Articolul 52 din Legea Privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale în Republica Moldova. Regulile privind descrierea bunurilor, lucrărilor și serviciilor

(1) Specificațiile tehnice ale bunurilor, lucrărilor și serviciilor solicitate de entitatea contractantă vor reprezenta o descriere exactă și completă a obiectului achiziției, astfel încât fiecare cerință și criteriu, stabilite de entitatea contractantă, să fie îndeplinite.

(2) Specificațiile tehnice pot descrie și caracteristici referitoare la procesul sau metoda specifică de producție sau de execuție a lucrărilor, de furnizare a bunurilor sau de prestare a serviciilor solicitate ori la un proces specific pentru o altă etapă a ciclului de viață al acestora chiar și în cazul în care astfel de factori nu fac parte din substanța lor materială, cu condiția să aibă legătură cu obiectul contractului și să fie proporționale cu valoarea și obiectivele acestuia.

(3) Specificațiile tehnice pot preciza totodată dacă este necesar transferul drepturilor de proprietate intelectuală.

(4) Specificațiile tehnice se definesc astfel încât să corespundă, atunci când este posibil, necesităților/exigențelor oricărui utilizator, inclusiv ale persoanelor cu dizabilități.

(5) Specificațiile tehnice trebuie să permită oricărui ofertant accesul egal la procedura de atribuire și nu trebuie să aibă ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natură să restrângă concurența dintre operatorii economici.

(6) Fără a aduce atingere normelor tehnice obligatorii la nivel național, în măsura în care sunt compatibile cu reglementările internaționale, specificațiile tehnice se formulează în unul dintre următoarele moduri:

a) în termeni de performanță sau de cerințe funcționale, incluzând caracteristici de mediu, cu condiția ca parametrii să fie suficient de exacți pentru ca ofertanții să poată stabili obiectul contractului și pentru ca entitățile contractante să poată atribui contractul;

b) făcând trimitere la specificații tehnice și, în ordinea preferinței, la standardele naționale care transpun standarde europene, la evaluări tehnice naționale/europene, specificații tehnice comune, standarde internaționale, alte sisteme de referință tehnice instituite de către organismele de standardizare naționale/europene sau, în lipsa oricăror dintre acestea, la standarde naționale, la agremente tehnice naționale sau specificații tehnice naționale referitoare la proiectarea, calcularea și execuția lucrărilor și la utilizarea bunurilor; fiecare trimitere este însoțită de mențiunea „sau echivalent”;

c) în termeni de performanță sau de cerințe funcționale prevăzute la lit. a), făcând trimitere la specificațiile tehnice menționate la lit. b) ca mijloc de prezumție a conformității cu respectivele performanțe sau cerințe funcționale;

d) făcând trimitere la specificațiile tehnice menționate la lit. b) pentru unele caracteristici și făcând trimitere la performanțele sau cerințele funcționale prevăzute la lit. a) pentru alte caracteristici.

(7) În cazul în care o entitate contractantă utilizează opțiunea de a face trimitere la specificațiile tehnice menționate la alin. (6) lit. b), aceasta nu respinge o ofertă pe motiv că bunurile, lucrările sau serviciile oferite nu sunt conforme cu specificațiile tehnice la care se face trimitere, dacă ofertantul dovedește în oferta sa, prin mijloace adecvate, că soluțiile propuse îndeplinesc într-un mod echivalent cerințele definite în specificațiile tehnice.

(8) Entitatea contractantă are dreptul de a solicita operatorilor economici să furnizeze un raport de încercare/testare sau un certificat emis de un organism recunoscut, după caz, cum ar fi, un laborator neutru de încercări şi calibrare sau un organism de certificare şi inspecţie, drept mijloc de probă care să ateste conformitatea cu cerințele sau criteriile stabilite în specificațiile tehnice, în criteriile de atribuire sau în condițiile de executare a contractului.

În cazul în care entitățile contractante solicită prezentarea unor certificate întocmite de un organism recunoscut de evaluare a conformității, acestea acceptă și certificatele emise de către alte organisme echivalente de evaluare a conformității.

(8-1) Entitatea contractantă are obligaţia de a accepta certificate emise de organisme recunoscute în oricare dintre statele membre ale Uniunii Europene.

(8-2) În cazul în care operatorul economic nu deține rapoartele de încercare/testare sau certificatele prevăzute la alin. (8) ori nu are posibilitatea de a le obține în termenele stabilite, din cauzele care nu îi sunt imputabile, entitatea contractantă acceptă, în sensul alin. (7), și alte mijloace de probă adecvate, cum ar fi dosarul tehnic al producătorului, în măsura în care astfel de mijloace de probă atestă faptul că bunurile, lucrările sau serviciile furnizate/executate/prestate îndeplinesc cerințele sau criteriile stabilite în specificațiile tehnice, în criteriile de atribuire sau în condițiile de executare a contractului.

(9) Specificațiile tehnice nu vor face referință la o anumită marcă comercială sau la un anumit agent economic, la un brevet, o schiță sau un tip de bunuri, de lucrări și de servicii, nu vor indica o origine concretă, un producător sau un operator economic concret. În cazul în care nu există un mod suficient de exact de expunere a cerințelor față de achiziție, iar o astfel de referință este inevitabilă, caracteristicile vor include cuvintele „sau echivalentul”.

(10) În cazul în care entitatea contractantă definește specificațiile tehnice din caietul de sarcini prin precizarea performanțelor și/sau a cerințelor funcționale solicitate, nicio ofertă nu poate fi respinsă dacă ofertantul demonstrează, prin mijloace adecvate, că bunurile, lucrările sau serviciile oferite asigură îndeplinirea performanțelor sau a cerințelor funcționale solicitate deoarece sunt conforme cu:

a) un standard național/european;

b) o omologare tehnică națională/europeană;

c) o specificație tehnică comună;

d) un standard internațional;

e) alte reglementări tehnice elaborate de organismele de standardizare europene.

(11) Entitatea contractantă are dreptul de a impune în documentația de atribuire, în măsura în care acestea sunt compatibile cu actele normative naționale sau dispozițiile internaționale de drept în domeniul mediului, dezvoltării durabile, social și al muncii la care Republica Moldova este parte, condiții speciale de îndeplinire a contractului, prin care se urmărește obținerea unor efecte de ordin social sau în legătură cu protecția mediului și promovarea dezvoltării durabile.


Art 52 Legea Privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №74 din 25.05.2020

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului