Articolul 4 din Legea Privind măsurile antidumping, compensatorii şi de salvgardare în Republica Moldova. Determinarea dumpingului

(1) Dacă exportatorul nu produce şi nici nu vinde în ţara exportatoare un produs similar, valoarea normală a acestuia va fi determinată în baza preţurilor altor vînzători sau producători. Preţurile tranzacţiilor dintre părţile presupuse a fi asociate sau care au încheiat un aranjament de compensaţie nu vor fi considerate ca fiind preţuri uzuale în cadrul operaţiunilor comerciale normale şi nu vor fi luate în considerare la determinarea valorii normale, cu excepţia cazurilor cînd se stabileşte că aceste preţuri nu sînt afectate de relaţiile existente.

           (2) Vînzările unui produs similar, destinat consumului pe piaţa internă a ţării exportatoare, vor fi considerate drept o cantitate suficientă pentru determinarea valorii normale dacă ele vor reprezenta cel puţin 5 la sută din totalul vînzărilor produsului investigat în Republica Moldova. Poate fi acceptat şi un procent mai redus al vînzărilor în cazul în care acest procent al vînzărilor constituie o pondere suficientă pentru a permite o comparaţie adecvată.

           (3) În cazul în care produsul similar nu se vinde pe piaţa internă a ţării exportatoare în cadrul operaţiunilor comerciale normale sau cînd vînzările acestuia sînt nesemnificative, sau cînd, datorită situaţiei specifice de pe piaţa internă a ţării exportatoare, asemenea vînzări nu permit o comparaţie adecvată, valoarea normală a produsului similar va fi determinată:

           a) în baza costurilor de producţie din ţara de origine, majorate cu o sumă rezonabilă pentru cheltuielile de comercializare, generale şi de administrare şi cu suma profitului; sau

           b) în baza preţurilor de export către o ţară terţă corespunzătoare, utilizate în cadrul operaţiunilor comerciale normale, cu condiţia ca aceste preţuri să fie reprezentative.

           (4) Vînzările produsului similar pe piaţa internă a ţării exportatoare sau vînzările către o ţară terţă la preţuri inferioare costurilor de producţie (fixe sau variabile) pe unitate de produs, majorate cu cheltuielile de comercializare, generale şi de administrare, vor fi calificate, datorită nivelului preţurilor, drept abateri de la condiţiile derulării operaţiunilor comerciale normale şi nu vor fi luate în considerare la determinarea valorii normale doar în cazurile cînd aceste vînzări s-au practicat, în cadrul unei perioade îndelungate, în volume substanţiale şi la preţuri care nu asigură recuperarea tuturor costurilor într-un termen rezonabil.

           Dacă, la momentul vînzării, preţurile sînt inferioare costurilor pe unitate de produs, dar sînt superioare costurilor medii ponderate pe unitate de produs în perioada pentru care se efectuează investigaţia, se va considera că aceste preţuri permit acoperirea costurilor într-un termen rezonabil.

           Perioada îndelungată va ţine, de regulă, un an, dar nu mai puţin de 6 luni.

           Vînzările sub costurile pe unitate de produs sînt realizate în cantităţi substanţiale atunci cînd autoritatea de investigare stabileşte că media ponderată a preţului de vînzare este mai mică decît media ponderată a costului pe unitate de produs sau că volumul vînzărilor sub costurile pe unitate de produs reprezintă cel puţin 20 la sută din volumul vînzărilor luate în considerare la determinarea valorii normale.

           (5) De regulă, costurile vor fi calculate pe baza înregistrărilor de evidenţă păstrate de partea investigată, cu condiţia ca aceste înregistrări să fie făcute conform principiilor de contabilitate general acceptate în ţara exportatoare şi să reflecte veridic costurile aferente fabricării şi vînzării produsului investigat.

           Probele prezentate privind repartizarea corectă a costurilor vor fi luate în considerare dacă tipul respectiv de repartizare a fost aplicat în mod tradiţional. În lipsa unei metode mai potrivite, se va da preferinţă repartizării costurilor în baza volumului de vînzări. Dacă nu se va specifica repartizarea costurilor potrivit reglementărilor prezentei părţi, acestea vor fi ajustate în funcţie de costurile nonrambursabile prevăzute pentru producţia viitoare şi/sau curentă.

           Dacă, într-un anumit interval al perioadei de recuperare, costurile au fost afectate de folosirea unor noi tehnologii de extindere a producţiei, ce au comportat investiţii suplimentare substanţiale, şi de nivelul scăzut de utilizare a capacităţilor de producţie, ca rezultat al operaţiunilor de iniţiere desfăşurate în perioada de investigare, costurile medii corespunzătoare operaţiunilor de iniţiere vor fi cele aplicate, potrivit regulilor de repartizare a costurilor menţionate mai sus, la sfîrşitul unei astfel de faze şi vor fi incluse, la nivelul corespunzător perioadei respective, în costurile medii ponderate menţionate la alin.(4) partea 2. Durata operaţiunilor de iniţiere va fi determinată în dependenţă de situaţiile în care se află producătorul sau exportatorul în cauză, dar nu va depăşi porţiunea iniţială rezonabilă a perioadei de recuperare a costurilor. Pentru ajustarea costurilor aplicabile în perioada de investigare, se va lua în considerare informaţia referitoare la perioada operaţiunilor de iniţiere, ce depăşeşte perioada de investigare, cu condiţia că această informaţie a fost transmisă pînă la vizita de verificare şi într-un termen de 3 luni de la iniţierea investigaţiei.

           (6) Sumele cheltuielilor de comercializare, generale şi de administrare şi sumele profiturilor se vor determina pe baza datelor reale privind fabricarea şi vînzările produsului similar, desfăşurate în cadrul unor operaţiuni comerciale normale, de către exportatorul sau producătorul investigat. Dacă cheltuielile în cauză nu vor putea fi determinate în acest mod, ele se vor calcula în baza:

           a) mediei ponderate a cheltuielilor reale aferente fabricării şi vînzărilor produsului similar pe piaţa internă a ţării de origine, calculate pentru ceilalţi exportatori sau producători investigaţi;

           b) cheltuielilor reale aferente fabricării şi vînzărilor aceleiaşi categorii generale de produse realizate de exportatorul sau producătorul în cauză pe piaţa internă a ţării de origine, în cadrul operaţiunilor comerciale normale;

           c) oricărei alte metode rezonabile, cu condiţia ca suma astfel stabilită a profitului să nu depăşească profitul realizat, de regulă, de alţi exportatori sau producători prin vînzările de produse din aceeaşi categorie generală pe piaţa internă a ţării de origine.

           (7) În cazul în care importurile provin din ţări ce nu au o economie de piaţă, valoarea normală va fi determinată în baza preţului ori valorii construite a produsului similar

           dintr-o ţară terţă cu economie de piaţă ori a preţului de export dintr-o astfel de ţară terţă către alte ţări, iar dacă stabilirea unor asemenea repere nu este posibilă - în baza unui alt criteriu rezonabil, inclusiv a unui preţ efectiv plătit sau de plătit pentru un produs similar pe piaţa Republicii Moldova, corect ajustat, în caz de necesitate, cu o marjă rezonabilă de profit.

           Ţara terţă de referinţă cu economie de piaţă va fi selectată într-un mod rezonabil, luîndu-se în considerare orice informaţie relevantă şi disponibilă la momentul selectării. Se va ţine cont, de asemenea, de limitele de timp. Dacă va fi posibil, se va selecta o ţară terţă cu economie de piaţă supusă unei investigaţii similare.

           Părţile implicate în investigaţie vor fi informate, de îndată după iniţierea acesteia, despre o eventuală selectare a unei terţe ţări de referinţă cu economie de piaţă, acordîndu-li-se 10 zile pentru comentarii.

           (8) Preţul de export va fi preţul efectiv plătit sau de plătit pentru un produs vîndut pentru a fi exportat în Republica Moldova.

           (9) Atunci cînd nu există un preţ de export sau cînd autoritatea de investigare consideră că există o asociere sau un aranjament de compensaţie între exportator şi importator sau o ţară terţă ori cînd, din alte motive, preţul efectiv plătit pentru produsul vîndut la export nu poate servi ca preţ de referinţă, preţul de export poate fi construit pe baza preţului la care produsul importat este vîndut pentru prima oară unui cumpărător independent sau, dacă produsul nu este revîndut unui cumpărător independent ori nu este revîndut în starea în care el a fost importat, pe orice altă bază rezonabilă.

           În astfel de cazuri, vor fi operate ajustări ale tuturor cheltuielilor, inclusiv ale taxelor şi impozitelor plătite între import şi revînzare, şi ale profiturilor căpătate. Aceste cheltuieli vor include toate cheltuielile suportate în condiţii normale de către un importator şi plătite de orice partener care desfăşoară activităţi în Republica Moldova sau în străinătate şi care deţine un contract de asociere sau un aranjament de compensaţie cu importatorul sau exportatorul.

           Vor fi supuse ajustărilor cheltuielile de transport, de asigurare, de manipulare şi de încărcare-descărcare, costurile auxiliare, taxele vamale, taxele antidumping şi alte taxe de plătit în Republica Moldova şi suma rezonabilă a cheltuielilor generale şi a profiturilor, precum şi toate comisioanele plătite în mod uzual sau care au fost convenite.

