Articolul 4 din Legea Cu privire la energia electrică în Republica Moldova. Competenţa Guvernului

(1) Pentru asigurarea funcţionării şi dezvoltării durabile a sectorului electroenergetic, Guvernul:

a) elaborează şi promovează politica de stat în sectorul electroenergetic, stabileşte direcţiile de dezvoltare ale acestuia;

b) asigură crearea premiselor necesare pentru dezvoltarea şi funcţionarea durabilă a sectorului electroenergetic;

c) aprobă strategia energetică și documentele de politici prevăzute la art. 7-2 din Legea nr. 174/2017 cu privire la energetică;

d) aprobă balanţa energetică pe termen mediu, pentru 5 ani, elaborată de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii;

e) impune întreprinderilor electroenergetice obligaţii de serviciu public în conformitate cu prezenta lege;

f) asigură securitatea energetică a statului, inclusiv pentru aprovizionarea cu energie electrică a consumatorilor finali, prin crearea, la sesizarea Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică în conformitate cu art. 15 alin. (8), a unor întreprinderi care să desfăşoare activitatea de transport, de distribuţie sau de furnizare a energiei electrice în contextul obligaţiilor de serviciu public privind asigurarea serviciului universal, privind furnizarea de ultimă opțiune sau privind realizarea activității de furnizor central de energie electrică;

g) autorizează instalarea centralelor electrice cu o putere instalată mai mare de 20 MW şi majorarea capacităţilor centralelor electrice de termoficare existente în cazul în care capacitatea adiţională este mai mare de 20 MW, în conformitate cu Regulamentul privind construcţia/reconstrucţia centralelor electrice;

h) stabileşte cantitatea minimă obligatorie a rezervelor de combustibil necesară centralelor electrice pe bază de combustibili fosili;

i) lansează procedura de licitaţie în condiţiile legii;

j) desemnează furnizorul central de energie electrică;

k) desemnează operatorul pieţei energiei electrice;

l) aprobă Regulamentul cu privire la protecţia reţelelor electrice;

m) aprobă Regulamentul privind situațiile excepționale pe piața energiei electrice, Planul de acţiuni pentru situaţii excepţionale pe piaţa energiei electrice și componența Comisiei pentru situații excepționale, de asemenea monitorizează, prin intermediul organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii, respectarea prevederilor prezentei legi privind securitatea aprovizionării cu energie electrică;

n) promovează, în limita mijloacelor financiare disponibile, politica de ajutor social;

o) - abrogată;

p) asigură protecţia mediului;

q) promovează interesele sectorului electroenergetic pe plan internațional.

(2) Guvernul, prin intermediul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii şi în cooperare cu Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, asigură monitorizarea securităţii aprovizionării cu energie electrică, care vizează în special:

a) acoperirea balanţei dintre cerere şi ofertă pe piaţa energiei electrice;

b) nivelul cererii prognozate de energie electrică şi sursele de acoperire disponibile;

c) capacităţile suplimentare planificate sau în curs de construcţie;

d) calitatea şi nivelul de întreţinere a reţelelor electrice, securitatea exploatării reţelelor electrice, precum şi îndeplinirea măsurilor de acoperire a sarcinii de vîrf şi a deficitului în furnizarea energiei electrice în cazul indisponibilităţii unuia sau a mai multor furnizori.

(3) O dată la doi ani, pînă la data de 31 iulie, organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii va întocmi un raport de monitorizare privind securitatea aprovizionării cu energie electrică, îl va publica în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina sa web oficială, de asemenea îl va prezenta Secretariatului Comunităţii Energetice. Raportul va cuprinde rezultatele monitorizării aspectelor indicate la alin. (2), măsurile luate sau preconizate pentru soluţionarea problemelor aferente, precum şi capacitatea sistemului electroenergetic de a satisface cererea existentă şi prognoza consumului de energie electrică, de asemenea informaţii cu privire la:

a) securitatea exploatării reţelelor electrice;

b) balanţa energetică pe termen mediu, pentru 5 ani;

c) perspectivele securităţii aprovizionării cu energie electrică pentru o perioadă ulterioară de 5–15 ani;

d) proiectele de investiţii privind construcţia şi punerea în funcţiune a noilor interconexiuni, cel puţin pentru următorii 5 ani, elaborate de operatorul sistemului de transport, de operatorii sistemelor de distribuţie, precum şi de alte părţi;

e) măsurile adoptate, în temeiul prezentei legi, privind îndeplinirea serviciului universal şi a furnizării de ultimă opțiune, precum şi efectul posibil al acestora asupra concurenţei pieţei de energie electrică naţionale şi regionale.

(4) La întocmirea raportului indicat la alin. (3), organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii utilizează informaţia prezentată de operatorul sistemului de transport, de operatorii sistemelor de distribuţie, de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, de organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, precum şi de alte autorităţi publice, asigurînd nedivulgarea informaţiilor care constituie secret comercial.

(5) Guvernul asigură cooperarea la diferite niveluri în scopul armonizării practicilor administrative în sectorul electroenergetic şi al promovării cooperării regionale.

(6) Guvernul exercită şi alte funcţii stabilite în prezenta lege.

Art 4 Legea Cu privire la energia electrică în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №107 din 27.05.2016, versiune în vigoare din 25.05.2016

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului