Articolul 21-14 din Legea Cu privire la comerţul interior în Republica Moldova. Domeniul de aplicare și noțiunile utilizate în sensul prezentului capitol

(1) Prevederile prezentului capitol referitoare la practicile comerciale neloiale se aplică, în legătură cu vânzarea de produse agricole și alimentare, de către:

a) furnizorii din categoria întreprinderilor micro – oricărui cumpărător, cu excepția cumpărătorilor din categoria întreprinderilor micro, precum și în cazul excepțiilor prevăzute la alin. (2);

b) furnizorii din categoria întreprinderilor mici – oricărui cumpărător, cu excepția cumpărătorilor din categoria întreprinderilor micro și mici, precum și în cazul excepțiilor prevăzute la alin. (2);

c) furnizorii din categoria întreprinderilor mijlocii – oricărui cumpărător, cu excepția cumpărătorilor din categoriile întreprinderilor micro, mici și mijlocii precum și în cazul excepțiilor prevăzute la alin. (2).

(2) Prevederile prezentului capitol referitoare la practicile comerciale neloiale, în legătură cu vânzarea de produse agricole și alimentare, nu se aplică:

a) comerțului ambulant, cu excepția cazului în care venitul din vânzări al comerciantului ambulant pentru o perioadă fiscală depășește 1200000 de lei;

b) comerțului în magazinele de fabrică prevăzute în anexa nr. 5 poziția 31 cu mărfuri ale producătorului/procesatorului;

c) unităților comerciale cu o suprafață comercială de tipul A conform anexei nr. 5 poziția 1, în cazul în care acestea se încadrează în categoria întreprinderilor micro.

(3) În sensul alin. (1) și (2) ale prezentului articol, întreprinderile micro, mici și mijlocii se clasifică conform art.5 alin.(1) din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici și mijlocii.

(4) În sensul prezentului capitol, următoarele noțiuni principale semnifică:

contract comercial – contract care cuprinde condițiile comerciale efective definite ca însumare a tuturor condițiilor comerciale, exprimate în procente din valoarea estimată a vânzărilor, însumând toate costurile comerciale percepute în legătură cu vânzarea produselor, valoarea absolută sau procentuală din cifra de afaceri;

cost de achiziție al produselor – preț plătit de cumpărător pentru produsele furnizate în condițiile contractului;

cost al produsului – (i) în cazul furnizorului – cost al produsului final care include profitul furnizorului, costurile de producție, inclusiv impozitele și taxele nerecuperabile, drepturile de import/export, costurile suportate pentru livrare, prelucrare, sortare, împachetare sau alte cheltuieli în vederea aducerii lor în forma și la locul predării către cumpărător; (ii) în cazul furnizorului intermediar – cost al produsului final care include costul de achiziție al produselor, profitul furnizorului intermediar și costurile suplimentare de achiziție a produselor;

costuri suplimentare de achiziție a produselor (servicii de logistică) – costuri suportate de către cumpărător din momentul recepționării mărfii în condițiile contractuale, în vederea aducerii produselor în forma ori la condiția necesară plasării acestora pe piață, pentru recepționarea, transportarea, încărcarea, descărcarea, impozitele și taxele nerecuperabile sau alte costuri necesare;

cumpărător – orice persoană fizică sau juridică ori grup, uniuni/asociații ale acestora, care cumpără produse agricole și alimentare, cu excepția consumatorului final;

furnizor – orice producător agricol, persoană fizică sau juridică ori grup, uniuni/asociații ale acestora, care vinde produse agricole și alimentare;

furnizor intermediar – orice persoană fizică sau juridică care nu este producătorul/procesatorul sau importatorul produsului vândut unui cumpărător; în sensul prezentei noțiuni, grupurile, uniunile/asociațiile de producători agricoli nu sunt considerați intermediari;

listare – acțiune de includere în oferta cumpărătorului (comerciantului) a produselor agricole și alimentare;

practici comerciale neloiale – practici care contravin bunei conduite comerciale, bunei-credințe și corectitudinii, care sunt impuse unilateral de un partener comercial altui partener, chiar și atunci când acestea rezultă în urma înțelegerii între părți;

produse agricole și alimentare – listă de produse agricole și alimentare stabilită de Guvern;

produse agricole și alimentare perisabile – produse agricole și alimentare care, prin natura lor sau la stadiul lor de procesare, sunt susceptibile să devină improprii pentru vânzare în termen de 30 de zile după recoltare, producere sau procesare;

reduceri comerciale – reduceri de la costul produsului (discount, rabat, bonus, retrobonus);

represalii comerciale – acțiuni înfăptuite de către un cumpărător asupra furnizorului sau de către furnizor asupra cumpărătorului, cu scop de intimidare pentru a influența comportamentul acestora, în sensul acceptării condițiilor contractuale ale cumpărătorului sau ale furnizorului ori a unor condiții comerciale defavorabile furnizorului, respectiv, cumpărătorului, inclusiv amenințarea cu excluderea din oferta cumpărătorului.


Art 21-14 Legea Cu privire la comerţul interior în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №231 din 23.09.2010

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului