Articolul 2 din Legea Cu privire la serviciile publice în Republica Moldova. Noțiuni principale

În sensul prezentei legi, următoarele noțiuni semnifică:

servicii publice – activități administrative necomerciale cu caracter individual, realizate în regim de putere publică de prestatorul de servicii publice, cu sau fără solicitarea beneficiarilor de servicii, și care vizează realizarea drepturilor, libertăților, obligațiilor și intereselor legitime ale acestora, asigurându-le, după caz, beneficiile materiale sau nemateriale corespunzătoare;

servicii publice electronice – servicii publice prestate în formă electronică, în mod complet sau parțial automatizat, cu utilizarea comunicațiilor electronice și a tehnologiei informației și disponibile pentru a fi accesate prin intermediul unor aplicații web, al unor aplicații mobile sau al unor dispozitive speciale de prestare a serviciilor publice;

autoservire electronică – obținere autonomă a unor servicii publice electronice, prestate în mod complet automatizat, prin intermediul unei aplicații web, al unei aplicații mobile sau al unui dispozitiv special de prestare a serviciilor publice;

servicii publice proactive – servicii publice prestate în legătură cu producerea unor evenimente și întrunirea anumitor circumstanțe care îi abilitează pe beneficiarii de servicii publice cu dreptul de a beneficia de serviciile publice respective fără a depune cereri în acest sens și fără a efectua anumite acțiuni în raport cu prestatorii de servicii publice;

eveniment de viață – denumire generică a unui grup de servicii publice asociate unui fapt de importanță deosebită pentru o persoană fizică sau juridică;

beneficiar de servicii publice – persoană fizică sau juridică identificată, la solicitarea și/sau în interesul căreia sunt prestate serviciile publice, inclusiv prin reprezentare sau cu asistența prestatorului;

prestator de servicii publice – oricare dintre următoarele entități:

a) autoritate administrativă centrală subordonată Guvernului; structură organizațională din sfera de competență a acesteia (autoritate administrativă din subordine, serviciu public desconcentrat sau aflat în subordine, instituție publică în care altă autoritate administrativă centrală deține calitatea de fondator);

b) autoritate administrativă autonomă față de Guvern care prestează servicii publice conform competenței și în condițiile cadrului normativ special care reglementează domeniile de activitate ale acesteia;

c) structură organizațională din sfera de competență a unui minister sau a Cancelariei de Stat (autoritate administrativă din subordine, serviciu public desconcentrat sau aflat în subordine, instituție publică în care ministerul sau Cancelaria de Stat deține calitatea de fondator);

d) autoritate a administrației publice locale care prestează servicii publice în domeniile proprii de activitate, servicii publice care au fost transferate în competența acesteia; instituție publică de interes local sau întreprindere municipală în care autoritatea administrației publice locale deține calitatea de fondator;

e) persoană juridică de drept privat care, în limita competențelor delegate în conformitate cu actele normative, prestează servicii publice;

ghișeu unic – mecanism care permite prestarea serviciilor publice, inclusiv a celor electronice, de către prestatorul de servicii publice într-un singur loc, inclusiv din numele mai multor prestatori de servicii publice, asigurând participarea minimă a beneficiarului de servicii publice la colectarea, pregătirea și depunerea documentelor pentru prestarea serviciilor publice și asigurând reducerea numărului vizitelor la prestatorii de servicii publice;

centru multifuncțional de prestare a serviciilor publice (centru multifuncțional) – modalitate de prestare a serviciilor publice prin intermediul ghișeului unic, prin care segmentul de prima linie (front-office) de prestare a serviciilor publice este preluat de către subdiviziunea teritorială a unei autorități/instituții publice împuternicite de Guvern să implementeze ghișeul unic, care asigură preluarea cererilor de prestare a serviciilor publice și eliberarea rezultatelor prestării serviciilor publice;

centru unificat de prestare a serviciilor publice (centru unificat) – modalitate de prestare a serviciilor publice prin intermediul ghișeului unic, prin care segmentul de prima linie (front-office) de prestare a serviciilor publice este preluat de către o entitate terță (autoritate a administrației publice locale sau misiune diplomatică/oficiu consular) pentru asigurarea completării, transmiterii de către beneficiarul de servicii publice a cererilor de prestare a serviciilor publice și/sau obținerii rezultatelor prestării acestora, prestatorului de servicii publice revenindu-i sarcina examinării cererilor și producerii rezultatului prestării serviciilor publice (back-office);

portalul guvernamental al serviciilor publice – platformă unică, instituită de către Guvern, de acces la serviciile publice și la informațiile autentice despre acestea;

serviciul guvernamental de suport clienți – platformă unică, instituită de către Guvern, de contact cu beneficiarii de servicii publice prin intermediul căreia aceștia pot solicita și primi asistență în privința subiectelor ce țin de prestarea serviciilor publice, precum și pot prezenta recomandări privind îmbunătățirea calității serviciilor publice;

sistem informațional partajat – sistem informațional, instituit de către Guvern, care dispune de funcții reutilizabile și care asigură funcții generice pentru alte sisteme informaționale, inclusiv pentru cele destinate prestării serviciilor publice.

Art 2 Legea Cu privire la serviciile publice în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №234 din 23.12.2021

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului