Articolul 26 din Legea Cu privire la serviciile publice în Republica Moldova. Drepturile și obligațiile prestatorilor de servicii publice

(1) Prestatorul de servicii publice este în drept:

a) în cazul în care îndeplinește funcțiile de ghișeu unic, să solicite și să primească, în limita competențelor, de la alte autorități/instituții publice emitente ale documentelor pentru prestarea serviciilor publice, documente și/sau copii de pe acestea prin intermediul ghișeului unic;

b) să consume, în mod automatizat, datele necesare pentru prestarea serviciilor publice, disponibile în resursele informaționale ale altor autorități/instituții publice prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de către Guvern;

c) să suspende prestarea serviciilor publice în cazurile stabilite de prezenta lege sau de regulamentele privind organizarea și prestarea acestora;

d) să refuze prestarea serviciilor publice în cazurile stabilite de prezenta lege, de alte acte normative aplicabile sau de regulamentele privind organizarea și prestarea acestora.

(2) Prestatorul de servicii publice este obligat:

a) să presteze serviciile publice în conformitate cu prezenta lege, regulamentele privind organizarea și prestarea acestora, alte acte normative aplicabile și regulamentul intern;

b) să ofere beneficiarului de servicii publice, prin intermediul portalului guvernamental al serviciilor publice ori al altor sisteme informaționale dedicate, la sediul prestatorului de servicii publice sau, după caz, la sediile centrelor multifuncționale ori centrelor unificate, informații complete și exacte cu privire la serviciile publice, modalitățile de prestare a acestora, precum și informații relevante cu privire la statutul examinării cererilor beneficiarului de servicii publice;

c) să ofere beneficiarului de servicii publice posibilitatea selectării modalității optime de prestare a serviciilor, reieșind din necesitățile și posibilitățile beneficiarului;

d) să ofere beneficiarului de servicii publice posibilitatea solicitării și obținerii rezultatului prestării serviciilor publice în formă electronică, cu excepția cazurilor în care, prin lege, este stabilită obligația prezenței fizice a acestuia la etapele respective de prestare a serviciilor;

e) să presteze serviciile publice fără a solicita documente dacă datele conținute în documentele respective sunt disponibile în resursele informaționale proprii sau ale altor autorități/instituții publice și pot fi consumate de către prestatorul serviciului public în mod automatizat, prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de către Guvern;

f) în cazul în care îndeplinește funcțiile de ghișeu unic, să presteze serviciile publice fără a solicita documente dacă copiile de pe documentele respective pot fi obținute de prestatorul de servicii publice de la autoritatea/instituția publică emitentă;

g) să asigure condițiile necesare pentru accesul neîngrădit al persoanelor cu necesități speciale la serviciile publice prestate, în conformitate cu standardele și cerințele tehnice în vigoare;

h) să asigure buna funcționare a sistemelor informaționale deținute și destinate prestării serviciilor publice;

i) să prelucreze, în modul stabilit de actele normative aplicabile, informația, inclusiv cea oficială cu accesibilitate limitată, în măsura necesară prestării serviciilor publice;

j) să asigure perfecționarea competențelor profesionale ale angajaților în domeniul serviciilor publice;

k) să examineze petițiile beneficiarilor de servicii publice în conformitate cu prevederile Codului administrativ;

l) să ia măsuri pentru restabilirea drepturilor și intereselor legitime încălcate ale beneficiarilor de servicii publice;

m) să asigure buna funcționare a serviciului guvernamental de suport clienți pe segmentul de care este responsabil;

n) să colecteze datele statistice despre serviciile publice prestate pentru evaluarea serviciilor publice și a nivelului de satisfacție a beneficiarilor de servicii publice;

o) să efectueze monitorizarea și evaluarea internă a calității serviciilor publice prestate;

p) să prezinte autorității administrative centrale sau, după caz, autorității administrației publice locale informații complete și exacte, necesare pentru monitorizarea prestării și evaluarea calității serviciilor publice, conform competenței;

q) să asigure modernizarea și să sporească continuu calitatea serviciilor publice prestate;

r) să propună, în modul stabilit de prezenta lege, desființarea serviciilor publice depășite în virtutea existenței mecanismelor de schimb de date sau a altor factori;

s) să instituie și să pună la dispoziția beneficiarului de servicii publice mecanisme efective pentru exprimarea opiniei referitoare la prestarea serviciilor publice, care să permită colectarea, sistematizarea și analizarea informațiilor referitoare atât la calitatea, eficiența și caracterul adecvat al serviciilor respective, cât și la problemele cu care se confruntă beneficiarii de servicii publice în procesul interacțiunii cu prestatorul de servicii publice;

t) să îndeplinească alte obligații în conformitate cu prezenta lege, regulamentele privind organizarea și prestarea serviciilor publice și alte acte normative care reglementează raporturile juridice ce apar în legătură cu prestarea acestora.

Art 26 Legea Cu privire la serviciile publice în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №234 din 23.12.2021

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului