În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:
produse agroalimentare – produse naturale, de origine vegetală sau animală, inclusiv bioproduse şi produse semiprelucrate, prelucrate şi/sau conservate, derivate din cele naturale;
piaţa produsului agroalimentar – totalitatea relaţiilor legate de actele de vînzare-cumpărare, inclusiv cererea şi oferta unui produs agroalimentar, precum şi locul de întîlnire între vînzătorii şi cumpărătorii produsului;
filiera produsului – sistem de relaţii funcţionale care leagă producătorii agricoli, depozitarii, distribuitorii, comercianţii, alţi prestatori de servicii şi/sau bursele de mărfuri care tranzacţionează acelaşi produs sau un grup de produse în vederea utilizării şi/sau consumului acestora;
reglementarea filierei produsului – totalitatea măsurilor legislative şi instituţionale, stabilite pentru filiera unui produs sau unui grup de produse, privind ansamblul mecanismelor şi instrumentelor de construcţie comună de piaţă;
Consiliu pe filiera produsului – organism constituit prin participarea partenerilor de pe filiera produsului şi a reprezentanţilor autorităţii publice;
organizaţie profesională – organizaţie de interes public, cu statut de asociaţie necomercială, al cărei obiect de activitate îl constituie un anumit produs;
an de piaţă – perioadă de timp corespunzătoare comercializării produselor, diferită de anul calendaristic sau anul agricol, stabilită la propunerea Consiliului pe filiera produsului prin ordinul ministrului agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului;
preţul pieţei interne – preţ care se formează în mod liber pe piaţă, pe baza raportului concurenţei dintre cererea şi oferta la fiecare produs;
preţ indicativ – preţ care, în condiţiile prevăzute de piaţă, indică media ponderată a preţurilor într-o perioadă de timp;
preţ de referinţă – preţ estimat de Consiliul pe filiera produsului, care stă la baza negocierilor preţurilor de vînzare-cumpărare pe produse sau grupe de produse între cele două părţi – vînzător şi cumpărător, fără efect de restricţionare a concurenţei;
intervenţie – mecanism de reglementare a pieţei interne, cu scopul de a susţine preţurile produselor pe piaţă, prin preluarea surplusului în stocuri publice de intervenţie;
preţ de intervenţie – preţ minim, garantat, pe care autoritatea administraţiei publice centrale abilitată îl plăteşte la achiziţionarea unui produs agricol în condiţiile de calitate şi cantitate stabilite;
stoc public de intervenţie – cantitatea de produse agricole achiziţionată de pe piaţa internă de autoritatea administraţiei publice centrale abilitată în condiţiile legii;
primă de export – sprijin financiar acordat cu scopul de a promova produsele pe pieţele externe, cu respectarea obligaţiilor şi acordurilor comerciale internaţionale;
sistem informatic de piaţă – sistem de evidenţă a datelor de pe filiera produsului, legat de administrarea pieţei şi de aplicarea măsurilor de reglementare pe filieră.
Art 2 Legea Privind organizarea şi funcţionarea pieţelor produselor agricole şi agroalimentare în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №257 din 27.07.2006
Structura actului