Articolul 21-16 din Legea Cu privire la comerţul interior în Republica Moldova. Practici comerciale neloiale

(1) Sunt interzise următoarele practici comerciale neloiale:

a) stabilirea de clauze contractuale prin care părțile își stabilesc interdicții, directe sau indirecte, de a cumpăra sau de a vinde produse/servicii de la sau către un terț. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art. 21-14 alin. (1) și (2), precum și oricăror tipuri de mărfuri în comerțul interior;

b) solicitarea și oferirea de reduceri comerciale pentru produsele social importante de primă necesitate conform listei aprobate de către Guvern. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art. 21-14 alin. (1) și (2);

c) solicitarea și oferirea de reduceri comerciale în afara negocierii unui contract sau a unei oferte anunțate în formă scrisă, inclusiv în formă electronică. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art. 21-14 alin. (1) și (2), precum și oricăror tipuri de mărfuri în comerțul interior;

d) condiționarea impusă furnizorului să nu vândă produsul altor comercianți la un preț mai mic decât cel la care i-l vinde lui. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art. 21-14 alin.(1) și (2), precum și oricăror tipuri de mărfuri în comerțul interior;

e) condiționarea impusă comerciantului privind păstrarea unui anumit preț de raft. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art. 21-14 alin. (1) și (2), precum și oricăror tipuri de mărfuri în comerțul interior;

f) anularea comenzii de produse agricole și alimentare prevăzute la art. 21-15 alin. (3). Astfel de clauze contractuale sau acțiuni sunt lovite de nulitate;

g) anularea sau înlocuirea de către cumpărător a comenzilor de produse agricole și alimentare perisabile într-un termen de preaviz scurt în care furnizorul nu are posibilități rezonabile de a găsi o alternativă pentru comercializarea sau utilizarea produselor respective. Un termen de preaviz mai scurt de 30 de zile este întotdeauna considerat un termen de preaviz scurt;

h) modificarea de către cumpărător, în mod unilateral, a clauzelor contractului comercial privind produsele agricole și alimentare, care se referă la frecvența, metoda, locul, calendarul (termenii sau periodicitatea) sau volumul furnizării ori livrării produselor agricole și alimentare, standardele de calitate, condițiile de plată sau prețurile, sau a clauzelor în ceea ce privește furnizarea de servicii, în măsura în care acestea sunt menționate explicit în contract;

i) cumpărătorul solicită furnizorului plăți care nu sunt legate de vânzarea produselor agricole și alimentare ale furnizorului sau pentru compensarea costurilor suplimentare de achiziție a produselor;

j) cumpărătorul solicită furnizorului înlocuirea sau plăți pentru deteriorarea ori pierderea de produse agricole și alimentare sau pentru ambele, survenite în spațiile cumpărătorului sau după ce marfa devine proprietatea cumpărătorului, sau din momentul recepționării mărfii, atunci când o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijența sau din culpa furnizorului;

k) cumpărătorul refuză confirmarea în scris a clauzelor contractului comercial între cumpărător și furnizor în legătură cu care furnizorul a solicitat o astfel de confirmare;

l) cumpărătorul dobândește, utilizează sau divulgă, în mod ilegal, secrete comerciale ale furnizorului;

m) cumpărătorul amenință cu efectuarea sau efectuează represalii comerciale împotriva furnizorului, în cazul în care furnizorul își exercită drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei plângeri la autoritatea competentă sau prin cooperarea cu această autoritate în timpul unei investigații;

n) cumpărătorul solicită furnizorului compensarea costurilor aferente examinării plângerilor clienților referitoare la vânzarea produselor furnizorului, în pofida absenței unei conduite neglijente sau a unei culpe din partea furnizorului;

o) refuzul repetat al furnizorului sau al cumpărătorului de a utiliza, în procesul de negocieri ale unui contract sau ale unei modificări la contract, mijloace de comunicare electronice, în vederea respectării prevederilor art. 21-15 alin. (1);

p) returnarea furnizorului a produselor agricole și alimentare care au fost achiziționate cu respectarea cerințelor cantitative și calitative stipulate în contractele de livrare a produselor, dar care au devenit neconforme reglementărilor aplicabile în domeniul alimentar, inclusiv prin expirarea datei durabilității minimale/datei-limită de consum a acestora. În funcție de natura neconformității, comerciantul este obligat să distrugă sau să utilizeze condiționat întregul lot de produse agricole și alimentare neconforme. Această practică se aplică prin derogare de la art.21-14 alin. (1) și (2);

q) neexecutarea de către cumpărător a clauzelor contractuale stabilite în conformitate cu alin. (2);

r) cumpărătorul condiționează cumpărarea prin livrarea în mai mult decât una dintre unitățile comerciale de care dispune. Se va acorda prioritate unității comerciale celei mai apropiate de furnizor sau oricăreia dintre unitățile negociate;

s) cumpărătorul refuză listarea prevăzută la alin. (8), cu excepția prevăzută la alin. (9);

t) furnizarea (vânzarea) produselor agricole și alimentare sub costul produsului, neluând în considerare profitul furnizorului, cu excepția cazului prevăzut la alin. (2) lit. c) și a termenelor prevăzute la alin. (6). Cumpărătorul nu poate solicita plățile prevăzute la alin. (2) sub limita stabilită la prezenta literă.

(2) Sunt interzise următoarele practici comerciale neloiale, cu excepția cazului în care acestea au fost convenite anterior prin clauze clare și lipsite de ambiguitate în contractul comercial sau într-un alt contract încheiat între furnizor și cumpărător sau modificare ulterioară:

a) cumpărătorul returnează furnizorului produsele agricole și alimentare nevândute, fără să achite pentru respectivele produse nevândute sau pentru eliminarea acestora, sau ambele;

b) furnizorului i se impune o plată de care este condiționată stocarea, afișarea, inclusiv pe raft sau pe o porțiune a acestuia, listarea produselor agricole și alimentare sau plasarea pe piață a respectivelor produse;

c) cumpărătorul solicită furnizorului să suporte, integral sau parțial, costul oricăror reduceri pentru produsele agricole și alimentare vândute de cumpărător cu titlu promoțional;

d) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru publicitatea făcută de către cumpărător produselor agricole și alimentare;

e) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru serviciile de marketing prestate de către cumpărător privind produsele agricole și alimentare;

f) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească personalul care se ocupă de amenajarea spațiilor utilizate pentru vânzarea produselor agricole și alimentare ale furnizorului.

(3) În cazul în care produsele alimentare au fost achiziționate cu respectarea cerințelor cantitative și calitative stipulate în contract și data durabilității minimale/data-limită de consum a acestora depășește 180 de zile, comerciantul le poate returna furnizorului cu acceptul acestuia și cu condiția că produsele sunt conforme cerințelor privind siguranța alimentelor și că a rămas cel puțin 1/3 din termenul de valabilitate a acestora.

(4) Plățile și costurile stipulate la alin.(2) lit. b)–f), precum și orice reduceri comerciale solicitate de cumpărător ulterior contractului comercial, inclusiv urmare a reușitei de pe urma vânzării, fac obiectul unor contracte separate sau anexe distincte a contractelor comerciale, se înregistrează separat în evidențele contabile ale furnizorului și se reflectă în factura fiscală (cu anexarea actului justificativ). Reducerile obținute conform prevederilor prezentului alineat se exclud din costul de achiziție al produselor. 

(5) În cazul în care cumpărătorul solicită o plată pentru situațiile menționate la alin. (2) lit. b)–e) sau f), acesta îi prezintă furnizorului, la cererea acestuia, o estimare în scris a plăților unitare sau totale, în funcție de cea mai adecvată informație, și, în măsura în care se referă la situațiile menționate la alin.(2) lit. b), d), e) sau f), o estimare a costurilor și fundamentul estimării respective. Plățile efectuate în baza prevederilor prezentului alineat se înregistrează separat în evidențele contabile ale furnizorului și se reflectă în factura fiscală (cu anexarea actului justificativ).

(6) În cazul prevăzut la alin.(2) lit. c), o reducere comercială poate fi solicitată de către cumpărător înaintea demarării unei acțiuni de promovare, inițiată de cumpărător, în care se precizează perioada promoției și cantitatea de produse agricole și alimentare pe care preconizează să le comande la preț redus. Termenul acțiunilor de promovare efectuate în baza prezentului alineat nu poate depăși 60 de zile per an și per produs.

(7) Comerciantul poate aranja, la propria discreție, sau poate oferi, prin înțelegerea părților, spații distincte de expunere și semnalizări la raft pentru orice produs în funcție de țara de origine, producător, regiune geografică, consumator-țintă final sau de alte caracteristici specifice ale produsului.

(8) Cumpărătorii nu pot refuza listarea produselor agricole și alimentare, prezentate în forma și conform condițiilor minime cerute de cumpărător, în cazul în care astfel de cerințe există. Forma și condițiile minime cerute de cumpărător privind modul de prezentare a produselor agricole și alimentare se fac publice și urmează să fie conforme practicilor comerciale și de producție în domeniu corespunzătoare categoriei (tipului) de produs. Cerințele privind forma și condițiile minime se aplică uniform categoriei (tipului) de produs agricol sau alimentar, indiferent de furnizor. Listarea va cuprinde întreaga gamă de produse agricole și alimentare din ofertă. În cazul ofertelor de produse agricole și alimentare identice sau similare, la listare se va acorda prioritate producătorilor/procesatorilor din categoria întreprinderilor micro, mici și mijlocii, astfel cum sunt definite și clasificate la art.4 și 5 din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici și mijlocii.

(9) Pentru întreprinderile micro, mici și mijlocii cu oferte similare în calitate de criterii de prioritare vor servi:

a) prezentarea mărfii preambalate corespunzător categoriei de produs;

b) periodicitatea și volumul livrărilor. Prezentul criteriu nu se aplică în perioada de sezon/recoltare a anumitor produse agricole și alimentare, cu condiția respectării lit. a).

(10) Comercianții nu pot întrerupe listarea produselor agricole și alimentare furnizate de către întreprinderile micro, mici și mijlocii, astfel cum sunt definite și clasificate la art. 4 și 5 din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici și mijlocii, timp de 60 de zile de la data inițierii listării în cazul în care sunt incidente cerințelor stabilite la alin. (8) al prezentului articol.

(11) Refuzul listării poate fi întemeiat pe:

a) nerespectarea condițiilor prevăzute la alin. (8);

b) nerespectarea criteriilor prevăzute la alin. (9);

c) lipsa spațiului de listare urmare aplicării prevederilor alin. (10).

(12) Refuzul listării prevăzut la alin.(11) sau orice excludere nemotivată din oferta furnizorului urmează a fi notificată de către furnizor și/sau cumpărător autorității competente cel târziu în următoarea zi lucrătoare din data refuzului în formă scrisă (contrasemnat), la sediul autorității sau pe adresa electronică oficială a acesteia. Notificarea va conține datele de identificare ale cumpărătorului și ale furnizorului, produsul din oferta furnizorului și alte date relevante.

Verificarea condițiilor refuzului listării se va efectua de către autoritatea competentă în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicarea acestui refuz, cu întocmirea unui proces-verbal de constatare.

Neverificarea condițiilor refuzului de listare nu constituie temei de apreciere a acțiunilor cumpărătorului ca practică comercială neloială.

Autoritatea competentă are dreptul de a verifica cazurile de refuz de listare sau de excludere din oferta furnizorului, în baza notificării sau a unei sesizări scrise (inclusiv pe adresa electronică oficială a autorității) a cumpărătorului sau furnizorului, maxim o dată la 15 zile pe parcursul a 60 de zile consecutive din data notificării refuzului listării. Verificările efectuate în baza prezentului alineat sunt exceptate de la prevederile Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător. Refuzul neîntemeiat de listare sau excluderea neîntemeiată din oferta cumpărătorului constituie practică comercială neloială în sensul alin. (1) al prezentului articol.

(13) Comercianții pot comercializa produsele perisabile sub costul de achiziție, în vederea asigurării rulajului necesar pe raft și respectării cerințelor de inofensivitate, precum și în cazurile prevăzute la capitolul V1. Comercializarea produselor sub costul de achiziție nu poate servi temei pentru micșorarea costului de achiziție sub orice formă (reduceri comerciale). Solicitarea de reduceri comerciale de către cumpărător furnizorului, urmare a comercializării produselor sub prețul de achiziție, constituie practică comercială neloială în sensul alin. (1).

Art 21-16 Legea Cu privire la comerţul interior în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №231 din 23.09.2010

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului