Articolul 116 din Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova. Răspunderea expeditorului, a destinatarului încărcăturii, a expeditorului şi a destinatarului obiectului remorcat

(1) Pentru indicarea incorectă în conosament a denumirii încărcăturii, a indicilor speciali şi a măsurilor de precauţie pentru încărcăturile respective, pentru prezentarea încărcăturilor interzise spre transportare sau pentru indicarea incorectă a proprietăţilor încărcăturii, de la expeditorul încărcăturii se percepe o amendă în mărimea încincită a navlului pentru transportarea unei asemenea încărcături pe toată distanţa de transportare, indiferent de repararea daunelor transportatorului cauzate în circumstanţele respective. (2) Pentru staţionarea neproductivă supranormă a navelor sau pentru reţinerea întoarcerii containerelor, de la expeditorul şi destinatarul încărcăturii, de la expeditorul şi destinatarul obiectului remorcat din vina cărora a avut loc staţionarea sau reţinerea se percepe amendă în următoarea mărime: a) 10 unităţi convenţionale – pentru 100 tone a capacităţii de încărcare pe oră a navei de transport autopropulsată; b) 1,4 unităţi convenţionale – pentru 100 tone a capacităţii de încărcare pe oră a navei de transport neautopropulsată; c) 20 de unităţi convenţionale – pentru 100 kW a navei remorcher pentru o oră. Capacitatea de încărcare a navei de mai puţin de 50 tone şi puterea motorului mai puţin de 50 kW nu se ia în considerare, iar capacitatea de încărcare egală cu 50 tone şi mai mult şi puterea motorului egală cu 50 kW şi mai mult se consideră a fi egale cu 100. (3) Pentru achitarea restantă a transportării încărcăturii sau remorcării obiectului remorcat se percepe o amendă în favoarea transportatorului sau a remorcherului, în conformitate cu legislaţia civilă şi cu cea din domeniul transportului naval. În caz de apariţie a restanţelor de plată pentru transportarea încărcăturilor livrate în portul de destinaţie, eliberarea acestora poate fi reţinută, dacă aceasta nu conduce la deteriorarea încărcăturii, pînă la achitarea tuturor plăţilor, inclusiv a amenzilor pentru reţinerea plăţilor respective sau pînă la prezentarea garanţiilor în conformitate cu legislaţia civilă şi cu cea din domeniul transportului naval. (4) Pentru necurăţarea navelor sau a containerelor după descărcarea mărfurilor, proprietarul încărcăturilor este obligat să achite transportatorului costul dublu pentru lucrările de curăţare. Transportatorul are dreptul să refuze plecarea navei sau a containerelor necurăţate pînă la momentul curăţării lor de către proprietarul încărcăturilor. (5) Pentru defecţiunea navei, a containerelor sau a mijloacelor de împachetare de la partea vinovată se percepe suma necesară pentru reparaţie. (6) Expeditorul încărcăturii sau al obiectului remorcat poartă răspundere faţă de transportator sau faţă de remorcher pentru daunele cauzate în urma transmiterii întîrziate a actelor prevăzute la art. 65 alin. (5), precum şi a transmiterii unor acte eronate sau în volum insuficient.

Art 116 Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №176 din 12.07.2013

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului