Articolul 75 din Legea Privind achiziţiile publice în Republica Moldova. Subcontractarea

(1) În documentația de atribuire, autoritatea contractantă solicită ofertantului să indice în oferta sa partea din contract pe care intenționează să o subcontracteze unor terți, precum și subcontractanții propuși. Regimul de incompatibilități stabilit la art. 16 alin. (6) se aplică și față de subcontractanți.

(2) În cazul contractelor de achiziții de lucrări și în ceea ce privește serviciile care urmează să fie prestate la o instalație aflată sub directa supraveghere a autorității contractante, după atribuirea contractului, dar nu mai tîrziu de momentul începerii executării acestuia, autoritatea contractantă solicită ofertantului să indice numele, datele de contact și reprezentanții legali ai subcontractanților săi implicați în lucrările sau serviciile respective, în măsura în care aceste informații sînt cunoscute la momentul respectiv.

(3) Ofertantul este obligat să notifice autoritatea contractantă despre orice modificări ale informațiilor prevăzute la alin. (2) pe durata contractului, precum și să prezinte informațiile privind eventualii noi subcontractanți care vor fi implicați ulterior în lucrările sau serviciile respective.

(4) Autoritățile contractante au dreptul să extindă aplicarea obligațiilor prevăzute la alin. (2) la:

a) contractele de achiziții de bunuri, la contractele de achiziții de servicii altele decît cele referitoare la serviciile care urmează să fie prestate la instalațiile aflate sub directa supraveghere a autorității contractante sau la furnizorii implicați în contracte de achiziții de lucrări sau servicii;

b) subcontractanții subcontractanților ofertantului sau subcontractanții aflați la alte niveluri inferioare ale lanțului de subcontractare.

(5) Autoritatea contractantă verifică dacă există motive de excludere a subcontractanților în temeiul art. 19. În astfel de cazuri, autoritatea contractantă solicită ca ofertantul să înlocuiască subcontractantul în legătură cu care a rezultat, în urma verificării, că există motive obligatorii de excludere.

(6) Dacă este necesar, în scopul aplicării alin. (5), informațiile solicitate sînt însoțite de declarațiile pe proprie răspundere ale subcontractanților.

(7) Autoritatea contractantă are dreptul să solicite subcontractanților prezentați după atribuirea contractului să furnizeze certificate și alte documente justificative în locul declarației pe proprie răspundere.

(8) Autoritatea contractantă are dreptul să efectueze plăţi directe subcontractanților pentru partea/părțile din contractul de achiziţii publice îndeplinite de către aceștia, pentru bunurile furnizate, lucrările efectuate sau serviciile prestate ofertantului potrivit contractului dintre ofertant şi subcontractant, atunci cînd natura contractului permite acest lucru.

(9) În sensul alin. (8), subcontractanţii îşi vor exprima la momentul încheierii contractului de achiziţii publice sau, după caz, la momentul introducerii acestora în contractul de achiziţii publice opţiunea de a fi plătiţi direct de către autoritatea contractantă.

(10) Autoritatea contractantă efectuează plăţile directe către subcontractanţii agreaţi doar atunci cînd prestaţia acestora este confirmată prin documente aprobate de autoritatea contractantă, ofertant şi subcontractant sau de autoritatea contractantă şi subcontractant atunci cînd ofertantul blochează în mod nejustificat confirmarea executării obligaţiilor asumate de subcontractant.

(11) În cazul în care un subcontractant îşi exprimă opţiunea de a fi plătit direct, autoritatea contractantă are obligaţia de a stabili în cadrul contractului de achiziţii publice clauze contractuale obligatorii ce prevăd transferul de drept al obligaţiilor de plată către subcontractant/subcontractanţi pentru partea/părţile din contract aferentă/aferente acestuia/acestora, în momentul în care a fost confirmată îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contractul de subcontractare, în conformitate cu prevederile alin. (10).

(12) Autoritatea contractantă are obligaţia de a solicita, la încheierea contractului de achiziţii publice sau atunci cînd se introduc noi subcontractanţi, prezentarea contractelor încheiate între ofertant şi subcontractantul/subcontractanţii nominalizat/nominalizaţi în ofertă sau declaraţi ulterior, astfel încît activităţile ce revin acestora, precum şi sumele aferente prestaţiilor, să fie cuprinse în contractul de achiziţii publice.

(13) Contractele prezentate conform prevederilor alin. (12) trebuie să fie în concordanţă cu oferta şi vor constitui anexe la contractul de achiziţii publice.

(14) Prevederile alin. (8)-(13) nu diminuează răspunderea contractantului principal în ceea ce priveşte modul de îndeplinire a viitorului contract de achiziţii publice/acord-cadru.

(15) În cadrul procedurilor de achiziții publice ale produselor social importante, stabilite de Guvern, ale medicamentelor și dispozitivelor medicale, operatorii economici și autoritățile contractante nu au dreptul să subcontracteze operatori economici terți, persoane fizice și juridice care sunt înregistrate, au reședința sau desfășoară activitatea economică principală în jurisdicții ori regiuni autonome ce nu implementează standarde internaționale de transparență, precum și persoane juridice în componența cărora figurează, direct sau indirect, una sau mai multe persoane (fondatori, asociați, acționari, administratori, beneficiari efectivi) care sunt înregistrate, au reședința sau desfășoară activitatea economică principală în astfel de jurisdicții ori regiuni autonome. Metodologia de stabilire a jurisdicțiilor care nu implementează standarde internaționale de transparență, precum și lista jurisdicțiilor respective, în sensul prezentei legi, se aprobă de către Guvern, la propunerea Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, după consultarea Băncii Naționale a Moldovei și a Comisiei Naționale a Pieței Financiare.

Art 75 Legea Privind achiziţiile publice în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №131 din 03.07.2015

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului