Articolul 110 din Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova. Responsabilitatea la efectuarea transportării încărcăturii prin intermediul

(1) Responsabilitatea pentru neintegritatea încărcăturilor pînă la predarea acestora în porturile de transbordare a încărcăturilor se atribuie părţii care a predat încărcătura, iar după transmitere – părţii care a primit-o.

           Paza vagoanelor încărcate şi deşarte se efectuează de organizaţiile ce realizează transbordarea încărcăturilor în porturi.

           Înlăturarea sigiliilor de la vagoanele livrate în porturile de transbordare pentru descărcarea mărfurilor, precum şi sigilarea vagoanelor încărcate în porturile de transbordare a încărcăturilor, transportarea cărora se efectuează în mod intermodal, se realizează în conformitate cu regulile de transportare intermodală a încărcăturilor.

           (2) Responsabilitatea organizaţiilor de transport pe căile navigabile interne şi a organizaţiilor de transportare pe alte tipuri de transporturi pentru integritatea încărcăturilor recepţionate pentru transportare intermodală se stabileşte de regulile şi codurile corespunzătoare.

           Determinarea vinovăţiei organizaţiilor de transport pe căile navigabile interne şi a organizaţiilor de alt tip de transport la vătămarea sau deteriorarea încărcăturilor primite pentru transportare intermodală se stabileşte în conformitate cu regulamentele şi codurile corespunzătoare de transport. 

           De stabilirea vinovăţiei organizaţiilor de transport naval intern şi a organizaţiilor de alt tip de transport în legătură cu pierderea, insuficienţa şi deteriorarea (stricăciunea) încărcăturii sînt responsabile organizaţiile menţionate.

           (3) Pentru neexecutarea normelor de transbordare a încărcăturilor, transportarea cărora se efectuează prin intermediul transportului intermodal feroviar şi naval, partea culpabilă poartă răspundere prin achitarea amenzii de următoarele mărimi:

           a) în privinţa încărcăturilor transportarea cărora este stabilită în vagoane şi tone – în mărime de 2 unităţi convenţionale pentru fiecare tonă de încărcătură;

           b) în privinţa încărcăturilor transportarea cărora este stabilită în containere – în mărime de 10 unităţi convenţionale pentru fiecare container cu greutatea brută de 5 tone inclusiv; în mărime de 20 de unităţi convenţionale pentru fiecare container cu greutatea brută de la 5 pînă la 10 tone inclusiv; în mărime de 40 de unităţi convenţionale pentru fiecare container cu greutatea brută mai mare de 10 tone;

           c) în privinţa încărcăturii transportarea căreia este stabilită doar în vagoane, cu excluderea celor frigorifice şi a platformelor – în mărime de 100 de unităţi convenţionale pentru fiecare vagon, indiferent de tipul şi numărul axelor;

           d) în privinţa încărcăturilor transportarea cărora se efectuează în vagoane frigorifice şi pe platforme – în mărime de 4 unităţi convenţionale pentru fiecare tonă de încărcătură; în privinţa încărcăturilor transportarea cărora este stabilită în vagoane şi tone – în mărime de 140 de unităţi convenţionale pentru fiecare vagon, indiferent de tipul şi numărul axelor.

           Pentru neîndeplinirea normelor de transbordare a încărcăturilor de pe transportul maritim pe transportul naval intern şi de pe transportul naval intern pe transportul maritim, partea culpabilă poartă răspundere prin achitarea amenzii în mărime de 60 de unităţi convenţionale pentru fiecare tonă de încărcătură.

           (4) Organizaţia de transport naval intern şi organizaţiile de alt tip de transport nu îşi asumă responsabilitatea pentru neexecutarea normelor de transbordare a mărfurilor în anumite zile, ca urmare a:

           a) forţei majore, acţiunilor militare, blocadelor, epidemiilor sau a altor circumstanţe, care împiedică transbordarea încărcăturilor şi în cazul cărora este interzisă efectuarea operaţiunilor de încărcare, descărcare, la fel şi a accidentelor în organizaţiile de transport;

           b) încetării sau limitării transportului încărcăturii în modul stabilit;

           c) supraexecutării sau suprasaturării în prima sau în a doua jumătate a lunii a încărcăturii incomplete, în conformitate cu normele de transbordare a încărcăturilor.

           (5) Pe timpul de aflare a vagoanelor, containerelor în operaţiunea de încărcare, descărcare, transbordare a încărcăturilor la staţiile feroviare ca urmare a imposibilităţii de livrare a vagoanelor, containerelor pentru încărcare, descărcare, transbordare a încărcăturilor din cauze ce depind de organizaţiile care efectuează transbordarea încărcăturilor în porturi, de la aceste organizaţii se percepe plata pentru folosirea vagoanelor, containerelor, indicată în nomenclatorul tarifelor stabilite în conformitate cu legislaţia civilă. Plata pentru timpul de aflare a vagoanelor, containerelor în porturile pentru încărcare, descărcare, transbordare a încărcăturilor se include în documentele de transport pentru a fi percepute de la destinatari.

           (6) În caz de staţionare neproductivă a navei autopropulsate la chei peste termenele stabilite prin acordul intermodal de transport din cauza neprezentării de organizaţiile feroviare a vagoanelor în cantitatea stabilită în acordul de transport intermodal pentru transbordarea încărcăturilor de pe nava respectivă nemijlocit în vagoane, căile ferate achită o amendă în mărime de 1,2 unităţi convenţionale pentru fiecare tonă de marfă neîncărcată de pe nava respectivă, pentru fiecare 24 de ore în parte. Valoarea amenzii stabilite pentru staţionarea neproductivă supranormativă a navei nepropulsate se micşorează de două ori, iar a navei frigorifice se majorează de două ori.

           (7) Reclamaţiile apărute în legătură cu efectuarea transporturilor intermodale se prezintă:

           a) transportatorului care efectuează activitatea pe căile navigabile interne – în cazul în care punctul final de destinaţie este portul fluvial;

           b) altui transportator care deserveşte punctul final de transportare a încărcăturilor sau în gestiunea căruia este punctul respectiv.

           Reclamaţiile privind pierderea încărcăturii în procesul de transportare intermodală pot fi prezentate în termen de 6 luni de la expirarea a 4 luni din momentul de primire a încărcăturii pentru transportare. Prezentarea reclamaţiilor transportatorului care efectuează activitatea pe căile navigabile interne, apărute ca urmare a transportării intermodale, şi soluţionarea unor astfel de reclamaţii se efectuează în conformitate cu prevederile cap. XVIII.

Art 110 Legea Privind transportul naval intern al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №176 din 12.07.2013

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului