Articolul 28 din Legea Cu privire la asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii în Republica Moldova. Organul executive

(1) Asociaţia angajează un director şi alt personal executiv. 

(2) Directorul este numit în funcţie pe bază de concurs, de către Consiliul de administrare şi trebuie să aibă calificările necesare în domeniul irigaţiilor şi/sau în cel agricol. Directorul Asociaţiei nu poate fi membru al acesteia.

(2-1) Directorului Asociației i se deleagă următoarele atribuții:

a) conducerea directă și efectivă a activității Asociației, în limitele prevăzute de legislație și în conformitate cu obiectivele generale stabilite de adunarea generală în documentul de constituire a Asociației, precum și cu cele stabilite în contractul de angajare;

b) reprezentarea generală a Asociației în raporturile juridice în care aceasta este sau urmează să fie parte, în limita mandatului delegat de către Consiliul de administrare;

c) implementarea hotărârilor adoptate de adunarea generală și a deciziilor Consiliului de administrare;

d) organizarea internă (funcțională) a Asociației, ținând cont de prevederile legale ale documentului de constituire a Asociației, de reglementările interne, de organigrama și statul de personal, precum și de deciziile Consiliului de administrare;

e) organizarea exploatării și a întreținerii operaționale și tehnice a sistemului de irigare în conformitate cu prevederile contractului de transmitere în folosință gratuită (comodat), cu normele de securitate și sănătate în muncă, precum și cu alte cerințe și norme tehnice;

f) conducerea și coordonarea compartimentelor funcționale ale Asociației în conformitate cu reglementările interne și cu obiectivele generale stabilite în documentul de constituire a Asociației;

g) gestionarea bunurilor și fondurilor de rezervă ale Asociației în limitele legii, ale documentului de constituire, ale hotărârilor adunării generale sau ale deciziilor Consiliului de administrare;

h) pregătirea contractelor pentru aprobare de către Consiliul de administrare, în conformitate cu bugetul și planul de activitate ale Asociației, precum și semnarea (încheierea) contractelor delegate de către Consiliul de administrare;

i) semnarea (încheierea) contractelor de livrare a apei pentru irigare, de prestare a serviciilor cu echipamentele Asociației și a altor contracte, în conformitate cu tarifele (prețurile) fixate de adunarea generală și de planurile de activitate ale Asociației;

j) documentarea corespunzătoare a faptelor economice în cadrul Asociației, inclusiv a procesului de livrare a apei pentru irigare, precum și prezentarea neîntârziată a documentelor și a altor acte primare contabilului-șef pentru ținerea evidenței contabile;

k) pregătirea și prezentarea Consiliului de administrare a proiectelor planurilor de activitate, a bugetelor, a rapoartelor anuale și a altor documente aferente activității Asociației ori solicitate de acesta;

l) tranzacționarea, negocierea cu terții privind bunurile sau drepturile Asociației, în limitele stabilite de către Consiliul de administrare;

m) reprezentarea Asociației în fața instituțiilor financiare, deschiderea conturilor bancare și efectuarea decontărilor, cu drept la prima semnătură;

n) colectarea deplină și în termen a cotizațiilor de membru și a altor plăți obligatorii în folosul Asociației, în conformitate cu prevederile documentului de constituire, ale hotărârilor adunării generale și ale deciziilor Consiliului de administrare;

o) angajarea, promovarea și concedierea personalului cu funcție de execuție (cu excepția contabilului-șef), precum și exercitarea acțiunilor disciplinare în raport cu personalul, în conformitate cu legislația muncii;

p) stabilirea atribuțiilor de serviciu ale personalului cu funcție de execuție, precum și verificarea și controlul modului de îndeplinire de către personal a atribuțiilor (sarcinilor) de serviciu, inclusiv ținerea registrelor la stațiile de pompare și executarea operațiunilor de exploatare și întreținere a sistemelor de irigare;

q) colectarea, introducerea și actualizarea permanentă a datelor din registrele financiare și de evidență contabilă prevăzute la art. 34 lit. a)–c), f), g) și k), ținute în formă electronică, inclusiv:

– la începutul fiecărui an, dar nu mai târziu de 15 februarie, a datelor privind aria de deservire a sistemului de irigare, perfectarea și modificarea hotarelor în planul cadastral;

– anual, până la data de 30 aprilie, iar ulterior la necesitate, dar nu mai rar de o dată în trimestru, a datelor din fișele deținătorilor de terenuri agricole din aria de deservire a sistemelor de irigare privind suprafața deținută, numerele cadastrale ale acestor terenuri, calitatea de membru al Asociaţiei și alte informații prevăzute de fișele utilizatorilor;

– zilnic, a datelor privind volumul de apă livrat de Asociaţie către utilizatori, suprafețele irigate, precum și numărul de irigaţii efectuate;

– zilnic, a evidenței balanței dintre apă captată din sursa de apă și apa livrată către utilizatori, pe suport de hârtie;

– la necesitate, dar nu mai târziu de sfârșitul zilei respective, a datelor privind inspecţiile, examinările și intervențiile efectuate la sistemul de irigare, în conformitate cu anexele la contractul de transmitere în folosință gratuită (comodat) a sistemului de irigare, pe suport de hârtie;

r) elaborarea planului de irigare anual și lunar care trebuie să includă suprafețele planificate pentru irigare, culturile preconizate și volumul de apă prevăzut de a fi livrat către utilizatori;

s) colaborarea cu membrii comisiei de cenzori și ai comisiei de soluționare a litigiilor din cadrul Asociației;

t) efectuarea periodică a raportărilor prevăzute de legislație, inclusiv prezentarea, în modul stabilit, a situaţiilor financiare, a dărilor de seamă fiscale, a rapoartelor statistice, precum şi a altor rapoarte autorităților competente;

u) asigurarea pazei și a protecției bunurilor Asociației, precum şi prevenirea incendiilor;

v) întreprinderea măsurilor necesare pentru protecţia securităţii muncii şi a sănătăţii angajaților, inclusiv prin informarea, instruirea şi asigurarea lor cu mijloacele necesare;

w) exercitarea altor competenţe stabilite de adunarea generală sau de Consiliul de administrare.

(3) Directorul prezintă raportul în faţa Consiliului de administrare şi participă la şedinţele Consiliului în cazul în care este solicitat, dar nu participă la luarea deciziilor şi nici la vot. 

(4) Consiliul de administrare poate autoriza directorul să semneze contracte uzuale de o anumită valoare, a căror limită poate fi stabilită prin statutul sau regulamentele interne ale Asociaţiei. 

(5) Contabilul-şef al Asociaţiei este de asemenea numit în funcţie pe bază de concurs, de către Consiliul de administrare. Contabilul-şef al Asociaţiei nu poate fi membru al acesteia. 

(6) Directorul şi celălalt personal executiv al Asociaţiei sînt angajaţi în conformitate cu legislaţia muncii. 

(7) Un angajat al Asociaţiei nu poate fi în acelaşi timp şi reprezentant de sector sau persoană cu funcţie eligibilă în cadrul acesteia.

Art 28 Legea Cu privire la asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №171 din 09.07.2010

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului