Articolul 28 din Legea Integrităţii în Republica Moldova. Expertiza anticorupţie

(1) Expertiza anticorupţie reprezintă identificarea în proiectele de acte legislative şi normative a riscurilor de corupţie, a factorilor care le generează, precum şi înaintarea recomandărilor pentru înlăturarea lor. Categoriile factorilor care determină apariţia riscurilor de corupţie se referă la deficienţele proiectului sub aspectul formulării, coerenţei legislative, al transparenţei şi accesului la informaţii, al exercitării drepturilor şi obligaţiilor persoanei, al exercitării atribuţiilor autorităţii publice, al mecanismelor de control, al răspunderii şi sancţiunilor.

(2) Agenţii publici şi entităţile publice cu drept de iniţiativă legislativă, alte entități publice care elaborează şi promovează proiecte de acte legislative şi normative (în continuare în acest articol – autori), precum și Secretariatul Parlamentului, în cazul inițiativelor legislative ale deputaților, au obligaţia de a supune expertizei anticorupţie proiectele de acte, cu excepţia:

a) documentelor de politici;

b) actelor cu caracter individual de remanieri de cadre;

c) decretelor Preşedintelui Republicii Moldova;

d) dispoziţiilor Guvernului;

e) hotărîrilor Guvernului de aprobare a avizelor asupra proiectelor de legi şi decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova;

f) tratatelor internaţionale, actelor de acordare a deplinelor puteri şi de exprimare a consimţămîntului Republicii Moldova de a fi legată prin tratat internaţional.

(3) În privința proiectelor de acte normative departamentale şi interdepartamentale ale entităţilor publice, a actelor normative ale autorităţilor unităţilor teritoriale autonome cu statut juridic special și ale autorităţilor administraţiei publice locale, expertiza anticorupţie se efectuează de către autorii acestora în conformitate cu metodologia prevăzută la alin. (9). La solicitare, Centrul Naţional Anticorupţie oferă suport metodologic autorilor în vederea aplicării corecte a metodologiei.

(4) Expertiza anticorupţie, cu excepţiile stabilite la alin. (2) şi (3), se efectuează de către Centrul Naţional Anticorupţie doar asupra proiectului definitivat în baza propunerilor şi obiecţiilor expuse în procesul de avizare şi/sau de consultare a părţilor interesate. În cazul proiectelor iniţiate de Guvern, acestea se consideră definitivate înainte de a fi transmise spre expertiza juridică, iar în cazul iniţiativelor altor categorii de autori – după înregistrarea proiectelor în Parlament.

(5) Raportul de expertiză anticorupţie prezintă analiza riscurilor de corupere a procesului legislativ, analiza generală şi detaliată a riscurilor de corupţie ale prevederilor proiectului şi concluziile.

(6) Termenul de efectuare a expertizei anticorupţie este de 10 zile lucrătoare din momentul transmiterii proiectului la Centrul Naţional Anticorupţie. În cazul proiectelor voluminoase sau complexe, termenul de efectuare a expertizei anticorupţie poate fi extins pînă la 30 de zile lucrătoare, cu informarea autorilor.

(7) Autorul sau, în cazul proiectelor de acte legislative incluse în procedura legislativă, comisia permanentă sesizată în fond supune proiectul expertizei anticorupţie repetate dacă acesta, în redacţia propusă pentru adoptare, diferă conceptual de proiectul expertizat anterior. În acest caz, expertiza anticorupţie repetată se efectuează în termen de cel mult 10 zile lucrătoare.

(8) Autorul poate solicita efectuarea expertizei anticorupţie repetate în următoarele cazuri:

a) toate obiecţiile şi recomandările din raportul de expertiză anticorupţie anterior au fost acceptate;

b) în cadrul unui grup de lucru comun al reprezentanţilor autorului şi ai Centrului Naţional Anticorupţie pentru înlăturarea divergenţelor pe marginea proiectului supus expertizei anticorupţie, membrii grupului ajung la un numitor comun cu privire la redacţia proiectului, astfel încît să fie remediaţi factorii de risc şi riscurile de corupţie identificate în raportul de expertiză anticorupţie anterior. În cadrul grupului se dezbat opiniile ambelor părţi cu fixarea, într-un proces-verbal, a argumentelor şi a soluţiilor de compromis;

c) proiectul supus expertizei anticorupţie nu a fost adoptat timp de un an, iar autorul consideră că, între timp, contextul promovării acestuia s-a modificat;

d) proiectul a fost restituit autorului ca urmare a instituirii unei legislaturi noi după alegerile parlamentare generale, a unui nou Guvern sau a schimbării conducerii entităţii publice autor al proiectului.

(9) Expertiza anticorupţie se face în baza Metodologiei de efectuare a expertizei anticorupţie a proiectelor de acte legislative şi normative, aprobată de Colegiul Centrului Naţional Anticorupţie, care stabilește obiectivele şi etapele efectuării expertizei anticorupţie, descrierea tipologiei factorilor de risc care determină apariţia riscurilor de corupţie şi structura detaliată a raportului de expertiză anticorupţie. Metodologia se publică pe pagina web a Centrului Naţional Anticorupţie.

(10) Raportul de expertiză anticorupţie, semnat de către expertul care l-a întocmit, se expediază autorului şi se publică pe pagina web a Centrului Naţional Anticorupţie.

Art 28 Legea Integrităţii în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №82 din 25.05.2017

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului