Articolul 20 din Legea Integrităţii în Republica Moldova. Asigurarea transparenţei în procesul decizional

(1) Desfăşurarea activităţii entităţii publice în mod transparent, responsabil în raport cu cetăţenii şi cu implicarea acestora este asigurată prin crearea posibilităţilor de participare a cetăţenilor, a asociaţiilor constituite în corespundere cu legea şi a altor părţi interesate (în continuare în acest articol – părţi interesate) la procesul decizional din cadrul entităţii publice. Regulile cu privire la procedurile de asigurare a transparenţei în procesul decizional din entităţile publice şi derogările de la ele sînt prevăzute de Regulamentul Parlamentului, Legea nr. 239/2008 privind transparenţa în procesul decizional şi de actele normative ale Guvernului.

(2) Conducătorul entităţii publice are următoarele obligații:

a) să instituie mecanisme de cooperare şi de parteneriat cu societatea prin adoptarea regulilor interne privind procedurile de informare, consultare şi participare în procesul de elaborare şi adoptare a deciziilor, prin întocmirea listei generale a părţilor interesate, precum şi prin desemnarea agenţilor publici responsabili de asigurarea transparenţei în procesul decizional din entitatea publică;

b) să asigure informarea publicului asupra organizării procesului decizional prin:

– publicarea informaţiei referitoare la programele (planurile) anuale de activitate ale entităţii publice;

– publicarea informaţiei privind regulile interne adoptate, a listei generale a părţilor interesate, precum și a informației privind agenţii publici desemnaţi în conformitate cu lit. a);

– informarea publicului, prin intermediul anunţurilor scrise, privind iniţierea elaborării deciziei sau, după caz, privind retragerea unui proiect de decizie din procesul de elaborare;

– punerea la dispoziţia părţilor interesate a proiectului de decizie şi a materialelor aferente acestuia;

– publicarea raportului anual privind asigurarea transparenţei în procesul decizional din cadrul entităţii publice;

c) să asigure recepţionarea şi examinarea recomandărilor părţilor interesate în scopul utilizării lor la elaborarea proiectelor de decizii;

d) să asigure consultarea opiniei părţilor interesate la examinarea proiectelor de decizii;

e) să asigure anunţarea şi organizarea şedinţelor publice la care se adoptă deciziile;

f) să asigure informarea publicului referitor la deciziile adoptate atît în regim obişnuit, cît şi în regim de urgenţă, cu prezentarea argumentării;

g) să sancţioneze disciplinar agenţii publici care nu au realizat obligaţiile prevăzute la lit. a)–f), încredințate lor în conformitate cu regulile interne adoptate şi cu legislaţia specială în domeniu.

Art 20 Legea Integrităţii în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №82 din 25.05.2017

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului