Articolul 31-1 din Legea Cu privire la energetică în Republica Moldova. Statutul prioritar al proiectelor CE și al proiectelor IR. Principii generale

(1) Dezvoltatorul unui proiect, potențial proiect CE sau potențial proiect IR, care dorește ca proiectul respectiv să fie recunoscut prin decizia Consiliului ministerial al Comunității Energetice ca fiind proiect de interes comun în cadrul Comunității Energetice sau să fie recunoscut ca proiect de interes reciproc, trebuie să prezinte grupului corespunzător din cadrul Comunității Energetice sau din cadrul Uniunii Europene o cerere, care să cuprindă:

a) evaluarea proiectului respectiv din punctul de vedere al contribuției proiectului în cauză la implementarea obiectivelor Comunității Energetice privind energia și clima pentru 2030 și a obiectivului privind neutralitatea climatică pentru 2050 al Comunității Energetice, în cazul unui potențial proiect CE, sau a priorităților stabilite la nivelul Uniunii Europene, în cazul unui potențial proiect IR;

b) referința la categoria relevantă a potențialului proiect CE sau proiect IR, stabilită în anexă;

c) analiza respectării criteriilor relevante prevăzute în anexă, precum și/sau a altor criterii și condiții, stabilite la nivelul Comunității Energetice, în cazul unui potențial proiect CE, și/sau a criteriilor și condițiilor stabilite la nivelul Uniunii Europene, în cazul unui potențial proiect IR;

d) în cazul unui potențial proiect CE sau proiect IR care este suficient de avansat, o analiză cost-beneficiu specifică proiectului respectiv, efectuată în conformitate cu metodologiile relevante stabilite în cadrul Comunității Energetice, în cazul unui potențial proiect CE, sau în conformitate cu metodologiile relevante stabilite în cadrul Uniunii Europene, în cazul unui potențial proiect IR;

e) alte informații și documente relevante pentru evaluarea unui potențial proiect CE sau proiect IR de către grupul corespunzător din cadrul Comunității Energetice sau din cadrul Uniunii Europene.

(2) Obiectele vizate de proiectele de interes comun în cadrul Comunității Energetice și de proiectele de interes reciproc au statut de proiecte prioritare și se consideră obiecte de importanță strategică pentru Republica Moldova, care servesc interesului economic național.

(3) Organul central de specialitate în domeniul energeticii este desemnat în calitate de autoritate responsabilă pentru facilitarea și coordonarea eliberării actelor permisive necesare pentru proiectarea, construcția și punerea în funcțiune a obiectelor de infrastructură energetică vizate de proiectele CE și de proiectele IR (în continuare – proces de autorizare a proiectelor CE sau IR).

(4) În calitate de autoritate responsabilă pentru facilitarea și coordonarea procesului de autorizare a proiectelor CE și a proiectelor IR, organul central de specialitate în domeniul energeticii coordonează eliberarea actelor permisive necesare de către autoritățile administrației publice centrale de specialitate, de către autoritățile administrației publice locale și de către alte autorități publice (în continuare – 

autorități implicate) și monitorizează respectarea de către autoritățile implicate a termenelor stabilite în calendarul procesului de autorizare a proiectelor CE sau a proiectelor IR, astfel încât dezvoltatorul unui proiect CE sau al unui proiect IR să obțină actele permisive necesare în cel mai scurt timp posibil, cu respectarea termenelor prevăzute la art. 31-2 alin. (1).

(5) Organul central de specialitate în domeniul energeticii inițiază crearea unui grup de lucru, la nivelul Guvernului, în care participă, reieșind din competențele legale, persoanele responsabile din cadrul tuturor autorităților implicate. În cadrul grupului respectiv, organul central de specialitate în domeniul energeticii stabilește, prin cooperare cu dezvoltatorul proiectului CE sau al proiectului IR și după consultarea autorităților implicate, un calendar al procesului de autorizare pentru fiecare proiect CE sau IR, în care să fie indicate termenele de emitere a deciziilor pentru fiecare dintre autoritățile implicate.

(6) Organul central de specialitate în domeniul energeticii monitorizează respectarea calendarului procesului de autorizare a proiectului CE sau IR. În cazul în care autoritatea implicată estimează că decizia privind eliberarea unui act permisiv nu va fi emisă în termenul stabilit, aceasta informează, fără întârziere, organul central de specialitate în domeniul energeticii, cu prezentarea cauzelor nerespectării termenului. În acest caz, organul central de specialitate în domeniul energeticii, după consultarea dezvoltatorului proiectului CE sau al proiectului IR, propune grupului de lucru modificarea calendarului procesului de autorizare a proiectului respectiv, fără a depăși termenul maxim stabilit la art.31-2 alin. (1), și informează despre aceasta grupul corespunzător din cadrul Comunității Energetice, responsabil de lista proiectelor CE, sau din cadrul Uniunii Europene, responsabil de lista proiectelor IR.

(7) Organul central de specialitate în domeniul energeticii acordă, la solicitare, asistență dezvoltatorului proiectului CE sau al proiectului IR și îi prezintă informații cu privire la actele normative și cerințele aplicabile în legătură cu eliberarea actelor permisive necesare pentru implementarea proiectului respectiv.

(8) Atribuțiile de facilitare și coordonare a procesului de autorizare a unui proiect CE sau IR ori a unei categorii de proiecte CE sau de proiecte IR pot fi delegate de către organul central de specialitate în domeniul energeticii altei autorități ori instituții publice, cu respectarea următoarelor condiții:

a) organul central de specialitate în domeniul energeticii notifică Secretariatul Comunității Energetice cu privire la delegarea funcțiilor de facilitare și coordonare a procesului de autorizare a unui proiect CE sau IR și publică pe pagina sa web oficială notificarea respectivă;

b) pentru fiecare proiect CE sau proiect IR este desemnată doar o autoritate ori instituție publică ca punct de contact unic pentru dezvoltatorul proiectului respectiv, care facilitează și coordonează prezentarea tuturor documentelor și a informațiilor relevante.

(9) Proiectele CE se includ în planurile de dezvoltare a rețelelor electrice de transport pentru 10 ani, stabilite la art. 34 din Legea nr. 107/2016 cu privire la energia electrică. Proiectelor CE li se acordă prioritate la implementarea planurilor de dezvoltare respective.

(10) În cazul în care implementarea proiectului CE sau a proiectului IR implică luarea deciziilor atât în Republica Moldova, cât și în una sau mai multe state părți ale Comunității Energetice și/sau în unul sau mai multe state membre ale Uniunii Europene, organul central de specialitate în domeniul energeticii colaborează, după necesitate, cu instituțiile competente din statele respective și întreprinde măsurile necesare în vederea cooperării și a coordonării eficiente și eficace a eforturilor în legătură cu procesul de autorizare a unui proiect CE sau IR, în special în legătură cu eliberarea actelor permisive de mediu necesare.

(11) În cazul desemnării unui coordonator al proiectului CE, de către Grupul permanent de nivel înalt al Comunității Energetice, sau a unui coordonator al proiectului IR, de către Comisia Europeana, organul central de specialitate în domeniul energeticii colaborează cu el și coordonează cu acesta activitățile legate de implementarea proiectului respectiv.

(12) Pentru a asigura transparența activității și informarea publicului larg cu privire la prevederile actelor normative aplicabile în procesul de autorizare a proiectelor CE sau IR, organul central de specialitate în domeniul energeticii elaborează și publică pe pagina sa web oficială un ghid care să conțină informații cu privire la:

a) actele normative pe care se bazează deciziile și avizele corespunzătoare, pe categorii de proiecte CE sau de proiecte IR relevante, inclusiv actele normative din domeniul mediului;

b) actele permisive necesare pentru proiectarea, construcția și punerea în funcțiune a obiectelor de infrastructură energetică vizate de proiectele CE sau de proiectele IR;

c) numele și datele de contact ale persoanelor responsabile din cadrul organului central de specialitate în domeniul energeticii, precum și ale celor din cadrul altor autorități și ale părților interesate;

d) fluxul de lucru, cu evidențierea fiecărei etape a procesului de autorizare a proiectelor CE sau IR, inclusiv un calendar orientativ al etapelor și descrierea procesului decizional;

e) domeniul de aplicare, structura și nivelul de detaliere a documentelor care urmează să fie prezentate concomitent cu cererea de luare a deciziilor, inclusiv o listă de verificare;

f) etapele procesului de autorizare a proiectelor CE sau IR și mijloacele prin care publicul larg poate participa la proces.

Art 31-1 Legea Cu privire la energetică în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №174 din 21.09.2017

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului