Articolul 26 din Legea Privind siguranța alimentelor în Republica Moldova. Sistemul rapid de alertă pentru alimente și furaje la nivel național

(1) Sistemul rapid de alertă pentru alimente și furaje la nivel național (în continuare – Sistem rapid de alertă) este o rețea de comunicare pentru notificarea unor riscuri, directe sau indirecte, asupra sănătății umane derivînd din produsele alimentare sau din hrana pentru animale.

(2) Autoritățile administrației publice centrale implicate în Sistemul rapid de alertă – Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului și Serviciul Vamal – desemnează fiecare cîte un punct de contact care este membru al rețelei. În calitate de punct național de contact se desemnează Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, care răspunde de administrarea rețelei.

(3) În cazul în care un membru al rețelei deține o informație legată de existența unui risc grav, direct sau indirect, asupra sănătății umane care derivă din produse alimentare sau din hrana pentru animale, această informație este notificată imediat Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor prin Sistemul rapid de alertă. Agenția transmite imediat această informație tuturor membrilor rețelei și poate include în notificare orice date științifice sau tehnice de natură să faciliteze o acțiune adecvată de gestiune a riscurilor de către membrii rețelei.

(4) Prin Sistemul rapid de alertă, punctele de contact notifică imediat Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor cu privire la:

a) orice măsură, necesitînd o intervenție rapidă, pe care au întreprins-o pentru a restricționa introducerea pe piață sau a determina retragerea de pe piață ori returnarea produselor alimentare sau a hranei pentru animale în vederea protejării sănătății umane;

b) orice recomandare sau acord cu operatorii din lanțul alimentar, necesitînd o intervenție rapidă, avînd drept scop, în mod voluntar sau obligatoriu, prevenirea, limitarea sau impunerea unor condiții specifice pentru introducerea pe piață ori eventuala folosire a produselor alimentare sau a hranei pentru animale din cauza unui risc major asupra sănătății umane;

c) orice respingere, legată de un risc direct sau indirect asupra sănătății umane, a unui transport, lot ori container de produse alimentare sau de hrană pentru animale de către organul de control la un post de control sanitar-veterinar ori fitosanitar de frontieră.

(5) Notificarea este însoțită de o explicare detaliată a motivelor acțiunii întreprinse de către organul de control. Aceasta este urmată de informații suplimentare, în special în cazul în care măsurile pe care se bazează notificarea sînt modificate sau retrase.

(6) Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor transmite imediat notificarea și informațiile suplimentare primite conform alin. (1) și (3) tuturor membrilor Sistemului rapid de alertă. În cazul în care un transport, un lot sau un container este respins de către organul de control la un post de control sanitar-veterinar ori fitosanitar de frontieră, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor transmite imediat o notificare tuturor posturilor de control de la frontieră, precum și țării de origine a transportului, lotului sau containerului respectiv.

(7) În cazul în care un produs alimentar sau o anumită hrană pentru animale expediată către statul importator este obiectul unei notificări prin Sistemul rapid de alertă, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor furnizează acestui stat informațiile corespunzătoare.

(8) Prin Sistemul rapid de alertă se identifică, într-un termen util, toxiinfecțiile alimentare, legătura dintre acestea și produsele alimentare sursă, urmărind trasabilitatea.

(9) Măsurile de punere în aplicare a Sistemului rapid de alertă pentru alimente și furaje la nivel național vor fi aprobate de către Guvern.

Art 26 Legea Privind siguranța alimentelor în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №306 din 30.11.2018

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului