Articolul 11 din Legea Privind evaluarea şi acreditarea în sănătate în Republica Moldova. Procedura de evaluare şi acreditare, eliberarea certificatului de acreditare

(1) Prestatorii de servicii medicale, de stat şi private, sînt supuse evaluării şi acreditării o dată în 5 ani.

(2) Evaluarea şi acreditarea se desfăşoară în patru etape:

a) iniţierea procedurii de evaluare;

b) autoevaluarea instituţiei/întreprinderii;

c) constituirea şi aprobarea echipei de experţi şi evaluarea instituţiei/ întreprinderii;

d) adoptarea deciziei privind rezultatele evaluării şi informarea instituţiei/întreprinderii.

Modul de solicitare, acordare, suspendare şi retragere a certificatului de acreditare prevăzut de prezenta lege pentru agenţii economici este stabilit prin Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător în partea în care nu este reglementat de prezenta lege.

(3) Pentru a iniţia procedura de evaluare, solicitantul depune în adresa Consiliului o cerere pe suport de hîrtie, în format electronic sau prin intermediul ghişeului unic electronic de solicitare a actelor permisive, care să cuprindă principalele date privind instituţia/întreprinderea ce urmează a fi acreditată şi privind persoana responsabilă de organizarea procesului de autoevaluare. La cerere se anexează copiile de pe:

a) organigrama instituţiei/întreprinderii;

a1) autorizaţia sanitară de funcţionare;

b) – abrogată;

c) regulamentul de organizare şi funcţionare.

În cazul depunerii cererii pe suport de hîrtie, aceasta se depune în două exemplare, dintre care unul, după semnare şi înregistrare, împreună cu dispoziţia de plată pentru serviciile oferite, se restituie solicitantului, servind drept act juridic ce confirmă iniţierea procesului de acreditare. Concomitent, este trimis chestionarul de autoevaluare împreună cu standardele de evaluare şi acreditare în funcţie de organigrama prezentată.

(4) Autoevaluarea instituţiei/întreprinderii se realizează de către solicitantul certificatului de acreditare în baza chestionarului de autoevaluare oferit de către Consiliu. Autoevaluarea nu poate dura mai mult de 30 zile calendaristice din data depunerii cererii de solicitare a certificatului de acreditare. La finele etapei de autoevaluare, solicitantul transmite Comisiei chestionarul de autoevaluare şi standardele de evaluare şi acreditare completate, comunicînd, totodată, perioada în care se doreşte vizita de evaluare. Consiliul confirmă recepţionarea materialelor de autoevaluare, analizează chestionarul de autoevaluare şi, în cazul în care acesta este acceptat, stabileşte perioada vizitei de evaluare de comun acord cu solicitantul.

(5) În cadrul etapei de constituire şi aprobare a echipei de experţi şi de evaluare a instituţiei/întreprinderii, echipele de experţi, create din rîndul specialiştilor de înaltă calificare, evaluează, cu deplasarea la faţa locului, activitatea instituţiei/întreprinderii şi determină gradul de conformare a activităţii acesteia la standardele de evaluare şi acreditare din domeniul medicinei sau farmaciei. În activitatea de evaluare, instituţia/întreprinderea are obligaţia să coopereze cu membrii echipelor de evaluare şi să le pună la dispoziţie documentele necesare validării informaţiilor care confirmă îndeplinirea cerinţelor din standardele de acreditare. Vizita de evaluare a instituţiei/întreprinderii nu durează mai mult de 2 zile calendaristice şi se încheie cu o şedinţă de totalizare la care participă echipa de experţi şi colectivul instituţiei/întreprinderii.

(6) La etapa de adoptare a deciziei privind rezultatele evaluării, raportul final privind rezultatele evaluării se prezintă Consiliului pentru adoptarea deciziei. Consiliul, în termen de 15 zile calendaristice de la data finalizării evaluării, informează conducerea instituţiei/întreprinderii despre rezultatele evaluării. Consiliul adoptă una dintre următoarele decizii: de acreditare, de acreditare condiţionată sau de neacreditare.

(7) Conducerea prestatorului de servicii medicale nou-înfiinţat solicită evaluarea şi acreditarea în cel mult un an de la începutul activităţii acestuia.

(8) După evaluare şi acreditare, o dată pe an, prestatorii de servicii medicale sînt supuse evaluării curente pe parcursul întregului termen de acreditare, în conformitate cu legislaţia din domeniul medicinei şi farmaciei.

(9) Consiliul publică pe pagina sa web oficială şi pe pagina web oficială a Ministerului Sănătăţii listele prestatorilor de servicii medicale care au fost evaluate şi acreditate, precum şi ale instituţiilor şi întreprinderilor neacreditate.

(10) Decizia privind neacreditarea prestatorului de servicii medicale este adoptată de Consiliu în baza raportului echipei de experţi. În cazul în care conducerea instituţiei/întreprinderii nu este de acord cu decizia Consiliului, aceasta o poate contesta în instanţa de judecată.

Art 11 Legea Privind evaluarea şi acreditarea în sănătate în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №552 din 18.10.2001

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021