Articolul 104 din Legea Cu privire la gazele naturale în Republica Moldova. Planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piața gazelor naturale

(1) Planul de acţiuni pentru situații excepționale în sectorul gazelor naturale (în continuare – Planul de acţiuni) se elaborează de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii şi se prezintă spre aprobare Guvernului. Planul de acțiuni cuprinde două părți: Planul de acțiuni preventive și Planul de urgență.

(2) Planul de acţiuni:

a) defineşte nivelurile de criză;

b) determină rolul şi funcţiile organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, ale Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, ale altor autorităţi responsabile, ale întreprinderilor de gaze naturale, precum şi ale consumatorilor industriali, inclusiv ale producătorilor relevanţi de energie electrică şi termică, ţinînd cont de diferențele în ceea ce privește măsura în care aceștia sînt afectați în cazul întreruperii aprovizionării cu gaze naturale, şi stabileşte modalităţile şi mijloacele de interacțiune a acestora cu Agenția, cu organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, cu Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova pentru fiecare dintre nivelurile de criză definite;

c) identifică, dacă este cazul, măsurile şi acţiunile de reducere a potenţialului impact al perturbărilor în aprovizionarea cu gaze naturale asupra sistemului de termoficare şi asupra aprovizionării cu energie electrică, produsă cu utilizarea gazelor naturale;

d) stabileşte măsuri şi proceduri detaliate care trebuie urmate la fiecare nivel de criză, inclusiv schemele de asigurare a fluxului informaţional, pentru ca întreprinderile de gaze naturale şi consumatorii industriali să poată reacţiona la fiecare nivel de criză;

e) identifică măsurile care nu au la bază mecanisme de piaţă și care urmează a fi implementate în cazul survenirii de situaţii excepţionale şi evaluează gradul în care utilizarea măsurilor respective este necesară pentru a soluţiona situaţiile survenite în caz de criză, identifică efectele acestora și defineşte procedurile necesare pentru implementarea lor. La identificarea măsurilor menţionate trebuie să se țină cont de faptul că măsurile care nu se bazează pe mecanisme de piață pot fi utilizate doar în cazul în care cele bazate pe astfel de mecanisme nu pot asigura aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor, în special a consumatorilor protejați;

f) descrie mecanismele aplicate la colaborarea cu ţările părți ale Comunităţii Energetice, cu statele membre ale Uniunii Europene pentru fiecare nivel de criză;

g) descrie detaliile privind obligaţia de raportare impusă întreprinderilor de gaze naturale pentru fiecare nivel de criză;

h) stabileşte o listă de acţiuni predefinite ce trebuie întreprinse pentru a asigura aprovizionarea cu gaze naturale în cazul unei situaţii de urgenţă, inclusiv acordurile comerciale dintre părţile implicate în astfel de acţiuni, precum şi mecanismele de compensare pentru întreprinderile de gaze naturale, dacă este cazul, cu respectarea confidenţialităţii datelor şi a informaţiilor ce constituie secret comercial; 

i) stabilește lista consumatorilor finali întreruptibili şi ordinea în care urmează să fie limitată şi/sau sistată furnizarea gazelor naturale consumatorilor finali respectivi; 

j) stabilește tipul şi, după caz, cantităţile de combustibili alternativi ce urmează a fi utilizate de consumatorii finali pe perioada întreruperii.

(3) La elaborarea Planului de acţiuni trebuie să se ţină cont de: 

a) existenţa capacităţii instalațiilor de stocare şi a volumului necesar de gaze naturale în acestea, precum şi de existenţa investiţiilor necesare pentru asigurarea capacităţii instalațiilor de stocare în situaţii excepţionale;

b) capacitatea de extracţie din instalația de stocare;

c) necesitatea asigurării de către operatorii sistemelor de transport a capacităţii reţelelor de transport al gazelor naturale pentru a face posibilă preluarea şi direcţionarea volumelor de gaze naturale spre zonele de risc, precum şi de necesitatea extinderii reţelelor de transport al gazelor naturale în vederea aprovizionării cu gaze naturale a consumatorilor protejaţi din zonele respective;

d) flexibilitatea sistemului de gaze naturale; 

e) necesitatea de a stimula încheierea de contracte cu clauze privind întreruperea furnizării; 

f) posibilitatea utilizării de combustibili alternativi de rezervă de către consumatorii industriali, inclusiv producătorii de energie electrică şi termică; 

g) existenţa şi dezvoltarea capacitaţii interconexiunilor pentru asigurarea schimburilor transfrontaliere de gaze naturale; 

h) necesitatea de a stimula cooperarea operatorilor sistemelor de transport cu operatorii sistemelor de transport din ţările vecine pentru coordonarea activităților de livrare a gazelor naturale; 

i) necesitatea coordonării activităţilor de livrare a gazelor naturale între operatorii sistemelor de transport, operatorii sistemelor de distribuţie şi operatorii instalațiilor de stocare;

j) flexibilitatea producţiei interne de gaze naturale; 

k) flexibilitatea importului de gaze naturale; 

l) posibilitatea diversificării surselor de aprovizionare cu gaze naturale; 

m) existenţa contractelor de procurare a gazelor naturale pe termen lung; 

n) necesitatea optimizării investiţiilor în infrastructură pentru creșterea capacitaţii rețelelor de transport al gazelor naturale, înlocuirea reţelelor de transport al gazelor naturale cu durata de exploatare expirată în vederea reducerii consumului tehnologic şi a pierderilor de gaze naturale, pentru asigurarea securităţii aprovizionării cu gaze naturale, precum şi pentru importul de gaze naturale prin intermediul tuturor surselor posibile, inclusiv prin terminale de regazificare, și prin asigurarea capacităților bidirecționale la interconexiuni.

(4) Planul de acțiuni se revizuiește o dată la 4 ani sau, în caz de necesitate ori la solicitarea Secretariatului Comunității Energetice, mai devreme. Planul de acțiuni se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(5) La îndeplinirea atribuţiilor sale privind aplicarea Planului de acţiuni, Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova trebuie să ţină cont de:

a) măsurile imediate luate de participanţii la piaţa gazelor naturale ca reacţie la diminuarea majoră a aprovizionării cu gaze naturale; 

b) alte masuri privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale în situaţiile excepţionale pe piaţa gazelor naturale. 

(6) Guvernul poate să delege autorităților publice, întreprinderilor de gaze naturale și altor entități sarcini prevăzute în Regulamentul privind situațiile excepționale în sectorul gazelor naturale. Sarcinile delegate se execută sub supravegherea organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii și se precizează în Planul de acțiuni pentru situații excepționale în sectorul gazelor naturale.

Art 104 Legea Cu privire la gazele naturale în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №108 din 27.05.2016

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului