Articolul 27 din Legea Privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi în Republica Moldova. Asigurarea condiţiilor necesare pentru educarea, instruirea şi pregătirea profesională a persoanelor cu dizabilităţi

(1) Persoanele cu dizabilităţi au acces liber la sistemul educaţional de toate nivelele în condiţii de egalitate cu ceilalţi cetăţeni.

(2) Dreptul la educaţie nu poate fi îngrădit pe motivul dificultăţilor de învăţare sau al altor dificultăţi cauzate de anumite dizabilităţi.

(3) Statul, prin intermediul autorităţilor şi instituţiilor responsabile, garantează persoanelor cu dizabilităţi condiţiile necesare pentru educaţie, instruire, pregătirea profesională, formarea vocaţională şi formarea continuă, pe tot parcursul vieţii, fără discriminare şi în condiţii de egalitate cu ceilalţi cetăţeni.

(4) Statul, prin intermediul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării şi altor autorităţi publice centrale şi locale competente, asigură accesul persoanelor cu dizabilităţi la educaţia preşcolară, şcolară şi extraşcolară pentru a obţine studii medii generale, studii medii de specialitate şi studii superioare adaptate necesităţilor individuale, în conformitate cu programul individual de reabilitare şi incluziune socială.

(5) Statul, prin intermediul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării şi altor autorităţi publice centrale şi locale competente, întreprinde măsuri adecvate pentru angajarea de profesori, inclusiv profesori cu dizabilităţi, calificaţi în limbajul mimico-gestual şi/sau în sistemul Braille, în alte moduri alternative de comunicare, şi pentru formarea profesioniştilor în domeniul instruirii persoanelor cu dizabilităţi şi a personalului care lucrează cu aceste persoane la toate nivelele educaţionale.

(6) Autorităţile publice responsabile şi instituţiile de învăţămînt asigură:

a) adaptarea rezonabilă a condiţiilor de învăţare la nevoile individuale ale persoanelor cu dizabilităţi;

b) facilitarea învăţării modurilor alternative de comunicare, a caracterelor Braille, a sistemelor alternative de scriere, de orientare, a aptitudinilor motrice, precum şi facilitarea sprijinului reciproc şi îndrumării reciproce între persoanele cu aceleaşi probleme;

c) facilitarea învăţării limbajului mimico-gestual şi promovarea identităţii lingvistice a persoanelor cu deficienţe de auz;

d) educaţia persoanelor, şi mai ales a copiilor, cu deficienţe de vedere, de auz sau cu surdocecitate prin cele mai adecvate şi individualizate programe şi limbaje, căi şi modalităţi, precum şi în medii care să le favorizeze o maximă dezvoltare şcolară şi socială;

e) condiţii pentru dezvoltarea şi promovarea unui sistem de învăţămînt incluziv;

f) crearea în instituţiile de învăţămînt de toate nivelele a serviciilor de suport pentru persoanele cu dizabilităţi şi/sau dotarea acestor instituţii cu echipamentul necesar pentru susţinerea şi favorizarea educaţiei incluzive a persoanelor cu dizabilităţi.

(7) Ministerul Educației, Culturii și Cercetării şi instituţiile de învăţămînt, împreună cu reprezentanţii asociaţiilor obşteşti ale persoanelor cu dizabilităţi, stabilesc, anual, facilităţi pentru instruirea persoanelor cu dizabilităţi.

Art 27 Legea Privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №60 din 30.03.2013

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului