Articolul 53 din Legea Cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică în Republica Moldova. Limitele utilizării instrumentelor de plată și ale accesului prestatorilor de servicii de plată la conturile de plăți

(1) În cazul în care pentru exprimarea consimţămîntului este utilizat un instrument de plată, plătitorul şi prestatorul său de servicii de plată pot conveni asupra unor limite de cheltuieli pentru operaţiunile de plată executate cu utilizarea instrumentului de plată respectiv.

(2) În cazul în care contractul-cadru prevede astfel, prestatorul de servicii de plată îşi poate rezerva dreptul de a bloca un instrument de plată din motive obiective, legate:

a) de securitatea instrumentului de plată;

b) de o suspiciune de utilizare neautorizată sau frauduloasă a acestuia;

c) de un risc sporit semnificativ al incapacităţii plătitorului de a executa obligaţia de plată, în cazul unui instrument de plată cu o linie de credit.

(3) În cazurile menţionate la alin.(2), dacă este posibil, înainte de blocare şi, cel mai tîrziu, imediat după blocarea instrumentului de plată, prestatorul de servicii de plată informează, în modul convenit, pe plătitor despre blocarea instrumentului de plată şi despre motivele acestui blocaj, cu excepţia cazului în care furnizarea acestei informaţii aduce atingere motivelor de siguranţă justificate în mod obiectiv sau este interzisă de alte acte normative.

(4) Prestatorul de servicii de plată deblochează instrumentul de plată sau îl înlocuieşte cu un nou instrument de plată odată ce motivele de blocare încetează să mai existe.

(5) Prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont poate refuza accesul la un cont de plăți prestatorului de servicii de informare cu privire la conturi sau prestatorului de servicii de inițiere a plății din motive obiective, susținute de dovezile corespunzătoare, legate de accesarea neautorizată ori frauduloasă a contului de plăți de către prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi sau de către prestatorul de servicii de inițiere a plății, precum și legate de inițierea neautorizată ori frauduloasă a unei operațiuni de plată. În aceste cazuri, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont informează plătitorul, în modul stabilit de comun acord, cu privire la refuzul accesului la contul de plăți și motivele acestuia.

(6) Plătitorul este informat în temeiul alin. (5), dacă este posibil, înaintea refuzului accesului sau cel târziu imediat după acesta, cu excepția cazului în care furnizarea informațiilor respective ar compromite motivele de siguranță, în mod obiectiv, sau este interzisă de alte acte normative.

(7) Prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont permite accesul prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi și prestatorilor de servicii de inițiere a plății la contul de plăți dacă motivele refuzului încetează să mai existe.

(8) În cazul prevăzut la alin. (5) din prezentul articol, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont notifică Banca Națională despre incidentul referitor la prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi sau la prestatorul de servicii de inițiere a plății în conformitate cu prevederile art. 322. Notificarea cuprinde detaliile relevante ale incidentului și motivele pentru luarea măsurilor. Banca Națională evaluează incidentul și, dacă este necesar, ia măsurile corespunzătoare.

Art 53 Legea Cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №114 din 18.05.2012

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului