Articolul 38 din Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova. Pilotarea navelor

(1) În scop de asigurare a securităţii navigaţiei pe căile navigabile interne şi de prevenire a accidentelor de transport cu navele, se înfiinţează servicii de stat de pilotaj şi organizaţii nestatale de pilotaj al navelor. Serviciile de stat de pilotaj se înfiinţează în cadrul organului de specialitate. Organizaţiile nestatale de pilotaj al navelor se înfiinţează cu respectarea cerinţelor stabilite de prezenta lege şi de alte acte normative. Serviciile organizaţiilor nestatale de pilotaj şi ale serviciilor de stat de pilotaj se prestează contra plată.

           (2) Pilotajul navelor se efectuează de către piloţii care posedă legitimaţie de pilot eliberată în modul stabilit. Pilotul îmbarcat pe navă este obligat să prezinte comandantului navei legitimaţia de pilot. Comandantul navei nu are dreptul să îmbarce la bordul navei în calitate de pilot persoana care nu dispune de legitimaţie de pilot. Pilotul este cetăţean al Republicii Moldova care întruneşte cerinţele Regulamentului privind serviciul de pilotaj al navelor pe căile navigabile interne, elaborat în conformitate cu legislaţia în domeniul transportului naval.

           (3) Lista sectoarelor căilor navigabile interne, a tipurilor şi dimensiunilor navei pentru care este obligator pilotajul navei se stabileşte de organul de specialitate.

           (4) În cazul în care este necesar pentru asigurarea securităţii navigaţiei, pilotul are dreptul să suspende pilotajul navei pînă la survenirea circumstanţelor ce permit asigurarea securităţii navigaţiei.

           (5) Prezenţa pilotului la bordul navei nu îl scuteşte pe comandant de responsabilitatea pentru dirijarea navei. În cazul apariţiei dubiilor cu privire la corectitudinea recomandărilor din partea pilotului, comandantul navei are dreptul să refuze, în scop de asigurare a siguranţei navigaţiei, serviciile acestui pilot. În cazul în care pilotajul navei este obligator, comandantul navei trebuie să solicite schimbarea pilotului respectiv.

           (6) Pentru daunele cauzate armatorului din vina pilotului, poartă răspundere serviciul de stat de pilotaj sau organizaţia nestatală de pilotaj al navelor cu care pilotul respectiv este în raport de muncă în momentul de provocare a daunelor. Serviciul de stat de pilotaj şi organizaţia nestatală de pilotaj al navelor sînt obligate, în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova, să asigure răspunderea civilă pentru cazul de compensare a pagubelor ce pot fi provocate armatorului de către pilot.

           (7) Navele care navighează sub pavilionul unui alt stat, pe durata cursei pe căile navigabile interne ale Republicii Moldova, sînt supuse pilotajului obligatoriu, dacă acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte nu prevăd altceva.

           (8) În timpul pilotajului navei, pilotul este obligat să informeze imediat organul de specialitate despre:

           a) orice modificare a şenalului de navigaţie care ar putea să prezinte pericol pentru navigaţie;

           b) orice accidente cu implicarea navei pe care o pilotează sau a altor nave pe sectorul căii navigabile interne deservite de acesta;

           c) neexecutarea de către comandantul navei pe care acesta o pilotează a regulilor de navigaţie şi a regulilor de prevenire a poluării de pe bordul navelor a căilor navigabile interne cu ape reziduale şi cu ape care conţin hidrocarburi.

           (9) Supravegherea activităţii serviciilor de stat de pilotaj al navelor şi a organizaţiilor nestatale de pilotaj al navelor în ceea ce priveşte siguranţa pilotajului se efectuează de organul de specialitate.

Art 38 Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №176 din 12.07.2013

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului