Articolul 37 din Legea Privind semnătura electronică şi documentul electronic în Republica Moldova. Controlul în domeniul aplicării semnăturii electronice

(1) Organul competent controlează respectarea cerinţelor stabilite de prezenta lege la prestarea serviciilor de certificare de către prestatorii acreditaţi şi la acordarea sau prelungirea acreditării.

(2) Controlul se efectuează de către comisia de control în domeniul semnăturii electronice (în continuare – Comisia) în baza regulamentului aprobat de organul competent.

(3) Comisia se creează în cadrul organului competent în baza ordinului privind efectuarea controlului, emis de conducătorul acestui organ.

(4) Componenţa nominală a Comisiei se stabileşte pentru fiecare caz în parte.

(5) Comisia are dreptul:

a) să beneficieze de acces liber la materialele documentare, pe suport de hîrtie şi în format electronic, necesare pentru desfăşurarea lucrărilor ce ţin de prestarea serviciilor de certificare, precum şi la sistemele de distribuţie de aplicaţii soft, la aplicaţiile soft şi mijloacele tehnice instalate;

b) să obţină informaţii complete despre condiţiile şi modul de exploatare a mijloacelor tehnice şi de program;

c) să obţină de la persoanele responsabile şi de la personalul prestatorului de servicii de certificare informaţiile privind prestarea serviciilor de certificare ce ţin de obiectul controlului;

d) să beneficieze de acces, în decursul zilei lucrătoare (în perioada efectuării controlului), în încăperile prestatorului de servicii de certificare.

(6) Comisia nu are dreptul să efectueze controlul fără prezentarea ordinului privind efectuarea controlului şi fără prezentarea actelor de identitate ale membrilor Comisiei.

(7) La efectuarea controlului privind respectarea condiţiilor prevăzute de prezenta lege, Comisia va ţine cont de următoarele principii:

a) legalitatea şi respectarea competenţei stabilite de lege;

b) neadmiterea aplicării sancţiunilor care nu sînt stabilite de lege;

c) tratarea dubiilor, apărute la aplicarea legislaţiei, în favoarea prestatorului de servicii de certificare;

d) efectuarea controlului pe cheltuiala statului;

e) prescrierea recomandărilor pentru înlăturarea încălcărilor constatate în urma controlului;

f) dreptul prestatorului de servicii de certificare de a contesta acţiunile organului competent, inclusiv în instanţa judecătorească.

(8) Controalele planificate privind respectarea de către prestatorul de servicii de certificare a obligaţiilor prevăzute de prezenta lege se efectuează de către organul competent cel mult o dată în decursul anului calendaristic, cu cooptarea, după caz, a reprezentanţilor instituţiilor cu funcţii de reglementare şi de control, conform competenţei.

(9) Planurile controalelor, elaborate de organul competent şi aprobate în modul stabilit, se coordonează, în privinţa termenelor de efectuare, cu conducerea prestatorului de servicii de certificare, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de începerea acestor controale.

(10) Controalele inopinate se efectuează la decizia organului competent, numai în temeiul:

a) depistării şi confirmării, de către organul competent, a faptelor de încălcare a prezentei legi; şi/sau

b) recepţionării cererilor şi reclamaţiilor argumentate adresate în formă scrisă organului competent referitoare la încălcările şi la îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute de prezenta lege de către prestatorul de servicii de certificare.

(11) Prestatorul de servicii de certificare este informat despre efectuarea controlului inopinat în ziua demarării controlului.

(12) Controalele repetate se efectuează numai în scopul verificării executării prescripţiei privind lichidarea încălcărilor prezentei legi, indicate în actul de control precedent (planificat sau inopinat). Controlul repetat se consideră parte componentă a controlului precedent.

(13) Controlul se efectuează strict în termenele stabilite în ordinul privind efectuarea controlului.

(14) Termenul de efectuare a controlului planificat şi a controlului inopinat nu poate depăşi 10 zile lucrătoare, iar a celui repetat – 5 zile lucrătoare. În cazul controalelor inopinate, termenul de 10 zile poate fi prelungit cu încă 10 zile de către conducătorul organului competent în baza unei decizii motivate, adusă la cunoştinţa prestatorului de servicii de certificare supus controlului, care poate fi contestată de către prestatorul de servicii de certificare.

(15) La efectuarea controlului privind respectarea obligaţiilor prevăzute de prezenta lege, prestatorul de servicii de certificare prezintă informaţia şi documentele relevante scopului controlului şi nu împiedică efectuarea acestuia.

(16) În baza rezultatelor controlului se întocmeşte un act în 2 exemplare, unul dintre care se expediază/înmînează, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare după încheierea controlului efectuat, prestatorului de servicii de certificare, iar al doilea se păstrează la organul competent. În cazul în care nu este de acord cu rezultatele controlului efectuat, prestatorul de servicii de certificare, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii actului de control, poate prezenta în scris argumentarea dezacordului, anexînd documentele de rigoare.

(17) În cazul în care se depistează încălcări ale obligaţiilor prevăzute de prezenta lege, organul competent emite, în baza actului de control, prescripţia privind lichidarea acestor încălcări, ce cuprinde recomandările privind modul de remediere a tuturor încălcărilor depistate, precum şi avertizarea despre posibila suspendare sau retragere a acreditării dacă acestea nu vor fi lichidate în termenul stabilit.

(18) Termenul minim stabilit de organul competent pentru lichidarea încălcărilor depistate constituie 10 zile lucrătoare, iar cel maxim – 30 de zile lucrătoare după primirea prescripţiei expediate/înmînate împreună cu actul de control.

(19) În cazuri excepţionale şi la solicitarea oficială a prestatorului de servicii de certificare, termenul pentru lichidarea încălcărilor poate fi prelungit cu cel mult 20 de zile lucrătoare.

(20) Prestatorul de servicii de certificare acreditat care a primit prescripţia privind lichidarea încălcărilor obligaţiilor prevăzute de prezenta lege este obligat, în termenul indicat în prescripţie, să comunice organului competent informaţia privind lichidarea încălcărilor.

(21) În cazul constatării semnelor de compromitere a cheilor private ale prestatorului de servicii de certificare acreditat, în cazul încălcării obligaţiilor prevăzute de prezenta lege, precum şi în cazul neînlăturării, în termenul stabilit, a datelor eronate din certificatele cheilor publice, organul competent poate aplica măsuri de suspendare sau retragere a acreditării prestatorului de servicii de certificare în conformitate cu prezenta lege.

(22) Informaţiile despre rezultatele efectuării controlului se publică de către organul competent pe pagina sa web oficială.

(23) Prestatorul de servicii de certificare are dreptul să depună la organul competent reclamaţii în scris privind încălcările prevederilor prezentei legi admise de Comisie sau să conteste acţiunile acesteia în instanţa judecătorească.

Art 37 Legea Privind semnătura electronică şi documentul electronic în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №91 din 27.06.2014

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului