Articolul 42 din Legea Cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică în Republica Moldova. Informaţii precontractuale

(1) Înainte ca utilizatorul serviciilor de plată să devină parte la un contract-cadru, prestatorul de servicii de plată pune la dispoziţia utilizatorului serviciilor de plată, cu suficient timp înainte, pe suport de hîrtie sau pe alt suport durabil, în termeni uşor de înţeles, într-o formă clară, în limba română sau în altă limbă convenită de părţi, următoarele informaţii:

1) cu privire la prestatorul de servicii de plată:

a) denumirea, adresa sediului prestatorului de servicii de plată și, după caz, adresa sucursalei sau a agentului de plată, precum şi orice altă adresă, inclusiv adresa de poştă electronică, relevantă pentru comunicarea cu prestatorul de servicii de plată;

b) indicarea autorităţilor responsabile de supravegherea prestatorului de servicii de plată, a registrului public în care este înscris prestatorul de servicii de plată şi numărul de înregistrare a acestuia sau a altui mijloc echivalent de identificare în registrul respectiv;

2) cu privire la utilizarea serviciului de plată:

a) o descriere a principalelor caracteristici ale serviciului de plată ce va fi prestat;

b) specificarea informaţiilor sau a codului unic de identificare ce trebuie furnizate de către utilizatorul serviciilor de plată pentru inițierea sau executarea corectă a unui ordin de plată;

c) forma şi procedura de exprimare a consimţămîntului pentru inițierea unui ordin de plată sau pentru executarea operaţiunii de plată şi de retragere a acestui consimţămînt în conformitate cu art.52 şi art.62;

d) datele cu privire la momentul primirii unui ordin de plată, astfel cum este definit la art.60, şi, dacă este cazul, ora-limită stabilită de prestatorul de servicii de plată;

e) termenul maxim de executare în care trebuie prestat serviciul de plată;

f) dacă există posibilitatea de a conveni asupra unor limite de cheltuieli pentru utilizarea unui instrument de plată în conformitate cu art.53 alin.(1);

g) în cazul instrumentelor de plată, drepturile utilizatorului serviciilor de plată prevăzute în actele normative ale Băncii Naționale;

3) cu privire la comisioane, rata dobînzii şi cursul valutar:

a) toate comisioanele pe care utilizatorul serviciilor de plată trebuie să le plătească prestatorului de servicii de plată, inclusiv cele legate de modalitatea și frecvența cu care sunt furnizate sau puse la dispoziție informațiile în temeiul prezentei legi, şi specificarea acestora după tip şi valoare;

b) dacă este cazul, rata dobînzii şi cursul valutar care urmează să fie aplicate sau, în cazul în care trebuie să fie utilizate rata dobînzii de referinţă şi cursul valutar de referinţă, metoda de calculare a dobînzii efective, precum şi data, şi indexul sau baza corespunzătoare pentru determinarea cursului valutar de referinţă sau a ratei dobînzii de referinţă corespunzătoare;

c) dacă părţile convin, aplicarea imediată a modificărilor ratei dobînzii de referinţă sau a cursului valutar de referinţă, precum şi cerinţele de informare legate de modificări, în conformitate cu art.44 alin.(4)-(6);

4) cu privire la comunicare:

a) după caz, mijloacele de comunicație, inclusiv cerințele tehnice privind echipamentele și software-ul utilizatorului serviciilor de plată, stabilite de comun acord între părți pentru transmiterea informațiilor și a notificărilor prevăzute de prezenta lege;

b) modalitatea în care şi frecvenţa cu care informaţiile trebuie să fie transmise sau să fie făcute disponibile în conformitate cu prezenta lege;

c) limba sau limbile în care este încheiat contractul-cadru şi în care se desfăşoară comunicarea pe durata acestei relaţii contractuale;

d) dreptul utilizatorului serviciilor de plată de a primi în orice moment al relaţiei contractuale, la cerere, condiţiile contractuale ale contractului-cadru, precum şi informaţiile şi condiţiile specificate în prezentul alineat, pe suport de hîrtie sau pe alt suport durabil;

5) cu privire la cerinţele de protejare şi la măsurile de siguranţă şi corective:

a) dacă este utilizat un instrument de plată, o descriere a etapelor pe care utilizatorul serviciilor de plată trebuie să le parcurgă pentru a păstra siguranţa instrumentului de plată şi a modalităţilor de notificare a prestatorului de servicii de plată în cazul pierderii, furtului, însuşirii instrumentului său de plată sau oricărei alte utilizări neautorizate a acestuia, conform art.54 alin.(1) lit.b);

a1) procedura securizată de notificare a utilizatorului serviciilor de plată de către prestatorul de servicii de plată, în cazul suspiciunilor de fraudă sau al unei fraude reale ori în cazul unor amenințări la adresa securității asociate serviciilor de plată;

b) dacă părţile convin, condiţiile în care prestatorul de servicii de plată îşi rezervă dreptul de a bloca un instrument de plată, în conformitate cu art.53;

c) răspunderea plătitorului pentru operaţiunile de plată neautorizate, conform art.58, inclusiv informaţii privind suma corespunzătoare;

d) modalităţile şi termenul în care utilizatorul serviciilor de plată trebuie să îl informeze pe prestatorul de servicii de plată în legătură cu orice operațiune neautorizată, sau inițiată incorect, sau executată necorespunzător (incorect), precum şi răspunderea prestatorului de servicii de plată pentru operaţiunile de plată neautorizate, în conformitate cu art.56;

e) răspunderea prestatorului de servicii de plată pentru inițierea sau executarea operațiunilor de plată, în conformitate cu art. 70 și 70-1;

f) condiţiile de rambursare conform art.59;

6) cu privire la modificarea şi la rezoluțiunea contractului-cadru:

a) dacă părțile convin, clauza precum că modificările condițiilor contractuale se consideră a fi acceptate de utilizatorul serviciilor de plată în conformitate cu art. 44, cu excepția cazului în care, înainte de data propusă privind intrarea în vigoare a acestora, utilizatorul serviciilor de plată informează prestatorul de servicii de plată că le respinge;

b) durata contractului;

c) dreptul utilizatorului serviciilor de plată de a rezilia contractul-cadru;

7) cu privire la soluţionarea litigiilor:

a) toate clauzele contractuale privind dreptul aplicabil contractului-cadru şi/sau instanţa de judecată competentă;

b) procedurile de soluţionare a reclamaţiilor şi litigiilor pe care utilizatorul serviciilor de plată le are la dispoziţie în conformitate cu prevederile capitolului IX.

(2) Obligaţiile prevăzute la alin.(1) pot fi îndeplinite prin transmiterea unui exemplar al proiectului de contract-cadru care include informaţiile şi condiţiile specificate la alin.(1).

(3) În cazul în care contractul-cadru a fost încheiat la cererea utilizatorului serviciilor de plată printr-un mijloc de comunicare la distanţă care nu îi permite prestatorului de servicii de plată să se conformeze alin.(1), prestatorul îşi îndeplineşte obligaţiile care îi revin conform alineatului respectiv imediat după încheierea contractului-cadru.

Art 42 Legea Cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №114 din 18.05.2012

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului