Articolul 20 din Legea Privind participarea Republicii Moldova la misiuni şi operaţii internaţionale în Republica Moldova. Garanţii şi compensaţii

(1) La plecare în misiune sau operaţie internaţională, personalului detaşat, indiferent de vîrstă, i se perfectează poliţă de asigurare medicală din contul autorităţii de resort trimiţătoare.

(2) La plecare în misiune sau operaţie internaţională, personalul detaşat este supus examenului medical şi, în caz de necesitate, este vaccinat conform recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii sau ale statului-gazdă din contul autorității de resort trimiţătoare.

(3) Autoritatea de resort trimiţătoare asigură personalului detaşat achitarea integrală a cheltuielilor de transport (indiferent de mijlocul de transport utilizat) ce ţin de plecarea în misiune sau operaţie internaţională şi de revenirea din acestea, precum şi, o dată pe an, a celor ce ţin de revenirea în ţară în concediu. În cazul în care timpul necesar acestor deplasări depăşeşte 24 de ore, se asigură diurnă şi cazare. Achitarea cheltuielilor de revenire în ţară se asigură personalului detaşat şi în cazul decesului unei persoane apropiate: soţ (soţie), persoană înrudită prin sînge sau adopţie (părinţi, copii, fraţi, surori, bunici, nepoţi, unchi, mătuşi) sau persoană înrudită prin afinitate (cumnat, cumnată, socru, soacră, ginere, noră). Costul cheltuielilor prevăzute în prezentul alineat nu poate depăşi costul unui bilet dus-întors de avion la clasa economică.

(4) Autoritatea de resort trimiţătoare achită plata pentru închirierea locuinţei de serviciu de către personalul detaşat în statul-gazdă.

(5) Cheltuielile de spitalizare şi tratament ale personalului detaşat în misiune sau operaţie internaţională, inclusiv cheltuielile pentru spitalizare şi tratament la revenire în ţară, dacă acestea sînt necesare ca urmare a unor boli contractate sau a oricărui alt prejudiciu adus sănătăţii personalului în timpul îndeplinirii misiunii sau operaţiei internaţionale, care nu sînt acoperite de asigurarea medicală a personalului şi care nu s-au produs în urma unei infracţiuni săvîrşite de acesta, sînt puse în sarcina autorităţii de resort trimiţătoare.

(6) În perioada internării pentru tratament în spitalele din străinătate, persoana detaşată poate fi vizitată de soţ (soţie) şi rudele de gradele I–II ale acesteia. Toate cheltuielile necesare pentru efectuarea vizitei în cauză de către cel mult 2 persoane (cheltuielile de transport, cazare, diurnă, examen medical, perfectarea documentelor şi alte cheltuieli conexe) sînt suportate de către autoritatea de resort trimiţătoare, cu excepţia cazurilor în care cheltuielile respective sînt suportate de către organizaţia internaţională sub egida căreia se execută misiunea sau operaţia internaţională respectivă. Cheltuielile de cazare şi diurnă vor fi acoperite din contul autorităţii de resort trimiţătoare pentru o perioadă de cel mult 10 zile.

(7) În caz de deces, de mutilare (traumă, contuzie, rănire), boală sau de alt prejudiciu adus sănătăţii în timpul aflării în misiune sau operaţie internaţională, autoritatea de resort trimiţătoare achită persoanei detaşate (ori moştenitorului) următoarea compensaţie:

a) în caz de deces: suma echivalentă cu salariul și/sau solda lunară în luna decesului, dar nu mai mică decît salariul mediu pe ţară, pentru 10 ani de activitate la autoritatea de resort trimiţătoare, achitată integral ca plată unică;

b) în caz de incapacitate completă permanentă de muncă: suma echivalentă cu salariul și/sau solda lunară în luna premergătoare evenimentului care a condus la incapacitate, dar nu mai mică decît salariul mediu pe ţară, pentru 7 ani de activitate la autoritatea de resort trimiţătoare, achitată integral ca plată unică;

c) în caz de incapacitate parţială permanentă de muncă: suma echivalentă cu salariul și/sau solda lunară în luna premergătoare evenimentului care a condus la incapacitate, dar nu mai mică decît salariul mediu pe ţară, pentru 3 ani de activitate la autoritatea de resort trimiţătoare, achitată integral ca plată unică.

(8) Compensaţiile prevăzute la alin. (5) şi (7) nu se acoperă de către autoritatea de resort trimiţătoare în cazul în care decesul, mutilarea, boala sau orice alt prejudiciu adus sănătăţii a intervenit atunci cînd persoana detaşată:

a) a comis o infracţiune;

b) s-a aflat în stare de intoxicaţie ca urmare a consumului de alcool, de substanțe stupefiante sau psihotrope;

c) a comis sau a încercat să comită suicid;

d) a adus intenţionat prejudicii sănătăţii proprii.

(9) Cheltuielile pentru înmormîntarea persoanei detaşate care şi-a pierdut viaţa în timpul aflării în misiune sau operaţie internaţională, precum şi cele legate de transportarea corpului în Republica Moldova sînt acoperite din mijloacele bugetare ale autorității de resort trimițătoare sau, în caz de imposibilitate, din sursele alocate de Guvern.

(10) Cheltuielile şi compensaţiile prevăzute în acest articol sînt acoperite de către autoritatea de resort trimiţătoare sau de Guvern în măsura în care acestea nu sînt acoperite de către organizaţia internaţională sub egida căreia se execută misiunea sau operaţia internaţională respectivă.

(11) Garanţiile şi compensaţiile suplimentare pentru personalul participant la misiunile şi operaţiile internaţionale se stabilesc de către Guvern.

Art 20 Legea Privind participarea Republicii Moldova la misiuni şi operaţii internaţionale în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №219 din 03.12.2015

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului