Articolul 22 din Legea Integrităţii în Republica Moldova. Gestionarea transparentă şi responsabilă a patrimoniului public, a finanţelor rambursabile şi nerambursabile

(1) În vederea valorificării raţionale, eficiente şi durabile a resurselor publice, constituite ca rezultat al muncii societăţii prin aportul contribuabililor, precum și a mijloacelor din fonduri externe, conducătorul entităţii publice şi agenţii publici asigură gestionarea alocaţiilor bugetare şi extrabugetare, administrează patrimoniul public în baza principiilor bunei guvernări, garantează transparenţa achiziţiilor publice, implementarea sistemului de control intern managerial şi organizarea auditului intern în sectorul public.

(2) În legătură cu organizarea şi implementarea sistemului de control intern managerial, conducătorul entităţii publice are următoarele obligaţii:

a) să organizeze auditul intern şi să asigure resursele necesare pentru ca acesta să fie eficient;

b) să ofere independenţă organizaţională şi funcţională subdiviziunii de audit intern, inclusiv prin plasarea acesteia nemijlocit în subordonarea sa;

c) să asigure independenţa subdiviziunii de audit intern în realizarea şi raportarea activităţilor de audit intern;

d) să autorizeze personalul subdiviziunii de audit intern, prin ordin, privind efectuarea misiunii de audit intern;

e) la cererea conducătorului subdiviziunii de audit intern, să solicite, în scris, de la persoane terţe informaţia necesară pentru efectuarea auditului intern;

f) să aprobe carta de audit intern, planul strategic şi planul anual al activităţii de audit intern;

g) să aprecieze, în bază de autoevaluare, organizarea sistemului de control intern managerial şi să emită anual, pentru anul precedent, declarația de răspundere managerială.

 (3) În vederea garantării transparenţei procedurilor de achiziţie publică, conducătorul entităţii publice care întruneşte condiţiile de autoritate contractantă are următoarele obligaţii:

a) să asigure crearea unui grup de lucru pentru achiziţii publice din rîndul agenţilor publici, inclusiv al celor care sînt specialişti cu experienţă profesională în domeniul achiziţiilor publice, în limitele personalului scriptic. Conducătorul entității publice este în drept să constituie cîteva grupuri de lucru, în funcție de obiectul achiziţiei, precum şi să atragă din afara entităţii publice, în calitate de consultanţi, specialişti şi experţi din domeniul în care se efectuează achiziţia, cărora să le asigure, în cazurile expres prevăzute de legislaţie, dreptul de vot în cadrul grupului de lucru;

b) să asigure includerea reprezentanţilor societăţii civile în componenţa grupului de lucru, pentru fiecare procedură de achiziţie în parte, dacă a fost depusă o cerere scrisă în acest sens cu cel puţin două zile pînă la data-limită de depunere a ofertelor;

c) să asigure reprezentanţilor societăţii civile incluşi în grupul de lucru condiții pentru exercitarea dreptului de vot consultativ sau a dreptului la opinie separată în cadrul actului deliberativ al grupului respectiv;

d) să asigure evidenţa strictă a cererilor parvenite de la societatea civilă și, în cazul în care sînt depuse mai multe cereri prin care se solicită admiterea unui număr al reprezentanţilor societăţii civile ce ar depăşi o treime din numărul de membri cu drept de vot deliberativ, să asigure desemnarea acestora prin tragere la sorţi. Totodată, conducătorul entității publice are dreptul să decidă asupra includerii reprezentanţilor societăţii civile în componenţa grupului de lucru fără plafonarea prevăzută;

e) să asigure exercitarea autonomă, imparţială şi bazată pe lege a atribuţiilor membrilor grupului de lucru, pe care aceştia să le poată desfăşura liber de influenţe necorespunzătoare şi de conflicte de interese;

f) să tragă la răspundere disciplinară agenţii publici din cadrul grupului de lucru dacă aceştia nu au respins, nu au raportat şi au admis exercitarea influenţelor necorespunzătoare asupra lor, conform prevederilor art. 17 alin. (2) lit. f);

g) să încheie cu operatorii economici contractele de achiziţii publice atribuite de către grupul de lucru;

h) să îşi asume responsabilitatea pentru executarea şi gestionarea contractelor de achiziţii publice în termenele şi condiţiile prevăzute de acestea.

(4) Grupul de lucru pentru achiziţii publice, creat de entitatea publică, este obligat să asigure eficienţa achiziţiilor publice, obiectivitatea şi imparţialitatea în cadrul procedurilor de achiziţie publică, publicitatea şi transparenţa procedurilor de achiziţie publică şi să transmită, la solicitarea Agenţiei Achiziţii Publice, orice informaţie privind încheierea şi executarea contractelor de achiziţii publice. În acest sens, grupul de lucru pentru achiziții publice urmează:

a) să elaboreze planuri anuale şi trimestriale de efectuare a achiziţiilor publice;

b) să întocmească anunţuri şi/sau invitaţii în cadrul procedurilor de achiziţie publică;

c) să elaboreze documentaţia de atribuire şi alte documente aplicabile în cadrul procedurilor de achiziţie publică;

d) să iniţieze şi să desfăşoare procedurile de achiziţie publică;

e) să asigure participarea largă a operatorilor economici la procedurile de achiziţie publică;

f) să examineze, evalueze şi să compare ofertele operatorilor economici prezentate în cadrul procedurilor de achiziţie publică;

g) să atribuie contracte de achiziţii publice;

h) să întocmească dări de seamă privind rezultatul procedurilor de achiziţie publică şi să le prezinte Agenţiei Achiziţii Publice;

i) să monitorizeze contractele de achiziţii publice;

j) să păstreze şi să ţină evidenţa tuturor documentelor întocmite şi aplicate în cadrul procedurilor de achiziţie publică.

(5) Prevederile prezentului articol se completează cu prevederile Legii nr. 229/2010 privind controlul financiar public intern, Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr. 181/2014, Legii nr. 131/2015 privind achiziţiile publice, cu prevederile actelor normative ale Guvernului şi celor departamentale ale Ministerului Finanţelor, se aplică în mod corespunzător entităţilor publice şi stabilesc obligaţii pentru conducătorii acestora şi agenţii publici în măsura în care acestea rezultă din legile și actele menționate.

Art 22 Legea Integrităţii în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №82 din 25.05.2017

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului