Articolul 81 din Legea Privind achiziţiile publice în Republica Moldova. Personalul Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor

(1) Agenția Naţională pentru Soluționarea Contestațiilor are în componența sa șapte consilieri pentru soluționarea contestaţiilor (în continuare – consilieri), inclusiv directorul general, care au statut de persoane cu funcții de demnitate publică.

(2) Consilierii sînt numiți de către Parlament cu votul majorității deputaților prezenți, la propunerea Comisiei economie, buget și finanțe a Parlamentului, pe un termen de 7 ani, fără posibilitatea reînnoirii mandatului.

(2-1) La stabilirea temeiului de revocare din funcție pe motivul executării necorespunzătoare sau al neexecutării obligațiilor sau a atribuțiilor de serviciu ori pe motivul aprecierii activității autorității ca fiind defectuoasă, comisia parlamentară de profil va analiza, în mod obiectiv și transparent, managementul instituțional, deciziile adoptate de autoritate, rapoartele de activitate ale autorității, rapoartele de audit, plângerile, reclamațiile, petițiile, obiectivele individuale de activitate și indicatorii de performanță pentru persoana evaluată, alte date și informații relevante acumulate și prezentate comisiei. În baza analizei efectuate, comisia parlamentară de profil întocmește un raport prin care apreciază competențele manageriale și competențele profesionale ale consilierului, modul în care acesta își realizează obligațiile și atribuțiile de serviciu ori, după caz, apreciază eficiența activității autorității. În procesul examinării temeiurilor de revocare din funcție, comisia parlamentară de profil poate audia consilierii și orice angajat al instituției în care aceștia activează, de asemenea poate solicita și primi orice informație relevantă de la persoane fizice sau juridice. În cazul în care comisia parlamentară de profil constată existența temeiurilor de revocare din funcție prevăzute la alin. (11) lit. f) și g), aceasta întocmește un raport motivat, în care se indică faptele, împrejurările și circumstanțele ce servesc drept temei pentru revocarea din funcție, și îl remite plenului Parlamentului.

 (2-2) În baza raportului Comisiei economie, buget și finanțe, Parlamentul, cu votul majorității deputaților aleși, poate revoca din funcție consilierii. Hotărârea Parlamentului de revocare din funcție a consilierului poate fi contestată în instanța de judecată în condițiile și termenele prevăzute de Codul administrativ.

(3) Selectarea consilierilor se face pe baza aptitudinilor profesionale, în rezultatul unui concurs deschis, imparțial și transparent, organizat de Comisia economie, buget și finanțe. 

(4) Personalul Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor este constituit şi din personal de specialitate ce cade sub incidenţa Legii nr. 158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, din personal tehnic de deservire şi alţi salariaţi angajaţi pe bază de contract individual de muncă ce cad sub incidenţa prevederilor legislaţiei muncii.

(5) Poate pretinde la funcţia de consilier pentru soluționarea contestațiilor persoana care corespunde cumulativ următoarelor cerinţe:

a) deţine cetăţenia Republicii Moldova;

b) are capacitatea deplină de exerciţiu;

c) deține diplomă de studii superioare;

d) are o vechime în muncă de cel puțin 7 ani în domeniul juridic, economic sau tehnic, precum și o experiență de cel puțin 2 ani în domeniul achizițiilor publice, sectoriale sau de concesiuni;

e) posedă limba română;

f) nu este privată, prin hotărîre judecătorească definitivă, de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate;

g) nu are, în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională, înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;

h) nu este membru al unui partid politic;

i) nu are interdicția de a ocupa o funcție publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorității Naționale de Integritate.

(6) Consilierul nu este în drept:

a) să desfășoare activități comerciale direct sau prin intermediari;

b) să fie acționar ori membru al conducerii, al organului administrativ sau al organului de control în societăți comerciale, inclusiv în bănci și în alte instituții de credit, în instituții de asigurări, în societăți financiare, în întreprinderi de stat sau în societăți pe acțiuni cu capital de stat;

c) să dețină orice altă funcție publică sau privată remunerată, cu excepția celor ce țin de activitatea didactică, de cercetare științifică sau de creație literară și artistică;

d) să exercite orice alte activități profesionale.

(7) Consilierul nu poate participa la soluționarea unei contestaţii în cazul oricărui potențial conflict de interese.

(8) Consilierul nu este în drept să participe la procedura de soluționare a contestației dacă se află în una din următoarele situații, motiv pentru care decizia emisă va fi lovită de nulitate absolută:

a) este soț/soție, rudă sau afin pînă la gradul al doilea inclusiv cu oricare dintre părți ori soțul, ruda sau afinul pînă la gradul al doilea inclusiv al consilierului are un interes în soluționarea contestației;

b) a existat un raport de afaceri sau de muncă între consilier și una dintre părți în precedenții 2 ani de la soluționarea contestației;

c) a făcut declarații publice care au legătură cu contestația care se soluționează;

d) a primit sau i s-au promis bunuri ori avantaje de orice fel de către una dintre părți.

(9) Consilierul este obligat:

a) să-şi îndeplinească atribuţiile cu obiectivitate, respectînd principiile legalităţii, imparţialităţii, independenţei, tratamentului egal, nediscriminării în privinţa tuturor operatorilor economici și autorităților contractante;

b) să-şi exprime votul prin „pro” sau „contra”, abţinerea de la vot fiind exclusă, cu excepţia cazului în care acesta se află în conflict de interese care a fost declarat;

c) să comunice în scris preşedintelui completului de soluționare a contestațiilor orice situaţie care ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care îl exercită;

d) să depună, în conformitate cu legislaţia, declaraţie de avere și interese personale.

(10) Mandatul consilierului încetează în cazul:

a) demisiei;

b) revocării;

c) expirării mandatului;

d) atingerii vîrstei de pensionare;

e) decesului.

(11) Parlamentul poate revoca un consilier în cazul:

a) neîntrunirii cerințelor de la alin. (5);

b) rămînerii definitive a sentinţei de condamnare;

c) încălcării obligațiilor prevăzute la alin. (6)-(9);

d) imposibilității din motive de sănătate, constatate prin examen medical, să își exercite atribuțiile mai mult de 4 luni consecutive;

e) declarării dispariţiei fără urmă, conform legii;

f) constatării executării necorespunzătoare sau a neexecutării obligațiilor sau a atribuțiilor sale;

g) constatării, în rezultatul controlului parlamentar efectuat în condițiile legii, a unei activități defectuoase.

(12) Directorul general al Agenției Naţionale pentru Soluționarea Contestațiilor este obligat să trimită Parlamentului propunerea privind încetarea sau, după caz, privind revocarea mandatului de consilier imediat după ce a aflat de existența unei situații prevăzute la alin. (10) și (11). 

(13) În cazul în care mandatul unui consilier a expirat, acesta rămîne în funcție pînă la numirea succesorului său, însă nu mai mult de 6 luni de la data expirării acestuia.

(14) Încetarea mandatului consilierului pentru soluționarea contestaţiilor se aprobă de către Parlament.

(15) Propunerea privind revocarea mandatului directorului general poate fi înaintată de cel puțin 5 deputați sau poate fi trimisă Parlamentului de către un grup de cel puțin 3 consilieri în cazul în care se află despre existența unei situații prevăzute la alin. (11).

Art 81 Legea Privind achiziţiile publice în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №131 din 03.07.2015

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului