Articolul 13 din Legea Privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare în Republica Moldova. Gestiunea delegată

(1) Gestiunea delegată reprezintă modalitatea de gestiune prin care autorităţile administraţiei publice locale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz, transferă, în baza unui contract, denumit în continuare contract de delegare a gestiunii, unui sau mai multor operatori toate atribuţiile şi responsabilităţile privind furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi administrarea şi exploatarea sistemelor şi infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestora. 

(1-1) Autoritățile administrației publice locale de nivelul întâi pot împuternici, în condițiile legii, asociațiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte să exercite, în numele și pe seama autorităților respective, dreptul de a delega gestiunea serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare. În acest scop, deciziile consiliilor locale privind împuternicirea și actele de constituire ale asociației trebuie să conțină prevederi detaliate și complete referitoare la condițiile de exercitare de către reprezentant a mandatului special încredințat.

(2) Procedurile de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii sînt licitația publică și negocierea directă, organizate în baza Procedurii-cadru privind organizarea, derularea și atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, aprobată de Guvern.

(3) Contractele de delegare a gestiunii se aprobă prin decizie de atribuire, adoptată de autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale, și se semnează de către autoritățile executive ale acestora.

 (4) Gestiunea delegată se realizează prin intermediul unor operatori, care pot fi:

a) societăți comerciale înființate de autoritățile administrației publice locale, care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare, cu capital social deținut integral de unitățile administrativ-teritoriale;  

b) societăți comerciale care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare, înființate în urma reorganizării întreprinderilor municipale, al căror capital social este deținut integral, în calitate de proprietar, de unitățile administrativ-teritoriale;

c) societăți comerciale cu capital social privat sau mixt, care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare.

(5) Operatorul care îşi desfăşoară activitatea în regim de gestiune delegată furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare prin exploatarea şi administrarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestuia, în baza contractului de delegare a gestiunii aprobat în modul stabilit şi în baza licenţei eliberate de Agenţie. 

(6) Delegarea gestiunii se efectuează în bază de contract în condiţiile legii.

(7) Contractul de delegare a gestiunii este însoţit obligatoriu de următoarele anexe: 

a) caietul de sarcini privind furnizarea/prestarea serviciului; 

b) Regulamentul de organizare și funcționare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

c) inventarul bunurilor mobile şi imobile, proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale aferente serviciului furnizat/prestat; 

d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor prevăzute la lit. c). 

(8) Contractul de delegare a gestiunii, indiferent de tipul acestuia, cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la: 

a) denumirea părţilor contractante; 

b) obiectul contractului; 

c) durata contractului; 

d) drepturile şi obligaţiile părţilor contractante; 

e) programul de investiţii pentru modernizări, reabilitări, dezvoltări de capacităţi, obiective noi şi pentru lucrări de întreţinere, reparaţii curente, reparaţii planificate, renovări atît fizic, cît şi valoric; 

f) sarcinile şi responsabilităţile părţilor cu privire la programele de investiţii, la programele de reabilitări, reparaţii şi renovări, precum şi la condiţiile de finanţare a acestora; 

g) indicatorii de performanță ai serviciului furnizat/prestat consumatorilor;

i) modul de tarifare şi încasare a contravalorii serviciului furnizat/prestat; 

j) nivelul redevenţei sau al altor obligaţii, după caz; 

k) răspunderea contractuală; 

l) forţa majoră; 

m) condiţiile de redefinire a clauzelor contractuale; 

n) condiţiile de restituire sau repartiţie, după caz, a bunurilor, inclusiv a investiţiilor, realizate la încetarea, indiferent de cauză, a contractului; 

o) menţinerea echilibrului contractual; 

p) condiţiile de reziliere a contractului; 

q) administrarea patrimoniului public şi privat preluat; 

r) structura forţei de muncă şi condiţiile privind protecţia socială a acesteia; 

s) alte clauze convenite de părţi, după caz. 

(9) Criteriile principale pentru încheierea contractelor de delegare a gestiunii sînt garanţiile profesionale şi financiare ale operatorilor, precum şi indicatorii de performanță la furnizarea/prestarea serviciului în condiţii de calitate şi cantitate corespunzătoare. 

