Articolul 6 din Legea Privind alocaţiile sociale de stat pentru unele categorii de cetăţeni* în Republica Moldova. Stabilirea şi plata alocaţiilor

(1) Cererea pentru acordarea alocației se depune, personal sau prin intermediul reprezentantului desemnat prin procură sau împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice, la casa teritorială de asigurări sociale de la locul de trai.

În cazul copiilor cu dizabilități severe, accentuate sau medii cu vârsta de până la 18 ani, alocația se stabilește de casa teritorială de asigurări sociale mamei, iar în cazul decesului mamei – tatălui copilului, din oficiu, în baza datelor disponibile în resursele informaționale de stat, consumate prin intermediul platformei de interoperabilitate.

În cazul în care reprezentantul legal al copilului este tatăl, în alte situații decât cea specificată în enunțul al doilea, sau tutorele (curatorul), alocația se stabilește la cererea depusă personal de către acesta sau prin intermediul reprezentantului desemnat prin procură sau împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice, la casa teritorială de asigurări sociale de la locul de trai din data obținerii dreptului.

Casa Națională de Asigurări Sociale notifică beneficiarii respectivi cu privire la stabilirea alocației în conformitate cu legislația.

(1-1) Alocațiile se stabilesc și se plătesc în următoarele termene:

a) alocația pentru persoanele cu dizabilități severe, accentuate și medii și pentru persoanele cu dizabilități severe, accentuate și medii din copilărie – de la data stabilirii gradului de dizabilitate de către Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă, dacă cererea și actele necesare au fost depuse în termen de 90 de zile de la data emiterii deciziei de încadrare în grad de dizabilitate;

b) alocația pentru copii în cazul pierderii întreținătorului – din ziua decesului întreținătorului, dacă cererea și actele necesare au fost depuse în termen de 90 de zile din ziua decesului;

c) alocația pentru persoane vârstnice – de la data împlinirii vârstei de pensionare, dacă cererea și actele necesare au fost depuse în termen de 90 de zile de la această dată;

d) alocația pentru îngrijire, însoțire și supraveghere:

– persoanelor specificate la art. 14 alin. (1) lit. a) – de la data stabilirii alocației pentru persoana cu dizabilități;

– persoanelor specificate la art. 14 alin. (1) lit. b) și c) – de la data stabilirii alocației pentru persoana cu dizabilități sau a pensiei de dizabilitate;

e) ajutorul de deces – în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii și a actelor necesare.

(2) În cazul în care termenele prevăzute la alin. (11) lit. a), b) şi c) au fost depăşite, alocaţiile respective se stabilesc şi se plătesc de la data depunerii cererii cu actele necesare.

(3) La modificarea numărului de beneficiari, noul cuantum al alocaţiei pentru copii în cazul pierderii întreţinătorului se acordă începînd cu luna următoare celei în care au intervenit modificările.

(4) După fiecare reexpertizare, gradul de dizabilitate se menţine, se modifică sau se suspendă în conformitate cu decizia Consiliului Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau a structurilor acestuia. Modificarea şi suspendarea alocaţiei sociale se efectuează începînd cu luna imediat următoare celeia în care s-a emis decizia respectivă.

(5) Neprezentarea la reexpertizare atrage încetarea plăţii alocaţiei începînd cu luna următoare. Reluarea plăţii alocaţiei se efectuează din ziua constatării dizabilităţii dacă reexpertizarea a avut loc în termen de pînă la 3 ani după încetarea plăţii.

(5-1) Dacă reexpertizarea a avut loc după expirarea a 3 ani de la încetarea plăţii alocaţiei, reluarea dreptului la alocaţie se efectuează în condiţiile alin. (11) lit. a).


(6) Plata alocaţiilor se face lunar, pentru luna în curs, de către prestatorul de servicii de plată desemnat de către beneficiar. Modul de organizare a activităților privind plata alocațiilor se stabilește de către Guvern.

(8) Alocaţia stabilită, dar neîncasată la timp din vina beneficiarului se plăteşte retroactiv pe o perioadă de cel mult 3 ani anteriori datei solicitării.

(9) Alocaţia neplătită la timp din vina organului care stabileşte sau plăteşte alocaţia se recuperează fără nici un fel de limite în termen.

(10) Plata alocaţiei în perioada privaţiunii de libertate se suspendă.

(11) Sumele plătite necuvenit cu titlu de alocaţie din vina beneficiarului (falsificarea actelor, tăinuirea unor circumstanţe etc.) se recuperează de la acesta, lunar, în baza deciziei casei teritoriale de asigurări sociale în mărime ce nu depăşeşte 20 la sută din cuantumul alocaţiei. În cazul în care plata alocaţiei încetează, sumele plătite necuvenit se recuperează în baza hotărîrii instanţei de judecată.

(12) Sumele plătite în plus din vina organului care stabileşte sau plăteşte alocaţia nu se recuperează din contul beneficiarului. Aceste sume se percep de la persoana culpabilă, în conformitate cu legislaţia în vigoare.


Art 6 Legea Privind alocaţiile sociale de stat pentru unele categorii de cetăţeni* în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №499 din 14.07.1999

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021