Legea Privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanțe periculoase în Republica Moldova. Informațiile privind sistemul de management al securității și organizarea amplasamentelor în vederea prevenirii accidentelor majore

În scopul punerii în aplicare a sistemului de management al securității, operatorul ține seama de următoarele cerințe:

a) sistemul de management al securității trebuie să fie proporțional cu pericolele, activitățile industriale și complexitatea organizării în cadrul amplasamentului și să se bazeze pe evaluarea riscurilor. Acesta trebuie să includă partea din sistemul de management general care conține structura organizatorică, responsabilitățile, practicile, procedurile, procesele și resursele pentru stabilirea și punerea în aplicare a PPAM;

b) în cadrul sistemului de management al securității se abordează următoarele aspecte:

(i) organizare și personal – rolurile și responsabilitățile personalului implicat în managementul pericolelor majore la toate nivelurile organizației, precum și măsurile de sensibilizare a necesității unei îmbunătățiri permanente. Identificarea nevoilor de instruire ale personalului respectiv și organizarea acestei instruiri. Implicarea angajaților și a personalului subcontractat care lucrează în cadrul amplasamentului, fapt important din punctul de vedere al securității;

(ii) identificarea și evaluarea pericolelor majore – adoptarea și punerea în aplicare a unor proceduri care permit identificarea sistematică a pericolelor majore care decurg din operarea normală și anormală, inclusiv, atunci când este cazul, pentru activitățile subcontractate, precum și evaluarea probabilității producerii și a severității acestor pericole;

(iii) controlul exploatării – adoptarea și punerea în aplicare a procedurilor și instrucțiunilor de exploatare în condiții de securitate, inclusiv întreținerea instalației, a proceselor, a echipamentului, și de gestionare a alarmelor și a opririlor temporare; luarea în considerare a informațiilor disponibile privind cele mai bune practici de monitorizare și control în scopul reducerii riscului de defectare a sistemului; gestionarea și controlul riscurilor legate de echipamentul învechit instalat în amplasamente și de coroziune; inventarierea echipamentelor din cadrul amplasamentului, strategia și metodologia de monitorizare și control al stării echipamentului, monitorizare adecvată și orice măsură necesară de soluționare a problemelor;

(iv) managementul schimbărilor – adoptarea și punerea în aplicare a procedurilor de planificare a modificărilor aduse unor instalații, procese sau suprafețe de depozitare ori a proiectării de noi instalații, procese sau suprafețe de depozitare;

(v) planificarea pentru situații de urgență – adoptarea și punerea în aplicare a procedurilor ce vizează identificarea situațiilor de urgență previzibile prin analiză sistematică, în vederea pregătirii, testării și revizuirii planurilor de urgență pentru a răspunde unor astfel de situații de urgență și pentru a asigura o instruire specifică pentru personalul vizat. Această instruire se asigură întregului personal care lucrează în cadrul amplasamentului, inclusiv personalului subcontractat relevant;

(vi) monitorizarea performanțelor – adoptarea și punerea în aplicare a procedurilor de evaluare permanentă a respectării obiectivelor stabilite de operator în cadrul PPAM și în cadrul sistemului său de management al securității și aplicarea unor mecanisme de investigare și de corecție în caz de nerespectare. Procedurile trebuie să vizeze sistemul operatorului de raportare a accidentelor majore sau a „evenimentelor la limita de producere a unui accident”, în special a celor care s-au produs din cauza eșecului măsurilor de protecție, precum și investigarea acestora și monitorizarea lor pe baza experienței acumulate. Procedurile pot include, de asemenea, indicatori de performanță, cum ar fi indicatori de performanță în domeniul securității și/sau alți indicatori relevanți;

(vii) audit și revizuire – adoptarea și punerea în aplicare a unor proceduri de evaluare sistematică și periodică a PPAM, a eficacității și caracterului corespunzător al sistemului de management al securității; examinarea documentată a performanței politicii implementate și a sistemului de management al securității și actualizarea acestuia de către conducere, inclusiv luarea în considerare și încorporarea modificărilor necesare indicate în urma auditului și revizuirii.

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021