(10) Operatorii nou-înfiinţaţi pot fi admişi la procedura de încheiere a unei delegări a gestiunii în aceleaşi condiţii ca şi cei existenţi. 

(11) Procedura privind atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare se face în baza documentaţiei de atribuire aprobate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale. Documentaţia de atribuire cuprinde în mod obligatoriu Regulamentul de organizare și funcționare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, Caietul de sarcini al serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare şi Criteriile de selecţie specifice acestuia, întocmite pe baza Regulamentului-cadru, a Caietului de sarcini-cadru al serviciului şi a Criteriilor de selecţie-cadru specifice serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare.

(12) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (2), contractul de delegare a gestiunii serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare, inclusiv concesionarea sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare aferente acestuia, se atribuie direct operatorilor regionali/operatorilor enumerați la alin. (4) lit. a) și b) cu capital integral public. Existența capitalului privat în capitalul integral al operatorului regional/operatorului este exclusă.

(13) În cazul gestiunii delegate, autorităţile administraţiei publice locale păstrează, în conformitate cu competenţele ce le revin potrivit legii, prerogativele şi răspunderile privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciului, inclusiv a programelor de dezvoltare a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi obligaţia de a urmări, de a controla şi de a supraveghea modul în care se realizează furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, şi anume: 

a) respectarea şi îndeplinirea obligaţiilor contractuale asumate de operatori, inclusiv în relaţia cu consumatorii; 

b) indicatorii de performanță a serviciului furnizat/prestat;

c) administrarea, exploatarea, conservarea şi menţinerea în funcţiune, dezvoltarea sau modernizarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare;

d) formarea, stabilirea, modificarea şi ajustarea tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare.

(14) În vederea încheierii contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, consiliile locale sau organul central de specialitate, după caz, va asigura elaborarea şi va aproba, în termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea gestiunii sau de la primirea unei propuneri formulate de un investitor interesat, un studiu de oportunitate pentru fundamentarea şi identificarea soluţiilor optime de delegare a gestiunii, precum şi documentaţia de delegare a gestiunii. 

Studiul de oportunitate cuprinde examinarea următoarelor elemente: 

a) necesităţile localității;  

b) suprafaţa, gradul de dezvoltare şi particularităţile economico-sociale ale localităţilor;

c) starea sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare existent;

d) posibilităţile locale de finanţare a funcţionării serviciului, respectiv a înfiinţării și/sau a dezvoltării sistemului public de alimentare cu apă și de canalizare;

e) raportul calitate-cost optim pentru serviciul furnizat/prestat consumatorilor.

 (15) Cu excepţia contractelor în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi, durata unui contract de delegare a gestiunii nu poate fi mai mare decît durata necesară amortizării investiţiilor, dar să nu depăşească 49 de ani. Această durată nu poate fi prelungită decît în condiţiile prezentei legi, în următoarele cazuri: 

a) pentru motive de interes general – caz în care durata contractului poate fi prelungită cu cel mult 2 ani; 

b) cînd operatorul, la cererea autorităţii administraţiei publice locale şi pentru buna executare a serviciului sau pentru extinderea sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare, a realizat investiţii care nu ar putea fi amortizate în termenul rămas pînă la expirarea contractului iniţial decît printr-o creştere excesivă a tarifelor. 

(16) Prelungirea contractului de delegare a gestiunii se decide, în condiţiile alin. (15), de consiliul local sau de organul central de specialitate, după caz.

(17) Delegarea gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare nu anulează prerogativele autorităţilor administraţiei publice locale privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciului public, inclusiv a programelor de dezvoltare a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare, şi nu exclude responsabilităţile şi dreptul acestora de supraveghere, monitorizare şi control, în conformitate cu atribuţiile ce le revin potrivit legii. 

(18) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ce revin autorităților administrației publice locale, respectiv operatorului, în ceea ce privește inițierea, fundamentarea, promovarea, aprobarea, finanțarea și efectuarea investițiilor.

 (19) În cazul gestiunii delegate, investițiile efectuate pentru înlocuirea, modernizarea și/sau extinderea sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare se recuperează prin amortizare sau redevență, după caz.

Art 13 Legea Privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №303 din 13.12.2013

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului