Articolul 10 din Legea Privind prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane în Republica Moldova. Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane.

(1) În conformitate cu atribuţiile ce le revin:

1) Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul de Informaţii şi Securitate şi întocmesc lista ţărilor care reprezintă un risc sporit din punctul de vedere al traficului de fiinţe umane, listă care se aduce la cunoştinţă organelor interesate;

2) Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Afacerilor Interne, şi întreprind acţiunile necesare pentru interzicerea accesului pe teritoriul Republicii Moldova străinelor dacă dispun de informaţii veridice că aceştia sînt traficanţi de fiinţe umane; 

3) Agenția Servicii Publice acordă suport şi asistenţă în întocmirea și eliberarea actelor de identitate pentru victimele traficului de fiinţe umane, în conformitate cu legislaţia în vigoare. În cazul în care victima se află în afara ţării, asistenţa în întocmirea și eliberarea actelor de identitate este acordată prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene;

4) Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale:

а) organizează repatrierea copiilor și adulților victime ale traficului de ființe umane, a persoanelor aflate în situație de dificultate, precum şi a copiilor neînsoţiţi, în colaborare cu alte autorități publice abilitate în acest domeniu și cu organizațiile necomerciale și organizațiile internaționale;

b) coordonează şi monitorizează activitatea Sistemului naţional de referire pentru protecția și asistența victimelor și a prezumatelor victime ale traficului de ființe umane;

с) elaborează acte normative privind organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea sistemului integrat de servicii sociale;

d) prin intermediul Inspectoratului de Stat al Muncii, contribuie la identificarea cazurilor de trafic de fiinţe umane în scop de exploatare prin muncă;

e) în colaborare cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, desfășoară activități de informare privind piața muncii, de ghidare în carieră, precum și implementează măsuri active de ocupare a forței de muncă;

f) dezvoltă cooperarea internaţională, negociază şi încheie acorduri şi semnează protocoale de cooperare internaţională în domeniul acordării asistenţei victimelor traficului de fiinţe umane, în limitele competenţelor sale instituţionale şi în conformitate cu legislaţia în vigoare;

g) – abrogată;

a) cu concursul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, desfăşoară activităţi de informare despre situaţia de pe piaţa forţei de muncă, de pregătire profesională, de stimulare a ocupării forţei de muncă, prin prestarea serviciilor de mediere a muncii, de informare şi consiliere profesională, de orientare şi formare profesională, precum şi de consultanţă şi asistenţă în iniţierea într-o activitate de întreprinzător;

b) prin intermediul organelor de asistenţă socială, asigură victimelor traficului de fiinţe umane informaţii şi consiliere, acordîndu-le facilităţile prevăzute de lege pentru persoanele marginalizate social; 

41) Ministerul Sănătății elaborează programe de acordare a asistenței medicale, inclusiv psihiatrice, stabilește instituțiile medicale care vor acorda astfel de asistență victimelor traficului de ființe umane;

5) Ministerul Educației și Cercetării, elaborează şi desfăşoară, în comun cu celelalte ministere interesate, cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu organizaţiile necomerciale avînd atribuţii în domeniu, programe educative şi de instruire pentru pedagogi, părinţi şi copii, pentru grupurile de risc, orientate spre lichidarea cauzelor şi condiţiilor care favorizează traficul de fiinţe umane, în special de femei şi copii;

6) –  abrogat;

7) Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene contribuie la prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane, în special prin organizarea şi participarea la negocieri în vederea încheierii tratatelor cu alte state şi cu organisme internaţionale în domeniul traficului de fiinţe umane, precum şi prin acordarea de protecţie şi asistenţă persoanelor traficate, aflate peste hotare, în limitele prevăzute de dreptul internaţional;

8) –  abrogat;

9) Ministerul Economiei, în comun cu alte ministere şi departamente interesate, elaborează şi implementează programe social-economice, orientate spre înlăturarea cauzelor şi condiţiilor de ordin economic ce favorizează migraţiunea ilegală, inclusiv traficul de fiinţe umane;

10) Ministerul Justiţiei prezintă, o dată la 6 luni, lista organizaţiilor necomerciale care practică activităţi legate de prevenirea şi combaterea fenomenului de trafic, de acordare a protecţiei şi asistenţei victimelor traficului. Ministerul Justiţiei, în comun cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, indicate în prezentul articol, elaborează proiecte de acte normative pentru reglementarea relaţiilor din domeniul prevenirii, combaterii traficului de fiinţe umane şi acordării de protecţie şi asistenţă victimelor;

11) Biroul relaţii cu diaspora:

a) participă la elaborarea, implementarea şi monitorizarea politicilor de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane;

b) asigură instruirea membrilor diasporei în domeniul prevenirii și combaterii traficului de fiinţe umane;

c) colaborează cu membrii diasporei în vederea prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane;

d) asigură informarea membrilor diasporei cu privire la actele normative naţionale în domeniu.

12) agențiile teritoriale de asistență socială și structurile responsabile de asistența socială și protecția drepturilor copilului din municipiul Chișinău și, respectiv, din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia asigură:

a) coordonarea și monitorizarea activităților în domeniul prevenirii și combaterii traficului de ființe umane în unitățile administrativ-teritoriale arondate;

b) acordarea suportului metodologic în domeniul vizat de prezenta lege structurilor teritoriale de asistență socială;

c) realizarea acțiunilor relevante pentru integrarea/reintegrarea socială a victimelor traficului de ființe umane;

d) dezvoltarea parteneriatelor cu autorități și instituții publice sau cu organizații private, cu organizații internaționale, cu organizații necomerciale din țară și cu alți reprezentanți ai societății civile, care să contribuie la prevenirea și combaterea traficului de ființe umane;

e) prezentarea către Ministerul Muncii și Protecției Sociale a rapoartelor semestriale și anuale privind activitățile desfășurate în teritoriu de către structurile teritoriale de asistență socială.

(2) Autorităţile administraţiei publice centrale abilitate cu funcţii de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane, autorităţile administraţiei publice locale şi comisiile teritoriale pentru combaterea traficului de fiinţe umane participă la organizarea campaniilor informaţionale de sensibilizare a populaţiei, realizează şi difuzează, colaborînd activ cu mass-media, materiale publicitare privind riscurile la care pot fi expuse potenţialele victime ale traficului de fiinţe umane. 

(3) Autorităţile administraţiei publice menţionate în prezentul articol informează periodic Comitetul naţional despre acţiunile întreprinse în prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane, înaintînd propuneri de eficientizare a acestor activităţi.

(4) Autorităţile administraţiei publice locale planifică anual resurse financiare pentru susţinerea serviciilor de protecţie şi asistenţă a victimelor și a prezumatelor victime ale traficului de fiinţe umane.


Art 10 Legea Privind prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №241 din 20.10.2005

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului