Articolul 36 din Legea Privind identificarea electronică și serviciile de încredere în Republica Moldova. Controlul în domeniul serviciilor de încredere

(1) Controlul privind respectarea cerințelor stabilite de prezenta lege cu privire la prestarea serviciilor de încredere și la acreditare sau prelungirea termenului acreditării este efectuat de către organul de supraveghere și control.

(2) Controlul se efectuează de către Comisia de control în domeniul serviciilor de încredere (în continuare – Comisie), în baza regulamentului aprobat de organul de supraveghere și control.

(3) Comisia se instituie în cadrul organului de supraveghere și control, în baza ordinului privind efectuarea controlului, emis de conducătorul organului respectiv.

(4) Componența nominală a Comisiei se stabilește pentru fiecare caz în parte.

(5) Comisia este în drept:

a) să beneficieze de acces liber la materialele documentare, pe suport de hârtie și în formă electronică, necesare pentru desfășurarea activităților ce ţin de prestarea serviciilor de încredere, precum și la sistemele de distribuție de aplicații software, la aplicațiile software și la mijloacele hardware instalate;

b) să obțină informații complete despre condițiile și modul de exploatare a mijloacelor software și hardware;

c) să obțină de la persoanele responsabile și de la personalul prestatorului de servicii de încredere informațiile privind prestarea serviciilor de încredere ce ţin de obiectul controlului;

d) să beneficieze de acces, în decursul zilei lucrătoare (în perioada efectuării controlului), în încăperile prestatorului de servicii de încredere.

(6) Comisia nu are dreptul să efectueze controlul fără prezentarea ordinului privind efectuarea controlului și fără prezentarea actelor de identitate ale membrilor Comisiei.

(7) La efectuarea controlului privind respectarea cerințelor prevăzute de prezenta lege, Comisia ține cont de:

a) legalitatea și respectarea competenței stabilite de lege;

b) neadmiterea aplicării sancțiunilor care nu sunt stabilite de lege;

c) tratarea dubiilor, apărute la aplicarea legislației, în favoarea prestatorului de servicii de încredere;

d) efectuarea controlului pe cheltuiala statului;

e) prescrierea recomandărilor pentru înlăturarea încălcărilor constatate în urma controlului;

f) dreptul prestatorului de servicii de încredere de a contesta acțiunile organului de supraveghere și control, inclusiv în instanța judecătorească.

(8) Controalele planificate privind respectarea de către prestatorul de servicii de încredere calificat a cerințelor și obligațiilor prevăzute de prezenta lege se efectuează de către organul de supraveghere și control cel mult o dată în decursul anului calendaristic, cu cooptarea, după caz, a reprezentanților instituțiilor cu funcții de reglementare și de control, conform competenței.

(9) Planurile controalelor, elaborate de organul de supraveghere și control și aprobate în modul stabilit, se coordonează, în privința termenelor de efectuare, cu conducerea prestatorului de servicii de încredere cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de demararea controalelor respective.

(10) Controalele inopinate se efectuează la decizia organului de supraveghere și control numai în temeiul:

a) depistării și confirmării, de către organul supraveghere și control, a încălcărilor prezentei legi; și/sau

b) recepționării cererilor și reclamațiilor argumentate, adresate în formă scrisă organului de supraveghere și control, referitoare la încălcările sau la îndeplinirea necorespunzătoare a obligațiilor prevăzute de prezenta lege de către prestatorul de servicii de încredere.

(11) Prestatorul de servicii de încredere este informat despre efectuarea controlului inopinat în ziua demarării controlului.

(12) Controalele repetate se efectuează numai în scopul verificării executării prescripției privind înlăturarea încălcărilor prezentei legi, indicate în actul de control precedent (planificat sau inopinat). Controlul repetat se consideră parte componentă a controlului precedent.

(13) Controlul se efectuează strict în termenele stabilite în ordinul privind efectuarea controlului.

(14) Termenul de efectuare a controlului planificat și a controlului inopinat nu poate depăși 10 zile lucrătoare, iar a celui repetat – 5 zile lucrătoare. În cazul controalelor inopinate, termenul de 10 zile poate fi prelungit cu încă 10 zile de către conducătorul organului de supraveghere și control în baza unei decizii motivate, adusă la cunoștința prestatorului de servicii de încredere supus controlului, care poate fi contestată de către prestatorul de servicii de încredere.

(15) La efectuarea controlului privind respectarea cerințelor și obligațiilor prevăzute de prezenta lege, prestatorul de servicii de încredere prezintă informația și documentele relevante scopului controlului și nu împiedică efectuarea acestuia.

(16) În baza rezultatelor controlului se întocmeşte un act în 2 exemplare, unul dintre care se expediază/înmânează, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare după încheierea controlului, prestatorului de servicii de încredere, iar cel de-al doilea se păstrează la organul de supraveghere și control. În cazul în care prestatorul de servicii de încredere nu este de acord cu rezultatele controlului efectuat, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii actului de control, acesta poate prezenta în scris argumentele privind dezacordul, anexând documentele relevante.

(17) În cazul în care se depistează încălcări ale cerințelor prevăzute de prezenta lege, organul de supraveghere și control emite, în baza actului de control, prescripția privind înlăturarea acestor încălcări, ce cuprinde recomandările privind modul de remediere a tuturor încălcărilor constatate, precum și avertizarea despre posibila suspendare sau retragere a acreditării dacă acestea nu vor fi înlăturate în termenul stabilit.

(18) Termenul pentru înlăturarea încălcărilor constatate constituie 15 zile lucrătoare, calculat din ziua următoare celei în care a fost primită prescripția expediată/înmânată împreună cu actul de control.

(19) Dacă în termenul stabilit prestatorul de servicii de încredere nu a înlăturat toate încălcările constatate, la solicitarea oficială a acestuia, termenul pentru înlăturarea încălcărilor este prelungit cu termenul solicitat de prestatorul de servicii de încredere, dar care nu poate depăși 20 de zile lucrătoare.

(20) Prestatorul de servicii de încredere calificat care a primit prescripţia privind înlăturarea încălcărilor cerințelor și obligațiilor prevăzute de prezenta lege este obligat, în termenul indicat în prescripţie, să comunice organului de supraveghere și control informația privind înlăturarea încălcărilor.

(21) Informațiile despre rezultatele efectuării controlului se publică de către organul de supraveghere și control pe pagina web oficială a acestuia.

(22) Prestatorul de servicii de încredere are dreptul să depună la organul de supraveghere și control reclamații în scris privind încălcările prevederilor prezentei legi admise de Comisie sau să conteste acțiunile acesteia în instanța de judecată.

Art 36 Legea Privind identificarea electronică și serviciile de încredere în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №124 din 19.05.2022

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului