Articolul 88 din Legea Privind achiziţiile publice în Republica Moldova. Soluţionarea litigiilor

(1) În cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, instanța judecătorească competentă, pînă la soluţionarea fondului cauzei, poate să dispună, inclusiv la cererea părţii interesate, suspendarea executării contractului de achiziții publice.

(2) Instanța judecătorească constată nulitatea contractului de achiziții publice în următoarele cazuri:

a) autoritatea contractantă a atribuit contractul fără să respecte obligaţiile referitoare la publicarea unui anunţ sau unei invitaţii de participare, conform prevederilor prezentei legi;

b) au fost încălcate prevederile art. 32, dacă această încălcare a privat operatorul economic interesat de posibilitatea de a formula o cale de atac înainte de încheierea contractului, în cazul în care această încălcare este combinată cu încălcarea altor dispoziţii privind achiziţiile publice, dacă această din urmă încălcare a afectat şansele operatorului economic interesat de a obţine contractul;

c) autoritatea contractantă nu a respectat prevederile art. 61 alin. (19) sau ale art. 62 alin. (13)-(17).

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în cazul în care instanța judecătorească consideră, după analiza tuturor aspectelor relevante, că motive imperative de interes general impun menţinerea efectelor contractului de achiziții publice, aceasta va dispune sancţiuni alternative după cum urmează:

a) limitarea efectelor contractului, prin reducerea termenului de execuţie al acestuia; şi/sau

b) aplicarea unei amenzi autorităţii contractante, cuprinsă între 2% şi 15% din valoarea contractului, cuantumul acesteia fiind invers proporţional cu posibilitatea de a limita efectele contractului conform prevederilor lit. a).

(4) La aplicarea sancţiunilor alternative prevăzute la alin. (3), instanța judecătorească va avea în vedere ca acestea să fie eficiente, proporţionate şi descurajante.

(5) Interesele economice legate de capacitatea contractului de achiziții publice de a produce efecte se vor lua în vedere ca motiv imperativ numai dacă, în circumstanţe excepţionale, absenţa efectelor ar conduce la consecinţe disproporţionate. Interesele economice în legătură directă cu contractul respectiv, cum ar fi costurile generate de întîrzieri în executarea contractului, costurile generate de lansarea unei noi proceduri de atribuire, costurile generate de schimbarea operatorului economic care va îndeplini contractul sau costurile cu privire la obligaţiile legale generate de absenţa efectelor contractului, nu constituie motive imperative de interes general.

(6) În toate cazurile în care sancţiunea nulităţii prevăzută la alin. (2) nu poate avea efect retroactiv, întrucît desfiinţarea obligaţiilor contractuale deja executate este imposibilă, instanța judecătorească va aplica, în plus, şi sancţiunea prevăzută la alin. (3) lit. b).

(7) În cazul unei încălcări a prevederilor art. 32 care nu face obiectul alin. (2) lit. b) din prezentul articol, instanța judecătorească poate decide, după analiza tuturor aspectelor relevante, dacă va constata nulitatea contractului sau dacă este suficient să dispună sancţiuni alternative precum cele prevăzute la alin. (3) din prezentul articol.

(8) Prevederile alin. (2) lit. a) nu sînt aplicabile atunci cînd autoritatea contractantă, considerînd că se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute de prezenta lege în care are dreptul de a nu transmite spre publicare un anunţ/o invitaţie de participare, a procedat după cum urmează:

a) a publicat în mod voluntar în Buletinul achiziţiilor publice, în SIA „RSAP” şi/sau în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene un anunţ, pentru asigurarea transparenţei, prin care îşi exprimă intenţia de a încheia contractul de achiziții publice;

b) a încheiat contractul respectînd, din proprie iniţiativă, prevederile art. 32 alin. (1), termenele curgînd în acest caz de la data publicării anunţului prevăzut la lit. a) din prezentul alineat.

(9) Prevederile alin. (2) lit. c) nu sînt aplicabile atunci cînd autoritatea contractantă, considerînd că a respectat prevederile art. 61 alin. (19) sau, după caz, ale art. 62 alin. (13)-(17), a procedat după cum urmează:

a) a comunicat ofertanţilor implicaţi decizia de atribuire a contractului de achiziții publice, cu respectarea prevederilor art. 31 alin. (1), (4) şi (5), sub rezerva dispoziţiilor art. 78 alin. (3); şi

b) a încheiat contractul respectînd, din proprie iniţiativă, prevederile art. 32 alin. (1) şi ale art. 31 alin. (4), termenele curgînd în acest caz de la data transmiterii comunicării prevăzute la lit. a) din prezentul alineat.

(10) Constatarea nulităţii contractului de achiziții publice, în condiţiile alin. (2), se poate solicita şi prin cerere separată în termen de:

a) cel mult 30 de zile începînd cu ziua următoare:

– publicării anunţului de atribuire a contractului, în conformitate cu prevederile art. 30, cu condiţia ca anunţul respectiv să conţină justificarea deciziei autorităţii contractante de a atribui contractul fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în Buletinul achiziţiilor publice sau, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; sau

– informării de către autoritatea contractantă a ofertanţilor şi candidaţilor interesaţi cu privire la încheierea contractului, cu condiţia ca informarea să fie însoţită de un rezumat al motivelor pertinente stabilite la art. 31. Această opţiune se aplică şi în cazurile menţionate la art. 32 alin. (3) lit. c);

b) cel mult 6 luni începînd cu ziua următoare încheierii contractului, în cazurile în care nu au fost respectate condiţiile prevăzute la lit. a).

(11) În măsura în care un operator economic nu a utilizat o cale de atac în acest sens, autoritățile competente au dreptul de a solicita instanței judecătorești constatarea nulităţii absolute a contractului de achiziții publice pentru următoarele motive:

a) autoritatea contractantă a atribuit contractul fără să respecte obligaţiile referitoare la publicarea unui anunţ/a unei invitaţii de participare conform prevederilor prezentei legi;

b) au fost încălcate prevederile art. 32 alin. (1) şi ale art. 31 alin. (3);

c) autoritatea contractantă nu a respectat prevederile art. 61 alin. (19) sau ale art. 62 alin. (13)-(17);

d) contractul de achiziţii publice a fost încheiat cu nerespectarea cerinţelor minime prevăzute de autoritatea contractantă în caietul de sarcini sau, deşi sînt respectate cerinţele respective, contractul a fost încheiat în condiţii mai puţin favorabile decît cele prevăzute în propunerile tehnică şi/sau financiară care au constituit oferta declarată cîştigătoare;

e) atunci cînd, deși urmăreşte dobîndirea furnizării unui bun, a execuţiei unei lucrări sau a prestării unui serviciu, fapt care ar încadra contractul respectiv în categoria contractelor de achiziţii publice, autoritatea contractantă încheie un alt tip de contract sau nu încheie niciun contract, nerespectînd procedurile de atribuire prevăzute de prezenta lege;

f) contractul de achiziţii publice a fost încheiat cu nerespectarea prevederilor art. 79 alin. (6);

g) nu au fost respectate criteriile de calificare şi selecţie prevăzute şi/sau factorii de evaluare prevăzuţi în anunţul/invitaţia de participare;

h) modificarea contractului a condus la diminuarea avantajelor şi, după caz, a factorilor de evaluare care au stat la baza declarării ofertei cîştigătoare.

(12) În cazul solicitării prevăzute la alin. (11), instanța judecătorească, pînă la soluţionarea fondului cauzei, poate să dispună suspendarea executării contractului de achiziții publice.

Art 88 Legea Privind achiziţiile publice în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №131 din 03.07.2015

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului