Articolul 146 din Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova. Daunele cauzate de deteriorarea navei, maşinilor, dotărilor acesteia sau de naufragierea navei

(1) Daunele ce compun avaria comună provocată de deteriorarea navei, maşinilor şi echipamentelor acesteia se determină reieşind din costul reparaţiei, corectării sau înlocuirii componentelor deteriorate sau pierdute. În cazul în care reparaţia navei nu s-a efectuat, daunele cauzate de deteriorarea navei se stabilesc în cuantumul în care preţul de cost al navei s-a micşorat ca urmare a deteriorării şi care, conform devizului, nu depăşeşte costul reparaţiei. (2) În caz de distrugere totală a navei sau în cazul în care înlăturarea deteriorărilor depăşeşte preţul de cost al navei nedeteriorate, daunele considerate ca avarie comună constau din diferenţa dintre preţul de cost valorificat al navei în stare nedeteriorată, după scăderea din aceasta a preţului de cost valorificat de înlăturare a deteriorărilor care nu se atribuie avariei comune, şi preţul de cost al navei deteriorate, care poate fi determinat din venitul net de la comercializarea resturilor navei. (3) În cazul în care, la efectuarea lucrărilor de reparaţie, materialele sau părţile vechi ale navei se înlocuiesc cu altele noi, costul reparaţiei, atribuită la avaria comună, se micşorează (reduceri „pentru cea nouă în locul celei vechi”) cu: a) a cincea parte din costul corpului navei, maşinilor acesteia, dotărilor, care la momentul avarierii navei se aflau în exploatare de la 2 pînă la 5 ani; b) a patra parte din costul corpului navei, maşinilor acesteia, dotărilor, care la momentul avarierii navei se aflau în exploatare de la 6 pînă la 10 ani; c) a treia parte din costul corpului navei, maşinilor acesteia, dotărilor, care la momentul avarierii navei se aflau în exploatare de 11 ani şi mai mult. În ceea ce priveşte navele care se află în exploatare pînă la 2 ani, reducerile „pentru cea nouă în locul celei vechi” nu se fac din costul reparaţiei şi nici din costul ancorelor şi lanţurilor de ancore, parîmelor de remorcare şi de acostare (legare). Reducerile „pentru cea nouă în locul celei vechi” trebuie să se efectueze doar din costul materialelor sau al părţilor navei pregătite pentru instalarea la bordul navei. (4) Daunele cauzate de deteriorarea navei nu pot să depăşească suma cheltuielilor restituite în cazul pierderii navei.

Art 146 Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №176 din 12.07.2013

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului