 26 și 27 din Codul fiscal, în vigoare la 31 decembrie 2018, sau conform art. 261 din Codul fiscal, în vigoare la 31 decembrie 2019.

Alegerea regimului fiscal se realizează prin indicarea lui în politica de contabilitate a agentului economic.

(311) Pentru perioada fiscală 2020, agenții economici pot alege modul de calcul al amortizării și cheltuielilor pentru reparația proprietății conform art. 26 și 27 din Codul fiscal, în vigoare din 31 decembrie 2018, sau conform art. 26-1 din Codul fiscal, în vigoare din 31 decembrie 2020.

Alegerea regimului fiscal se realizează prin indicarea lui în politica de contabilitate a agentului economic.

(32) Baza valorică a fiecărui mijloc fix la data de 1 ianuarie a perioadei fiscale pentru care se aplică prevederile art.26-1 din Codul fiscal va fi:

a) pentru mijloacele fixe raportate la categoria I de proprietate – baza valorică determinată la data de 31 decembrie a perioadei fiscale anterioare;

b) pentru mijloacele fixe raportate la categoriile II–V de proprietate – baza valorică determinată prin calcul, avînd în vedere ponderea procentuală a valorii de bilanţ a obiectului respectiv în suma totală a valorii de bilanţ aferente obiectelor atribuite categoriei respective la data de 31 decembrie a perioadei fiscale anterioare, aplicată la baza valorică a categoriei la care a fost atribuit mijlocul fix respectiv.

Baza valorică a mijloacelor fixe la data de 31 decembrie a perioadei fiscale anterioare se determină în condiţiile legislaţiei fiscale aplicabile la această dată.

(33) Prin derogare de la prevederile alin.(32) din prezentul articol, contribuabilii care aplică perioada fiscală diferită de anul calendaristic, în temeiul art.12-1 alin.(4) din Codul fiscal, vor determina baza valorică a mijloacelor fixe în conformitate cu modul descris la alin.(32) din prezentul articol la începutul perioadei fiscale ce urmează după data de 1 ianuarie a anului pentru care se aplică prevederile art.26-1 din Codul fiscal.

(34) Veniturile obţinute pînă la 31 decembrie 2017 de către persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, din care a fost reţinut şi achitat la buget impozitul în conformitate cu art.90-1 alin.(3-5) din Codul fiscal, şi veniturile specificate la art.20 lit.y) şi y-2) din Codul fiscal nu sînt pasibile de verificare în cadrul controalelor fiscale.

(35) Achiziţiile efectuate pînă la 31 decembrie 2017 de către persoanele juridice de la persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, din care a fost reţinut şi achitat la buget impozitul în conformitate cu art.90-1 alin.(3-5) din Codul fiscal, şi achiziţiile specificate la art.20 lit.y) şi y-2) din Codul fiscal nu sînt pasibile de verificare în cadrul controalelor fiscale.

(36) Achiziţiile efectuate de către persoanele juridice de la persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, din care a fost reţinut şi achitat la buget impozitul în conformitate cu art.90-1 alin.(3-5) din Codul fiscal, şi achiziţiile specificate la art.20 lit.y) şi y-2) din Codul fiscal nu sînt pasibile de verificare, în cadrul controalelor fiscale, în cazul în care nu depăşesc suma de 300 de mii de lei cumulativ pe parcursul unui an fiscal pentru fiecare persoană fizică în parte.

Art 24 Legea Pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №1164 din 24.04.1997

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului