Articolul 14 din Legea Cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică în Republica Moldova. Solicitarea eliberării licenței

(1) În scop de obţinere a licenţei pentru activitatea de prestare a serviciilor de plată, persoana care intenţionează să presteze servicii de plată în calitate de societate de plată (solicitant) depune o cerere la Banca Naţională. Modul de prezentare a cererii, a documentelor şi a informaţiilor referitoare la solicitant este stabilit în actele normative ale Băncii Naţionale.

(2) La cerere se anexează următoarele documente şi informaţii referitoare la solicitant:

1) copia legalizată de pe contractul de constituire a solicitantului şi/sau de pe statutul acestuia;

2) datele de identificare ale persoanei juridice, conform actelor normative ale Băncii Naționale;

3) documentele ce atestă dispunerea capitalului propriu conform art.12. Pentru societatea în proces de constituire se anexează confirmarea băncii privind înregistrarea aporturilor la capital în conturile bancare provizorii;

4) declaraţia privind provenienţa mijloacelor din contul cărora sînt făcute aporturile pentru acţiunile subscrise, respectiv, participaţiunile, sau din contul cărora acestea sînt achiziţionate;

5) descrierea amănunţită a activităţii solicitantului şi rapoartele financiare confirmate de auditul extern pentru ultimii 3 ani de activitate sau pentru perioada existenţei societăţii (dacă această perioadă este mai mică de 3 ani), cu excepţia societăţii de plată în proces de constituire;

5-1) programul de operațiuni în care să fie indicate, în special, tipurile serviciilor de plată preconizate a fi prestate;

6) planul de afaceri prin care să se demonstreze că solicitantul poate utiliza sistemele, resursele și procedurile adecvate și proporționale, necesare pentru buna funcționare, și care să includă: bugetul estimativ pentru primii 3 ani de activitate financiară, bazat pe calcule realiste, resursele disponibile pentru desfășurarea activității;

7) procedurile de desfăşurare a activităţii în calitate de societate de plată, cuprinzînd activităţile solicitantului, ale filialelor şi agenţilor de plată ai acestuia, inclusiv:

a) structura organelor de conducere şi nivelul responsabilităţii lor;

b) sistemele şi procedurile de identificare, gestionare, monitorizare şi raportare a riscurilor la care este sau poate fi expusă;

c) mecanismele de control intern, inclusiv procedurile administrative şi contabile;

d) procedurile de control intern privind măsurile necesare pentru a se conforma obligaţiilor prevăzute de legislaţia în domeniul de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului;

e) măsurile privind asigurarea continuităţii activităţii şi siguranţei la prestarea serviciilor de plată, care să cuprindă o identificare clară a operaţiunilor critice, planuri de continuitate şi o procedură pentru testarea şi reexaminarea periodică a caracterului adecvat şi a eficienţei acestor planuri;

f) organizarea şi gestionarea sistemelor informaţionale, inclusiv modul de protecţie a informaţiei şi a datelor cu caracter personal ale utilizatorilor de servicii de plată, precum şi o descriere a procesului pentru evidenţa, monitorizarea, supravegherea şi restricţionarea accesului la datele sensibile privind plăţile;

g) procedurile pentru monitorizarea, tratarea şi urmărirea unui incident de securitate şi a plîngerilor legate de securitate formulate de clienţi, incluzînd un mecanism de raportare care ţine cont de obligaţiile de notificare ale societăţii de plată prevăzute la art.32-2;

h) politica de securitate, inclusiv o evaluare detaliată a riscurilor în raport cu serviciile de plată şi o descriere a măsurilor de control al securităţii şi de atenuare a riscurilor întreprinse în vederea protejării adecvate a utilizatorilor serviciilor de plată, inclusiv împotriva fraudei şi a utilizării ilegale a datelor sensibile şi cu caracter personal;

i) descrierea principiilor și a definițiilor aplicate pentru colectarea datelor statistice privind performanța, operațiunile și frauda;

j) asigurarea de răspundere civilă profesională sau altă garanție comparabilă, stabilite conform actelor normative ale Băncii Naționale, care să acopere obligațiile menționate la art. 56, 70, 70-1 și 72 – în cazul în care solicitantul intenționează să presteze serviciile de plată indicate la art. 4 alin. (1) pct. 8);

k) asigurarea de răspundere civilă profesională sau altă garanție comparabilă, stabilite conform actelor normative ale Băncii Naționale, care să acopere obligațiile față de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont sau față de utilizatorul serviciilor de plată, ca urmare a accesării ori utilizării neautorizate sau frauduloase a informațiilor referitoare la contul de plăți – în cazul în care solicitantul intenționează să presteze și serviciile de plată indicate la art. 4 alin. (1) pct. 9);

8) descrierea structurii organizatorice a societății, inclusiv: lista și informația privind sucursalele, punctele de lucru/oficiile secundare și agenții de plată, dacă se preconizează utilizarea acestora; descrierea controalelor din oficiu și/sau pe teren pe care solicitantul se angajează să le execute în privința agenților de plată cel puțin anual; condițiile și acordurile de externalizare preconizate; descrierea participării la sistemele de plăți naționale și/sau internaționale;

9) lista acţionarilor/asociaţilor şi acţiunile/participaţiunile deţinute în capitalul solicitantului, informaţiile şi documentele referitoare la acestea care conţin date conform actelor de identitate/actelor de înregistrare;

10) lista persoanelor care deţin participaţiunea calificată, datele şi documentele referitoare la acestea;

11) lista persoanelor cu care solicitantul are legături strînse, precum și datele de identificare ale acestora;

12) lista organelor de conducere și a membrilor organelor de conducere ale solicitantului și, după caz, lista persoanelor care dețin funcții-cheie, însoțite de datele și documentele referitoare la persoanele respective, precum și dovezi care să ateste că acestea se bucură de reputație bună, posedă cunoștințele și experiența adecvate prestării serviciilor de plată;

13) - abrogat.

14) lista auditorilor interni, a entităților de audit sau a auditorilor.

(3) În sensul alin.(2) pct.7) lit.a)-c) şi pct.8), solicitantul furnizează o descriere a sistemului său de control intern şi a dispoziţiilor organizatorice adoptate în vederea luării tuturor măsurilor rezonabile pentru a proteja interesele utilizatorilor de servicii de plată şi pentru a asigura continuitatea şi fiabilitatea în prestarea serviciilor de plată. Măsurile de control al securității și de atenuare a riscurilor, menționate la alin. (2) pct. 7) lit. h) din prezentul articol, trebuie să precizeze modul în care se asigură un nivel sporit de securitate tehnică și de protecție a datelor, inclusiv privind sistemele software și sistemele tehnologiei informației utilizate de solicitant sau de entitățile spre care solicitantul externalizează toate sau o parte din operațiunile acestuia. Măsurile respective includ și măsurile de securitate prevăzute la art. 32-1 alin. (1).

(4) La depunerea cererii de eliberare a licenţei, solicitantul îşi asumă răspunderea pentru actualitatea, plenitudinea şi veridicitatea informaţiilor şi documentelor prezentate.

(5) Banca Națională verifică plenitudinea cererii de eliberare a licenței, a documentelor și informațiilor prezentate, conform prevederilor alin. (2) și ale actelor normative ale Băncii Naționale, în termen de 10 zile lucrătoare de la data recepționării acestora.

(6) În cazul în care în urma verificării plenitudinii, precum este specificat la alin. (5), se constată că cererea de eliberare a licenței, documentele și informațiile prezentate nu corespund prevederilor alin. (2) și ale actelor normative ale Băncii Naționale, Banca Națională indică solicitantului asupra neajunsurilor pe care acesta urmează să le înlăture, precum și asupra documentelor și informațiilor care urmează să le prezinte. Banca Națională stabilește un termen pentru înlăturarea neajunsurilor și prezentarea documentelor și informațiilor indicate. În situația în care solicitantul nu înlătură neajunsurile și/sau nu prezintă documentele și informațiile solicitate în termenul stabilit, Banca Națională constată renunțarea tacită la cererea de eliberare a licenței, dacă nu există temei pentru suspendarea examinării sau pentru repunerea în termen, precum și notifică neîntârziat solicitantul despre aceasta, fapt care duce la încetarea procedurii și la restituirea documentelor și informațiilor anexate la cererea de eliberare a licenței, fără examinarea acestora.

(7) După ce solicitantul înlătură neajunsurile și/sau prezintă documentele și informațiile solicitate în termenul stabilit conform alin. (6), Banca Națională, în termen de 10 zile lucrătoare, verifică dacă au fost înlăturate neajunsurile și/sau prezentate documentele și informațiile solicitate. În cazul în care neajunsurile au fost înlăturate și/sau documentele și informațiile au fost prezentate conform solicitării, se aplică prevederile alin. (8), în caz contrar, Banca Națională constată renunțarea tacită la cererea de eliberare a licenței, dacă nu există temei pentru suspendarea examinării sau pentru repunerea în termen, precum și notifică neîntârziat solicitantul despre aceasta, fapt care duce la încetarea procedurii și la restituirea documentelor și informațiilor anexate la cererea de eliberare a licenței, fără examinarea acestora.

(8) În cazul în care, ca urmare a verificării plenitudinii specificate la alin. (5) și (7) din prezentul articol, se constată că cererea de eliberare a licenței, documentele și informațiile prezentate corespund prevederilor prezentului articol și ale actelor normative care reglementează procedura de licențiere, Banca Națională transmite solicitantului, cel târziu la expirarea termenului de verificare indicat la alin. (5) și (7) din prezentul articol, o confirmare privind recepționarea cererii de eliberare a licenței și a tuturor documentelor și informațiilor prevăzute la alin. (2) din prezentul articol și în actele normative ale Băncii Naționale. Din data transmiterii confirmării respective începe să curgă termenul de evaluare a cererii de eliberare a licenței indicat la art. 18 alin. (1).

(9) În cazul restituirii cererii de eliberare a licenței, solicitantul poate depune o nouă cerere după înlăturarea neajunsurilor care au servit drept temei pentru restituirea cererii precedente.

Art 14 Legea Cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №114 din 18.05.2012

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului