Articolul 19 din Legea Privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanțe periculoase în Republica Moldova. Controale

(1) Inspectoratul pentru Protecția Mediului, Agenția pentru Supraveghere Tehnică , Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (ca organ consultativ) și Agenția Națională pentru Sănătate Publică organizează un sistem de control adaptat tipului de amplasament și care nu depinde de primirea raportului de securitate sau a oricăror alte documente înaintate de operator, în conformitate cu prevederile Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.

(2) Numărul controalelor efectuate asigură examinarea planificată a sistemelor tehnice, organizaționale sau manageriale utilizate în cadrul amplasamentului, corespunde complexității acestuia și cantităților de substanțe existente, astfel încât:

a) operatorul poate demonstra că, în legătură cu diversele activități din cadrul amplasamentului, a luat măsurile necesare pentru a preveni accidentele majore;

b) operatorul poate demonstra că a asigurat mijloacele necesare pentru limitarea consecințelor accidentelor majore în interiorul amplasamentului și în afara acestuia;

c) datele și informațiile cuprinse în raportul de securitate sau în orice alt document înaintat reflectă în mod corespunzător condițiile din cadrul amplasamentului;

d) informațiile sunt puse la dispoziția publicului potrivit prevederilor art. 13.

(3) Autoritățile competente cu atribuții de control își coordonează planurile anuale de control pentru a efectua controale comune la amplasamentele încadrate sub incidența prevederilor prezentei legi.

(4) Fiecare plan de control include următoarele elemente:

a) evaluarea generală a problemelor de securitate relevante;

b) zona geografică acoperită de planul de control;

c) lista amplasamentelor incluse în plan;

d) lista grupurilor de amplasamente cu posibile efecte domino conform dispozițiilor art. 8;

e) lista amplasamentelor în care anumite surse externe de risc sau de pericol pot crește riscul ori consecințele unui accident major;

f) procedurile pentru controalele planificate, inclusiv programele pentru astfel de controale;

g) procedurile aplicabile controalelor inopinate în conformitate cu prevederile alin. (7);

h) dispoziții privind cooperarea dintre diferite autorități cu atribuții de control.

(5) Perioada dintre două vizite consecutive la fața locului nu depășește un an – pentru amplasamentele de nivel superior și 3 ani – pentru amplasamentele de nivel inferior, cu excepția cazului în care autoritatea competentă a întocmit un program de control bazat pe evaluarea sistematică a pericolelor de accidente majore în cadrul amplasamentelor vizate.

(6) Pentru stabilirea frecvenței controalelor se realizează evaluarea sistematică a pericolelor din amplasamentele în cauză, care se bazează pe următoarele criterii:

a) impactul potențial al amplasamentelor în cauză asupra sănătății umane și a mediului;

b) măsura în care au fost respectate cerințele prezentei legi;

c) numărul de incidente/accidente înregistrate anterior în amplasament. Dacă este cazul, se iau în considerare constatările relevante ale controalelor efectuate în temeiul altor acte normative.

(7) Pentru investigarea sesizărilor privind deficiențele grave, a accidentelor grave și a evenimentelor la limita de producere a unui accident, a incidentelor sau a cazurilor de neconformitate, autoritățile prevăzute la alin. (1) desfășoară controale inopinate cât mai curând posibil de la data primirii acestor informații.

(8) În termen de cel mult 5 zile de la data realizării fiecărui control, autoritățile competente prevăzute la alin. (1) comunică operatorului concluziile controlului, precum și toate acțiunile identificate, dacă acestea nu au fost dispuse până la această dată.

(9) După primirea concluziilor controlului, operatorul, de comun acord cu autoritățile competente menționate la alin. (1), stabilește pentru fiecare acțiune prevăzută un calendar de punere în aplicare și notifică autoritățile competente despre realizarea acestora.

(10) Dacă, în cadrul realizării unui control, se identifică un caz important de neconformitate cu dispozițiile prezentei legi, în termen de maximum 6 luni se efectuează un control inopinat pentru verificarea respectării cerințelor stabilite de legislație.

(11) Când este posibil, controalele se coordonează și se combină cu alte controale, efectuate în temeiul altor acte normative.

(12) Operatorii asigură autorităților competente prevăzute la alin. (1) asistență necesară pentru efectuarea controalelor și obținerea oricărei informații, în special pentru a permite acestora evaluarea completă a posibilității producerii unui accident major și determinarea măsurii în care este posibil să crească probabilitatea producerii unor accidente majore sau a agravării acestora, precum și pentru pregătirea unui plan de urgență extern și luarea în considerare a substanțelor care, datorită caracteristicilor lor fizice, condițiilor speciale sau localizării lor, pot impune atenție suplimentară, în scopul respectării prevederilor prezentei legi.

(13) Modul de planificare, organizare, pregătire și de desfășurare a controalelor comune la amplasamentele care cad sub incidența prezentei legi se stabilește în baza Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.

Art 19 Legea Privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanțe periculoase în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №108 din 18.06.2020

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului