Articolul 155 din Legea Privind redresarea şi rezoluţia băncilor în Republica Moldova

(1) Banca Naţională a Moldovei, în calitate de autoritate de rezoluţie, nu exercită competenţele de reducere a valorii sau de conversie în cazul următoarelor datorii, indiferent de legea care le reglementează:

a) depozitele garantate;

b) obligaţiile garantate, inclusiv obligaţiunile garantate şi datoriile sub forma unor instrumente financiare utilizate în scopul acoperirii riscurilor, care constituie o parte integrantă a portofoliului suport şi care, în temeiul cadrului legislativ, sînt garantate în mod asemănător cu obligaţiunile garantate;

c) orice datorie care rezultă în virtutea deţinerii de către bancă a unor active sau lichidităţi aparţinînd clienţilor, inclusiv active sau lichidităţi aparţinînd clienţilor, deţinute în numele unui organism de plasament colectiv, cu condiţia ca respectivul client să fie protejat în baza legislaţiei aplicabile privind procedura de lichidare silită a băncii;

d) orice datorie care rezultă în virtutea existenţei unei relaţii fiduciare între bancă, în calitate de fiduciar, şi o altă persoană, în calitate de beneficiar, cu condiţia ca respectivul beneficiar să fie protejat în baza legislaţiei civile sau a celei privind procedura de lichidare silită a băncii;

e) datoriile faţă de bănci, excluzînd entităţile care fac parte din acelaşi grup, cu o scadenţă iniţială mai mică de şapte zile;

f) datoriile cu o scadenţă reziduală mai mică de şapte zile faţă de sistemele de plăți și de decontare a operațiunilor cu instrumente financiare sau operatorii acestor sisteme sau faţă de participanţii la astfel de sisteme şi care rezultă din participarea la un astfel de sistem;

g) datoria faţă de oricare dintre entităţile prevăzute la alin. (2).

(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. g), categoriile de entităţi sînt următoarele:

a) angajatul, în ceea ce priveşte salariile, beneficiile de tipul pensiilor sau alte forme de remuneraţie fixă acumulate, cu excepţia componentei variabile a remuneraţiei care nu este reglementată printr-un contract colectiv de muncă;

b) creditorii comerciali, în scopul de a obţine sau nu profit în ceea ce priveşte furnizarea către bancă de mărfuri sau servicii care sînt cruciale pentru desfăşurarea zilnică a activităţilor sale, incluzînd servicii informatice, servicii de utilităţi, precum şi închirierea, întreţinerea şi reparaţiile spaţiilor de lucru;

c) Serviciul Fiscal de Stat și autoritățile de asigurări sociale, cu condiţia ca datoriile respective să fie considerate creanţe privilegiate în baza legii aplicabile;

d) schemele de garantare a depozitelor pentru datorii care decurg din contribuţiile datorate în conformitate cu legislaţia privind schemele de garantare a depozitelor.

(3) Prevederile alin. (2) lit. a) nu se aplică componentei variabile a remuneraţiei personalului care expune banca unor riscuri semnificative, aşa cum este identificat potrivit reglementărilor emise de către Banca Naţională a Moldovei.

(4) Toate activele garantate incluse într-un portofoliu-suport pentru obligaţiunile garantate rămîn neafectate, segregate şi cu fonduri suficiente.

(5) Nici cerinţa prevăzută la alin. (4) şi nici prevederile alin. (1) lit. b) nu împiedică Banca Naţională a Moldovei, în calitate de autoritate de rezoluţie, să îşi exercite, după caz, respectivele competenţe în legătură cu orice parte a unei obligaţiuni garantate sau a unei datorii, pentru care s-a depus o garanţie reală, care depăşeşte valoarea activelor, a gajului, a dreptului de retenţie sau a garanţiei reale care o acoperă.

(6) Prevederile alin. (1) lit. a) nu împiedică Banca Naţională a Moldovei, în calitate de autoritate de rezoluţie, să îşi exercite, după caz, respectivele competenţe în legătură cu orice parte a unui depozit care depăşeşte nivelul de garantare prevăzut de legislaţia privind schemele de garantare a depozitelor.

(7) Fără a aduce atingere dispoziţiilor privind expunerile din Legea nr. 202/2017 privind activitatea băncilor și reglementărilor în materie emise de Banca Naţională a Moldovei, pentru a se asigura posibilităţi de soluţionare a băncilor, Banca Naţională a Moldovei, în calitate de autoritate de rezoluţie, limitează, în conformitate cu prevederile art. 39 lit. b) din prezenta lege, măsura în care alte bănci deţin datorii eligibile pentru aplicarea instrumentului de recapitalizare internă, cu excepţia datoriilor care sînt deţinute la entităţi care fac parte din acelaşi grup.

Art 155 Legea Privind redresarea şi rezoluţia băncilor în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №232 din 03.10.2016

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului