Articolul 23 din Legea Cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare în Republica Moldova. Supravegherea Depozitarului central

(1) Banca Națională a Moldovei supraveghează și monitorizează Depozitarul central unic, conform actelor sale normative, în vederea verificării conformității, precum și a evaluării și tratării riscurilor la care Depozitarul central unic este sau ar putea fi expus.

(2) În exercitarea atribuțiilor, Banca Națională a Moldovei poate efectua controale din oficiu și/sau la fața locului, poate lua în considerare opinii formulate de experți, cum ar fi consultanți și auditori externi, poate utiliza informații furnizate de alte autorități de reglementare sau supraveghere și poate lua în considerare informații și sesizări primite de la participanții Depozitarului central unic și clienții acestora.

(3) Depozitarul central unic prezintă Băncii Naționale a Moldovei următoarele documente și informații, cu o frecvență stabilită în actele normative ale Băncii Naționale a Moldovei:

a) situațiile financiare auditate ale Depozitarului central unic și cele mai recente situații financiare intermediare;

b) informațiile cu privire la procesele civile, administrative sau orice alte proceduri judiciare sau extrajudiciare în care este implicat Depozitarul central unic, entitatea către care au fost externalizate activitățile sau serviciile Depozitarului central unic ori entitățile de infrastructură a pieței de capital cu care este conectat;

c) scenariile și rezultatele testelor de stres de continuitate a activității sau a exercițiilor similare efectuate în cursul perioadei examinate;

d) raportul privind incidentele operaționale care au avut loc în timpul perioadei examinate și au afectat buna prestare a oricăror servicii de bază, măsurile luate pentru soluționarea acestora, precum și rezultatele acestora;

e) raportul privind performanța sistemului de decontare a valorilor mobiliare, inclusiv o evaluare a disponibilității sistemului în timpul perioadei examinate;

f) rezumatul tipurilor de intervenții manuale efectuate de către Depozitarul central unic;

g) informația privind identificarea operațiunilor și a participanților critici ai Depozitarului central unic, orice modificări aduse planului său de redresare și planului de continuitate a activității, scenariile și rezultatele testelor de stres, pragurile de alertă și instrumentele de recuperare ale Depozitarului central unic;

h) informația cu privire la plângerile recepționate de către Depozitarul central unic în cursul perioadei examinate;

i) raportul cu privire la orice modificări operaționale care afectează activitățile sau conexiunile Depozitarului central unic;

j) informația cu privire la cazurile de identificare a conflictelor de interese pe parcursul perioadei examinate, inclusiv descrierea modului în care au fost gestionate;

k) informația privind controalele interne și auditurile efectuate de către Depozitarul central unic în cursul perioadei examinate;

l) strategia generală de activitate a Depozitarului central unic pentru o perioadă de cel puțin trei ani de la ultima examinare și evaluare și un plan de afaceri detaliat pentru serviciile prestate de către Depozitarul central unic pentru o perioadă de cel puțin un an după ultima examinare și evaluare;

m) informația cu privire la numărul și tipurile de participanți, emitenți și conturile deschise ale acestora, precum și numărul, tipul și cantitatea de valori mobiliare deținute și/sau procesate de către Depozitarul central unic;

n) informația privind numărul, tipul și amploarea problemelor de reconciliere stabilite de către Depozitarul central unic, atât la nivel intern, cât și în raport cu participanții, cu piețele reglementate sau cu sistemele multilaterale de tranzacționare;

o) cadrul de gestionare a riscurilor, care include cel puțin: politica de gestionare a riscurilor, analiza de impact a activității, limitele de toleranță la risc, procedurile și măsurile de tratare a riscurilor, registrul riscurilor;

p) informații privind acordurile (contractele) încheiate de către Depozitarul central unic, strategiile, procesele și sistemele informaționale implementate de acesta.

(4) Banca Națională a Moldovei este în drept să solicite Depozitarului central unic să prezinte informații și date, iar Depozitarul central unic este obligat să le prezinte în termenul stabilit de Banca Națională a Moldovei.

(5) Banca Națională a Moldovei este în drept să examineze conturile, registrele, înregistrările și alte documente, în formă scrisă sau electronică, pentru a verifica respectarea de către Depozitarul central unic a prezentei legi și/sau a actelor normative ale Băncii Naționale a Moldovei.

(6) Banca Națională a Moldovei este în drept să solicite Depozitarului central unic, în cazul neîndeplinirii de către acesta a cerințelor prezentei legi, întreprinderea acțiunilor sau a măsurilor necesare pentru redresarea situației într-un stadiu incipient.

(7) În realizarea atribuțiilor stabilite la art. 18 alin. (1), Comisia Națională a Pieței Financiare este în drept:

a) să solicite Depozitarului central unic să prezinte informații și documente în limita competențelor stabilite la art. 18 alin. (1), iar Depozitarul central unic este obligat să le prezinte în termenul stabilit de Comisia Națională a Pieței Financiare;

b) să verifice, pe baza raportărilor și a controalelor efectuate din oficiu și la fața locului, activitatea Depozitarului central unic, luând în considerare opinii formulate de experți și utilizând informații/sesizări furnizate/primite de alte autorități sau participanți/clienți ai Depozitarului central unic, în limita competențelor stabilite la art. 18 alin. (1);

c) să examineze conturile, registrele, înregistrările și alte documente, în formă scrisă sau electronică, pentru a verifica respectarea de către Depozitarul central unic a cerințelor prezentei legi sau ale actelor normative ale Comisiei Naționale a Pieței Financiare;

d) să ceară Depozitarului central unic, în cazul neîndeplinirii de către acesta a cerințelor prezentei legi, să întreprindă acțiunile sau măsurile necesare pentru redresarea situației într-un stadiu incipient.

(8) În aplicarea alin. (7) din prezentul articol, Depozitarul central unic prezintă Comisiei Naționale a Pieței Financiare informații periodice, conform actelor normative ale acesteia, în limita competențelor stabilite la art. 18 alin. (1).

(9) Depozitarul central unic informează, în termen de cel mult o zi lucrătoare, autoritățile de supraveghere, în limita competențelor, despre încălcarea de către participanții săi a regulilor și a procedurilor Depozitarului central unic și despre măsurile întreprinse.

Art 23 Legea Cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №234 din 03.10.2016

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului