Articolul 85 din Legea Privind achiziţiile publice în Republica Moldova. Procedura de soluţionare a contestaţiilor

(1) În vederea soluţionării contestaţiei, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor are dreptul de a solicita lămuriri părţilor, de a administra probe şi de a solicita orice alte date/documente în măsura în care acestea sînt relevante în raport cu obiectul contestaţiei. De asemenea, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor are dreptul de a solicita orice date necesare pentru soluţionarea contestaţiei şi de la alte persoane fizice sau juridice. 

(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) nu trebuie să conducă la depăşirea termenului de soluţionare a contestaţiei prevăzut la alin. (17).

(3) Autoritatea contractantă are obligaţia de a răspunde la orice solicitare a Agenţiei Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor şi de a-i transmite acesteia orice alte documente decît cele menţionate la art. 84 alin. (9), care prezintă relevanţă pentru soluţionarea contestaţiei, într-un termen care nu poate depăşi 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.

(4) Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor poate desemna un expert independent pentru lămurirea unor aspecte de natură tehnică sau financiară. Durata efectuării expertizei trebuie să se încadreze în termenul prevăzut pentru soluţionarea contestaţiei de către Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor. Costul expertizei va fi suportat de partea care a formulat cererea de efectuare a acesteia.

(5) Consilierii îşi desfăşoară activitatea în complete formate din trei membri. Pentru buna funcționare a acestora, fiecărui complet îi va fi repartizat, din cadrul subdiviziunilor corespunzătoare ale Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor, cel puțin un jurist și un consultant responsabil de lucrările de secretariat.

(6) Componența completelor, inclusiv președinții, se aprobă prin ordinul directorului general al Agenției pentru o perioadă determinată. Aceeași componență a completului, inclusiv președintele, poate fi păstrată pentru nu mai mult de două perioade consecutive.

(7) Ședințele completelor sînt conduse de către președinții acestora și consemnate în procesul-verbal, semnat de către toți membrii.

(8) Ședințele completelor sînt deliberative cu prezența tuturor membrilor.

(9) Deciziile în cadrul completelor sînt adoptate cu votul majorității membrilor. Membrii care au votat împotrivă pot înregistra opinia separată în procesul-verbal al ședinței respective. Nimeni nu este în drept să influențeze deciziile sau să interfereze cu deciziile completelor pentru soluționarea contestaţiilor, fiecare consilier votînd la intima sa convingere reieșind din prevederile legale.

(10) Lucrările de secretariat ale completelor sînt asigurate de către subdiviziunea responsabilă în conformitate cu regulamentul de funcționare a Agenției Naţionale pentru Soluționarea Contestațiilor.

(11) Corespondența cu privire la procedura de soluţionare a contestaţiei se realizează doar în scris. 

(12) Părţile pot fi reprezentate de avocaţi şi pot depune concluzii scrise pe durata procedurii. De asemenea, părţile pot solicita să depună oral concluzii în faţa Agenţiei Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor, fără ca prin aceasta să fie afectate termenele prevăzute la alin. (17).

(13) Soluționarea contestațiilor are loc în procedură scrisă, cu excepția cazurilor în care completul de soluționare a contestației consideră necesară organizarea ședinței deschise. Ședința deschisă pentru examinarea contestației este organizată și la cererea indicată în contestație sau adresată de către oricare altă parte la procedura de soluționare a contestației, odată cu prezentarea punctului de vedere în termenul reglementat de art. 84 alin. (9), sau la cererea reprezentanților societății civile, depusă într-un termen ce nu va depăși 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestației. În cazul în care decide desfășurarea ședinței sau admite o cerere în acest sens, Agenția asigură publicarea pe pagina web a informației privind data și locul desfășurării ședinței cu 3 zile lucrătoare înainte de data la care aceasta va avea loc.

(13-1) Sunt inadmisibile prezentarea unor noi motive de contestare și/sau formularea unor noi capete de cerere pe calea concluziilor scrise sau orale ori a precizărilor la contestație ulterior termenului legal de formulare a acesteia.

(14) În cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor, pînă la soluţionarea fondului cauzei, poate să dispună, prin decizie, în termen de 3 zile, inclusiv la cererea părţii interesate, suspendarea procedurii de achiziţie publică.

(15) În sensul prevederilor alin. (14), Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor soluţionează cererea de suspendare luînd în considerare consecinţele acestei măsuri asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public.

(16) Decizia prevăzută la alin. (14) poate fi atacată în instanţa competentă, în mod separat, în termen de 5 zile de la comunicare. 

(17) Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor are obligaţia de a soluţiona în fond contestaţia în termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei, iar în situaţia incidenţei unei excepţii care împiedică examinarea în fond a contestaţiei, conform art. 86 alin. (1), se va expune pe marginea acesteia în termen de 10 zile. În cazuri temeinic justificate, termenul de soluţionare a contestaţiei poate fi prelungit o singură dată cu 10 zile. 

(18) Autoritatea contractantă nu are dreptul de a încheia contractul de achiziţii publice pînă la emiterea unei decizii finale pe marginea contestaţiei de către Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor.

Art 85 Legea Privind achiziţiile publice în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №131 din 03.07.2015

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului