Articolul 75 din Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova. Eliberarea încărcăturilor către destinatarul încărcăturilor

(1) Transportatorul este obligat să informeze destinatarul încărcăturii despre sosirea mărfurilor la adresa lui nu mai tîrziu de ora 12.00 a zilei următoare celei de sosire a încărcăturilor, dacă descărcarea ţine de obligaţia transportatorului. (2) Încărcătura se eliberează către destinatarul încărcăturii indicat în conosament sau către alt destinatar, dacă o atare modificare a fost efectuată în conformitate cu art. 74, după achitarea tuturor plăţilor corespunzătoare către transportator, prevăzute în regulile de transport al încărcăturilor. Drept confirmare a eliberării încărcăturilor este semnătura destinatarului încărcăturilor pe foaia de expediţie. (3) Destinatarul încărcăturilor este obligat să primească şi să scoată la timp din port încărcăturile destinate acestuia. Ordinea de eliberare a încărcăturilor se stabileşte în conformitate cu regulile de transport al încărcăturilor, dacă părţile nu au convenit altceva. În cazul în care, după expirarea termenului de livrare a încărcăturilor, destinatarul încărcăturilor nu a preluat mărfurile, transportatorul are dreptul să le remită spre păstrare pe contul expeditorului încărcăturilor, cu informarea acestuia despre faptul respectiv. (4) Încărcătura sosită în portul de destinaţie se află la păstrare în mod gratuit timp de 24 de ore, neluîndu-se în calcul ziua de sosire. La reţinerea eliberării încărcăturii din culpa transportatorului, cheltuielile de păstrare a încărcăturilor sînt suportate de către transportator. Modul de păstrare a încărcăturilor în porturile de expediere şi de destinaţie se stabileşte conform regulilor de transport al încărcăturilor. (5) Destinatarul încărcăturilor poate să refuze preluarea încărcăturilor, cu excepţia mărfurilor periculoase şi uşor alterabile, numai în cazul în care calitatea acestora în urma deteriorării (stricăciunii) s-a modificat pe atît pe cît se exclude total sau parţial posibilitatea de utilizare a mărfurilor respective, fapt care se certifică de o comisie de expertiză independentă. În astfel de caz, transportatorul comercializează încărcăturile şi efectuează achitările necesare în modul prevăzut de prezenta lege. (6) În cazul în care încărcăturile sînt adresate în portul de destinaţie neprevăzut cu spaţii adecvate pentru păstrarea încărcăturii respective, iar destinatarul încărcăturii la momentul de sosire a lor nu şi-a revendicat obligaţia de a le ridica, chiar dacă a fost informat din timp, încărcăturile pot fi livrate şi predate spre păstrare de către transportator din contul destinatarului încărcăturii în cel mai apropiat port dotat cu astfel de spaţii de depozitare. În cazul dat, toate riscurile legate de aceste încărcături le poartă destinatarul încărcăturilor. În lipsa unei astfel de posibilităţi, transportatorul trebuie să informeze imediat pe expeditorul încărcăturilor despre neprezentarea destinatarului încărcăturilor cu solicitarea indicaţiilor de la acesta referitor la soarta încărcăturii. În contractul de transport al încărcăturilor poate fi prevăzut că pentru supranorma de timp de aşteptare a încărcării şi descărcării navei de către destinatarul încărcăturilor, precum şi pentru timpul de aşteptare a indicaţiilor din partea expeditorului încărcăturilor, de la destinatarul încărcăturilor se percepe o amendă, stabilită la art. 116 alin. (2), iar în cazul livrării încărcăturilor în alt port decît în cel destinat, destinatarul încărcăturilor va compensa cheltuielile de descărcare a mărfurilor, de descărcare forţată a lor, de aflare a lor la păstrare în portul respectiv, precum şi cheltuielile legate de transportarea adăugătoare a încărcăturilor. (7) La transportarea mărfurilor omogene în vrac, a căror livrare se realizează în conformitate cu contractul de organizare a transportului încărcăturilor, calculele pentru cantitatea încărcăturilor primite sau remise spre livrare destinatarului încărcăturilor se efectuează după închiderea navigaţiei sau la expirarea termenului de livrare a tuturor încărcăturilor. Perisabilitatea naturală la un astfel de calcul se evaluează reieşind din cantitatea totală a încărcăturilor transportate. (8) Transportatorul are dreptul să reţină încărcătura în caz de neachitare a plăţilor prevăzute de contract sau de prezenta lege. În acest caz, cerinţele transportatorului care reţine încărcăturile se compensează din costul mărfurilor transportate. Dacă mărfurile reţinute sînt uşor alterabile sau costul aflării lor la păstrare depăşeşte preţul lor, transportatorul are dreptul să comercializeze mărfurile transportate în modul prevăzut la art. 81. (9) În cazul în care, pînă la momentul eliberării încărcăturilor sau în timpul eliberării lor, destinatarul încărcăturilor nu îl informează în scris pe transportator despre deteriorarea (stricăciunea) mărfurilor şi nu indică criteriile ei de ordin comun, se consideră că încărcăturile sînt eliberate destinatarului încărcăturilor în conformitate cu prevederile contractului de transportare.

Art 75 Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №176 din 12.07.2013

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului