Articolul 3 din Legea Privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în Republica Moldova. Principiile fundamentale ale controlului

(1) Principiile fundamentale ale controlului sînt:

a) prevenirea încălcării legislaţiei prin aspectul consultativ al controlului;

b) obiectivitate şi imparţialitate la planificarea și desfășurarea controlului de stat, la întocmirea documentelor aferente controlului și dispunerea de măsuri și sancțiuni. Desfășurarea controlului de stat nu poate fi influențată de niciun grup prin promovarea intereselor acestuia;

c) efectuarea controlului în baza analizei și evaluării riscurilor;

d) prezumţia bunei-credințe și a respectării legislaţiei de către persoana supusă controlului;

e) transparenţa actelor individuale şi de reglementare emise de organul de control;

f) legalitatea şi respectarea competenţei stipulate expres de lege de către organul de control, astfel încît controlul de stat să fie corect, coerent, desfășurat consecvent și în corespundere cu prevederile legii;

g) proporţionalitate a controlului şi oportunitate la iniţierea lui – recurgerea la control, în baza evaluării riscurilor, doar în cazul cînd acesta este absolut necesar pentru realizarea funcțiilor autorității de control și doar în cazul cînd au fost epuizate alte modalități de verificare a respectării legislației de către persoanele supuse controlului;

h) proporționalitate şi oportunitate în ceea ce privește durata și desfășurarea controlului – exercitarea controlului în cel mai scurt termen posibil, în funcţie de temeiul invocat de organul de control, precum și corelarea efortului alocat și a metodei de control aplicate cu nivelul de risc;

i) evidenţa tuturor acţiunilor şi actelor de control;

j) dreptul de a contesta orice fapt sau orice act al inspectorului şi de a repara prejudiciul cauzat;

k) neadmiterea interesului patrimonial al inspectorului prin excluderea defalcării directe în bugetul organului de control respectiv a resurselor financiare provenite din sancţiunile pecuniare;

l) neadmiterea afectării şi/sau suspendării activităţii persoanei supuse controlului;

m) confidențialitatea informațiilor cu privire la persoana controlată, obținute la planificarea și desfășurarea controlului, în special a informației care poate influența buna reputație a agentului economic în activitatea acestuia, fiind interzisă diseminarea informației în cauză, cu excepția cazurilor stabilite de lege;

n) îndeplinirea conștiincioasă a funcțiilor de control – inspectorul va îndeplini atribuțiile și obligațiile de serviciu în mod imparțial și echitabil, avînd scopul de a stabili relații de încredere între organul de control și persoana supusă controlului;

o) evitarea conflictului de interese între inspector sau conducătorul organului de control și persoana supusă controlului.

(2) Organele de control și autoritățile implicate direct sau indirect în procesul de pregătire și efectuare a controlului sînt obligate să aplice și să respecte următoarele principii fundamentale de siguranță:

a) analiza riscurilor;

b) acționarea preventivă;

c) transparența;

d) protecția intereselor consumatorului.

(3) Analiza riscurilor se realizează prin procesele de evaluare, comunicare și gestionare a riscurilor și include, fără a se limita la acestea, următorul set de proceduri:

a) obținerea și comunicarea concluziilor științifice cu privire la pericolele determinate;

b) înaintarea propunerilor pentru elaborarea și îmbunătățirea metodologiilor de planificare și/sau efectuare a controlului în baza evaluării riscurilor;

c) cercetarea, colectarea și analiza datelor științifice și tehnice;

d) identificarea și descrierea, după caz, a noilor pericole;

e) asigurarea cooperării între părțile implicate în procesul de analiză a riscurilor;

f) obținerea expertizei științifice la aplicarea măsurilor de excepție sau măsurilor restrictive.

(4) Evaluarea riscurilor include etapele de identificare și descriere a pericolelor, de determinare a modului de stabilire a pericolului și de caracterizare a riscului. Evaluarea riscurilor se bazează pe date veridice și informație științific argumentată. Evaluarea riscurilor se efectuează independent, obiectiv și transparent.

(5) Comunicarea riscurilor se realizează în mod continuu și prevede schimbul oportun de informații în procesul de analiză a datelor obiective, de concluzii cu privire la pericole, riscuri și la rezultatele evaluării riscurilor, precum și de decizii luate în procesul de gestiune a riscurilor între evaluatorul de risc, persoanele responsabile de gestionarea riscurilor, consumatori și agenți economici.

(6) Gestionarea riscurilor este procesul de selectare a măsurilor corespunzătoare de prevenire și control al riscurilor prin identificarea celei mai bune alternative în baza evaluării riscurilor. Măsurile aplicate pentru prevenirea, diminuarea sau înlăturarea riscului trebuie să fie efective, obiective și proporționale riscului în cauză.

(7) Conform principiului acționării preventive, în situațiile în care, în baza informației deținute, dar care nu este argumentată științific la momentul dat, poate fi identificat un pericol, organul de control este obligat să aplice măsuri temporare de gestionare a riscului. Aceste măsuri trebuie să fie proporționale pericolului și să fie revizuite în cel mai scurt timp posibil, în dependență de natura riscului.

(8) Conform principiului transparenței, procesele de evaluare a riscului, de elaborare și aplicare a măsurilor de gestionare a riscului sînt publice. În cazul dubiilor rezonabile privind existența unui risc, luînd în considerare caracterul, mărimea și iminența acestuia, organul de control este obligat să comunice publicului informația despre risc și despre produsele care poartă riscurile în cauză, precum și despre măsurile luate pentru a diminua și înlătura riscul identificat.

(9) Conform principiului protecției intereselor consumatorului, este obligatorie furnizarea informației veridice, necesare și complete, cu privire la produse și servicii, care să le permită consumatorilor să ia decizii corecte. Organul de control, în limitele competenței, este obligat să înlăture și/sau să prevină informarea falsă sau incompletă privind natura și caracteristicile produsului, care poate induce în eroare consumatorii.

Art 3 Legea Privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №131 din 08.06.2012

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului