Articolul 3 din Legea Cu privire la învățământul dual în Republica Moldova. Conținutul învățământului dual

(1) Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional tehnic, în cadrul căruia instruirea teoretică se realizează la instituția de învățământ profesional tehnic, iar cea practică – la unitate.

(2) Prin derogare de la alin. (1), instruirea teoretică poate fi realizată și la unitate, în cazul în care acordul de cooperare în învățământul dual prevede acest lucru. În ambele cazuri, instruirea teoretică se realizează conform actelor normative aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.

(3) Formarea profesională se realizează prin două componente:

a) formare inițială, care se desfășoară în cadrul instituțiilor de învățământ profesional tehnic și în cadrul unității;

b) formare continuă, care se desfășoară în cadrul instituțiilor de învățământ profesional tehnic și/sau în cadrul centrelor de formare continuă.

(4) Criteriile de activitate a componentelor formării profesionale se aprobă de către Ministerul Educației și Cercetării.

(5) Formarea profesională continuă în învățământul dual se realizează în condiții similare celor de formare profesională inițială în învățământul dual.

(6) Ponderea timpului de instruire în cadrul instituției de învățământ profesional tehnic și în cadrul unității se stabilește în acordul de cooperare în învățământul dual, în conformitate cu programul de formare profesională aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Durata zilnică și săptămânală a instruirii teoretice și practice în învățământul dual nu trebuie să depășească durata normală zilnică și săptămânală a timpului de muncă, stabilită conform legislației.

(7) Scopul învățământului dual rezidă în obținerea de calificări conform Cadrului național al calificărilor din Republica Moldova.

(8) Accesul la învățământul dual, durata și conținutul programelor de formare profesională, modul de organizare și desfășurare a examenului de calificare profesională sunt reglementate de actele normative aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.

(9) Învățământul dual poate fi desfășurat în condițiile prevăzute la art. 14 în cazul în care beneficiar al acestuia este o autoritate publică, constatarea conformității pentru participarea la procesul de formare profesională prin învățământ dual nefiind obligatorie.

(10) Programele de formare profesională prin învățământ dual și instituțiile de învățământ profesional tehnic se supun procedurii de evaluare externă a calității în vederea autorizării de funcționare provizorie și/sau a acreditării de către Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare ori de către o altă agenție de evaluare externă a calității, înscrisă în Registrul european pentru asigurarea calității în învățământul superior.

(11) În cadrul programelor de formare profesională tehnică secundară (nivelul 3 ISCED) în învățământul dual, timpul de instruire este repartizat în raport de 20–30% din durata normativă a programului de studii în instituția de învățământ și de 70–80% în cadrul unității.

(12) În cadrul programelor de formare profesională tehnică postsecundară (nivelul 4 ISCED) și postsecundară nonterțiară (nivelul 5 ISCED) în învățământul dual, timpul de instruire în cadrul unității nu poate fi mai mic de 50% din durata normativă a programului de studii.

Art 3 Legea Cu privire la învățământul dual în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №110 din 21.04.2022

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului