Articolul 24 din Legea Cu privire la asigurări în Republica Moldova. Licențierea activității de asigurare (reasigurare)

(1) Activitatea de asigurare (reasigurare) poate fi desfăşurată numai de asigurătorii (reasigurătorii) care au obţinut licenţă în condiţiile prezentei legi.

(2) Licenţa se eliberează pe un termen nelimitat şi este netransferabilă.

(3) Pentru obținerea licenţei pentru desfăşurarea activităţi de asigurare (reasigurare) în limitele prevăzute de art. 28, la autoritatea de supraveghere se depune, în modul stabilit de aceasta, o declarație în formă scrisă, semnată olograf, la care se anexează:

a) copia deciziei de înregistrare de stat a solicitantului de licență;

b) copia de pe actul de proprietate al imobilului în care se va desfășura activitatea de asigurare (reasigurare) sau contractul ce atestă posesiunea asupra imobilului respectiv;

c) certificatul bancar ce confirmă depunerea integrală a capitalului social minim;

d) documentele ce atestă provenienţa mijloacelor băneşti din capitalul social depus;

e) actele ce confirmă corespunderea persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul solicitantului de licență cu cerinţele stabilite prin actul normativ al autorităţii de supraveghere, inclusiv copia contractului încheiat cu actuarul care va presta serviciile de actuariat;

f) actele ce confirmă deţinerea unui sistem informațional corespunzător derulării optime a activităţii de asigurare (reasigurare) pe care îşi propune să o practice solicitantul de licență;

g) condiţiile de asigurare pentru fiecare clasă şi pentru fiecare tip de asigurare separat, la care se anexează modelele de contracte de asigurare, modelele de poliţe de asigurare, tarifele de asigurare şi structura tarifelor respective;

h) baza tehnică pentru calculul primelor de asigurare şi al rezervelor tehnice, legalizată de actuar;

i) structura primelor de asigurare pe fiecare tip de asigurare, cu indicarea separată a cheltuielilor de achiziție, ținînd cont de structura primelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, stabilită prin actele normative ale autorității de supraveghere;

j) programul de reasigurare propus pentru a susţine clasa de asigurare, aprobat în corespundere cu cerințele autorității de supraveghere;

k) business-planul potrivit categoriei, clasei și tipului de asigurări, întocmit pentru următorii 3 ani financiari, care să includă: prognoza cheltuielilor de gestiune, în special a cheltuielilor generale curente şi a comisioanelor; prognoza primelor de asigurare şi a despăgubirilor de asigurare; calculul resurselor financiare destinate acoperirii obligaţiilor de asigurare şi al marjei de solvabilitate; politica de investiţii, portofoliul de active, evaluarea şi diversificarea activelor; managementul riscului; structura organizatorică și pronosticul rezultatelor financiare, certificat prin semnătură de către un actuar;

l) ordinele de numire a reprezentanților de despăgubiri pentru fiecare municipiu din Republica Moldova, precum şi pentru fiecare filială (reprezentanţă), sau mandatele brokerilor cu atribuţii de reprezentant de despăgubiri; documentele primare privind tehnica de calcul şi produsele program (software), conform art. 5 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 414/2006 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule – pentru activitatea de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto internă;

m) extrasul din contul bancar al solicitantului de licență privind mijloacele băneşti disponibile; expertiza auditorului, însoțită de opinia acestuia, care confirmă, la momentul depunerii documentelor, suficienţa mijloacelor băneşti proprii pentru contribuţia iniţială în Fondul de compensare şi cota în garanţia bancară externă, prevăzute la art. 5 alin. (2) din Legea nr. 414/2006 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule – pentru activitatea de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto externă;

n) copia dispoziției de plată privind achitarea taxei pentru eliberarea/reperfectarea licenței.

(4) În cazul depunerii declarației pentru reperfectarea licenţei pentru a include o nouă clasă de asigurări şi/sau un nou tip de asigurare, asigurătorul anexează la declarația respectivă documentele specificate la alin. (3) lit. g)–m).

(5) Documentele pentru eliberarea licenţei şi cele pentru reperfectarea acesteia se depun personal la autoritatea de supraveghere de către organul executiv al asigurătorului (reasigurătorului)/solicitantului de licență sau de persoana împuternicită de către acesta. Documentele se depun în original sau în copii, inclusiv pe suport electronic, cu prezentarea originalelor pentru verificare.

(6) Declaraţia pentru eliberarea licenţei se semnează de către organul executiv al solicitantului de licență şi conţine:

a) denumirea, sediul și IDNO ale solicitantului de licență;

b) categoria, clasele şi tipurile de asigurare pentru care se solicită licenţă;

c) asumarea, pe proprie răspundere, de către semnatarul declaraţiei pentru eliberarea licenţei a respectării condiţiilor de licenţiere;

d) confirmarea, cu asumarea propriei răspunderi, de către organul executiv al asigurătorului (reasigurătorului) că documentele anexate la declaraţie sînt autentice şi conţin date veridice.

(7) Documentele care se anexează la declaraţia pentru eliberarea licenţei şi la cea pentru reperfectarea licenţei se indică într-un borderou, care se întocmeşte în două exemplare, dintre care un exemplar se anexează la declaraţia respectivă, iar celălalt se înmînează persoanei care depune declarația. Ambele exemplare se semnează de către angajatul autorităţii de supraveghere care a recepţionat documentele şi persoana care depune declaraţia pentru eliberarea licenţei sau cea pentru reperfectarea licenţei.

(8) Declaraţia pentru eliberarea licenţei se restituie solicitantului de licență sau persoanei împuternicite dacă la aceasta nu sînt anexate toate documentele prevăzute de prezenta lege şi/sau documentele prezentate nu corespund prevederilor legislaţiei ori nu probează respectarea de către solicitantul de licență a condițiilor de licențiere. Documentele anexate se restituie în termen de 10 zile lucrătoare din data depunerii acestora la autoritatea de supraveghere, cu indicarea motivului restituirii.

(9) După înlăturarea cauzelor care au servit drept temei pentru restituirea declaraţiei pentru eliberarea licenţei, solicitantul de licență este în drept să depună o nouă declaraţie care se examinează în modul stabilit la alin. (3)–(7).

(10) Asigurătorul (reasigurătorul) este obligat să plaseze într-un loc vizibil copia de pe licenţă în filiale (reprezentanţe), alte subdiviziuni.

(11) Subscrierea riscurilor suplimentare dintr-o altă clasă de asigurări în baza licenţei obţinute în condiţiile prezentei legi poate fi efectuată în condiţiile prevăzute la anexa nr. 1 compartimentul C.

Art 24 Legea Cu privire la asigurări în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №407 din 21.12.2006

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului