Articolul 4 din Legea Privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte în Republica Moldova. Modul de eliberare a actelor de identitate

(1) Modul de eliberare și modelele actelor de identitate se aprobă de Guvern.

(1-1) Eliberarea actelor de identitate se asigură de Agenția Servicii Publice, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţia în vigoare.

(1-2) Tarifele la serviciile prestate în domeniul eliberării actelor de identitate și metodologia de calculare a acestora sînt stabilite de către Guvern.

(1-3) Actele de identitate se eliberează în temeiul cererii depuse de către solicitant la autoritatea competentă în modul stabilit. Depunerea cererii de către alte persoane se admite în următoarele situații speciale:

a) în cazul minorului, inclusiv al celuia asupra căruia este instituită tutela sau curatela, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al acestuia (unul dintre părinți, tutorele, curatorul), cu prezența obligatorie a persoanei reprezentate. În noțiunea de minor nu se încadrează persoanele care au dobîndit capacitatea deplină de exercițiu pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani în condițiile art. 20 alin. (2) și (3) din Codul civil al Republicii Moldova;

b) în cazul copilului separat de părinți asupra căruia nu este instituită tutela sau curatela, cererea se depune de către autoritatea tutelară, cu prezența obligatorie a persoanei reprezentate;

c) în cazul copilului separat de părinți asupra căruia nu este instituită sau a fost revocată tutela sau curatela în condițiile prevederilor legale și care este plasat în serviciul de plasament de tip familial ori de tip rezidențial sau în instituția de asistență socială publică, de educație, de învățămînt, de tratament, sau într-o altă instituție similară, cererea se depune de către administrația instituției respective, cu prezența obligatorie a persoanei reprezentate;

d) în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al acesteia (tutore), cu prezența obligatorie a persoanei reprezentate;

e) în cazul persoanei imobilizate, al persoanei aflate la tratament prin constrîngere, al persoanei aflate în arest preventiv sau în detenție, cererea pentru eliberarea buletinului de identitate sau a permisului de ședere poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;

f) în cazul persoanei imobilizate și pentru care prelevarea amprentelor digitale nu este obligatorie sau este imposibilă, cererea pentru eliberarea pașaportului sau a documentului de călătorie poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;

g) în cazul persoanei care este internată într-o instituție medicală și se află în stare gravă (inconștientă, în comă), cererea se depune de către persoana care acționează în interesul acesteia (membru de familie, ruda), iar în lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituției medicale în cauză sau al autorității administrației publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistență socială;

h) în cazul persoanei cu boli mintale sau deficiențe fizice, mintale sau psihologice, aflată la întreținere în instituția de tratament sau în instituția socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituției respective.

(1-4) În cazul în care se solicită buletinul de identitate ce conţine mijloacele semnăturii electronice şi certificatele cheilor publice nu se admite depunerea cererii prin reprezentant.

(1-5) Cererea pentru eliberarea actului de identitate se respinge în cazul în care solicitantul a prezentat informaţii frauduloase sau documentele prezentate sînt insuficiente, conţin divergenţe, sînt nevalabile ori se constată că nu sînt autentice. În sensul prezentului alineat, noțiunea de document nevalabil nu se răsfrînge asupra actelor de identitate care urmează a fi schimbate.

(16) Cererea pentru eliberarea paşaportului sau a documentului de călătorie se respinge şi în cazurile în care solicitantului i se suspendă dreptul la libera circulaţie în străinătate, şi anume în cazul în care:

a) solicitantul prezintă pericol pentru securitatea naţională; 

b) solicitantul execută o pedeapsă penală privativă de libertate în temeiul unei hotărîri a instanţei de judecată a Republicii Moldova;

c) în cadrul unui proces de urmărire penală sau de judecare a cauzei penale pe teritoriul Republicii Moldova, solicitantul este anunţat în căutare de către organul abilitat sau are aplicată una din măsurile preventive conform Codului de procedură penală, după cum urmează:

 – obligarea de a nu părăsi localitatea;

– obligarea de a nu părăsi ţara;

– transmiterea sub supraveghere a militarului;

– transmiterea sub supraveghere a minorului

– arestul la domiciliu;

– arestul preventive

– liberarea provizorie sub control judiciar sau pe cauţiune, cu obligaţia de a nu părăsi localitatea;

d) solicitantului i-au fost aplicate măsuri de constrîngere cu caracter medical, în condiţiile legii penale;

e) solicitantul are interdicţie de a părăsi ţara în temeiul unei încheieri a instanţei de judecată, conform Codului de executare.

(1-7) Pentru a pune în executare măsurile prevăzute la alin.(16), autorităţile care au dispus aplicarea lor au obligaţia de a le comunica autorităţii emitente a actelor de identitate.

(1-8) Respingerea neîntemeiată a cererii pentru eliberarea actului de identitate poate fi contestată în modul stabilit de Legea contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000.

(1-9) Termenul de examinare a cererilor pentru eliberarea actelor de identitate este de pînă la 30 de zile calendaristice, iar în cazul în care există motive întemeiate pentru o examinare suplimentară, autoritatea competentă îl prelungeşte cu cel mult o lună.

(1-10) Termenul de examinare a cererilor pentru eliberarea permiselor de ședere provizorie în scop de muncă este de 7 zile calendaristice, cu tarif obișnuit, iar în cazul în care există motive întemeiate pentru o examinare suplimentară, autoritatea competentă îl prelungește cu cel mult 7 zile calendaristice.

 (2) Titularii achită în mod legal costul actelor de identitate şi cheltuielile ce ţin de operaţiunile de eliberare a acestora, în condițiile stabilite de Guvern.

(3) La eliberarea actelor de identitate autoritatea competentă este în drept să ceară date suplimentare privind titularul, care sînt strict necesare acestui scop.

(3-1) La depunerea cererii pentru eliberarea paşaportului sau a documentului de călătorie, solicitantul este supus procedurii de prelevare a amprentelor digitale de către autoritatea competentă responsabilă de recepționarea cererii pentru eliberarea actului de identitate respectiv în conformitate cu cerinţele stabilite de Guvern.

(4) Actul de identitate se înmînează contra semnătură personal titularului sau reprezentantului lui legal ori reprezentantului împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice. La cererea solicitantului, actul se expediază prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire. Buletinul de identitate care conţine mijloacele semnăturii electronice şi certificatele cheilor publice nu se înmînează prin reprezentant sau prin scrisoare recomandată.

(5) Cetăţenii Republicii Moldova au dreptul să deţină concomitent două paşapoarte valabile cu condiţia ca datele personale ale titularului, conținute în acestea, să fie identice. Această prevedere nu se aplică în cazul pașaportului diplomatic sau al pașaportului de serviciu.

(6) La solicitarea cetățeanului Republicii Moldova cu capacitate deplină de exercițiu, care deține buletin de identitate valabil sau buletin de identitate electronic valabil și care se poate identifica electronic utilizând servicii de încredere calificate, prin intermediul aplicației guvernamentale integrate a serviciilor electronice poate fi generat buletinul de identitate digital. Modul de generare și regimul juridic de utilizare a buletinului de identitate digital se stabilesc de Guvern.

Art 4 Legea Privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №273 din 09.11.1994

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021