           (10) Între preţul de export şi valoarea normală se va face o comparaţie echitabilă. Această comparaţie va fi realizată la acelaşi nivel comercial şi pentru vînzările efectuate la date cît mai apropiate. Dacă valoarea normală şi preţul de export stabilite nu se află la acelaşi nivel de comparaţie, în fiecare caz aparte se va ţine cont, în mod corespunzător, de diferenţele ce afectează comparabilitatea preţurilor, inclusiv de diferenţele dintre condiţiile de vînzare, taxare, nivelurile comerciale, cantităţile şi caracteristicile fizice. Ajustările se vor efectua astfel încît să se excludă orice dublare în special în ce priveşte reducerile, rabaturile, cantităţile şi nivelul comercial. Dacă condiţiile se îndeplinesc, se vor ajusta următorii factori:

           a) caracteristicile fizice. Se va efectua o ajustare pentru diferenţele în caracteristicile fizice ale produsului investigat. Suma ajustării va corespunde unei estimări rezonabile a diferenţei valorii de piaţă;

           b) taxele de import şi taxele indirecte. Se va efectua o ajustare a valorii normale cu o sumă corespunzătoare oricărei taxe de import sau taxe indirecte aplicate produsului similar şi materialelor încorporate în acesta, destinate consumului în ţara exportatoare, dacă astfel de taxe nu sînt aplicate sau sînt restituite pentru produsul exportat în Republica Moldova;

           c) reducerile, rabaturile şi cantităţile. Se va efectua o ajustare pentru diferenţele vizînd sumele reducerilor şi ale rabaturilor, inclusiv cele acordate pentru diferenţele în cantităţi, dacă se va constata că aceste sume sînt determinate corect şi sînt direct legate de vînzările vizate. De asemenea, se va putea face o ajustare pentru reducerile şi rabaturile amînate dacă reclamaţia se va întemeia pe o practică consecventă în perioadele anterioare, incluzînd îndeplinirea condiţiilor de calificare pentru reduceri sau rabaturi;

           d) nivelul de comerţ. Se va efectua o ajustare pentru diferenţele vizînd nivelurile de comerţ, inclusiv pentru orice diferenţe care pot apărea în vînzările producătorului originar al utilajului, dacă se va demonstra, cu referire la reţeaua de distribuţie a ambelor pieţe, că preţul de export (inclusiv preţul de export construit) reprezintă un nivel de comerţ diferit faţă de valoarea normală şi că diferenţa care a afectat comparabilitatea preţurilor a fost determinată de diferenţe consecvente şi distincte în funcţiile şi preţurile vînzătorului la diferite niveluri de comerţ pe piaţa internă a ţării exportatoare. Suma ajustării va corespunde unei estimări rezonabile a diferenţei valorii de piaţă;

           e) cheltuielile de transport, de asigurare, de manipulare, de încărcare-descărcare şi costurile auxiliare. Se va efectua o ajustare pentru diferenţele vizînd costurile direct legate de transmiterea produsului în cauză din încăperile exportatorului către un cumpărător independent atunci cînd astfel de costuri vor fi incluse în preţul impus. Aceste costuri vor viza transportarea, asigurarea, manipularea, încărcarea-descărcarea şi costurile auxiliare;

           f) ambalajul. Se va efectua o ajustare pentru diferenţele vizînd cheltuielile de ambalare a produsului investigat;

           g) creditarea. Se va efectua o ajustare pentru diferenţele de costuri legate de acordarea oricărui credit pentru vînzările investigate, cu condiţia că acest factor va fi luat în considerare la formarea preţului impus;

           h) costurile postvînzare. Se va efectua o ajustare pentru diferenţele privind costurile legate direct de obţinerea unor garanţii, a asistenţei tehnice şi a serviciilor prevăzute de legislaţie şi/sau în contractul de vînzare;

           i) comisioanele. Se va efectua o ajustare pentru diferenţele în rata comisionului legate de vînzările investigate;

           j) convertiri valutare. În situaţia cînd comparaţia de preţ va necesita o convertire valutară, această convertire se va efectua utilizîndu-se cursul de schimb la data vînzării, cu condiţia ca, atunci cînd o astfel de vînzare de valută străină pe pieţele în termen (forward) va fi direct legată de vînzarea investigată la export, să se utilizeze cursul de schimb practicat pentru vînzarea în termen (forward). De regulă, data vînzării se va considera data facturii, dar se poate folosi şi data contractului, a comenzii sau confirmării comenzii, dacă acestea stabilesc cu o mai mare precizie condiţiile vînzării. Fluctuaţiile cursurilor de schimb vor fi ignorate şi exportatorilor li se vor acorda 60 de zile pentru a-şi ajusta preţurile la export, ţinînd seama de modificările durabile ale cursului de schimb, înregistrate în perioada de investigare.

           (11) Valoarea ajustării se calculează pe baza datelor relevante din perioada de investigare sau din perioada ultimului exerciţiu financiar disponibil. Nu se va ţine cont de solicitările de ajustare avînd o influenţă neglijabilă asupra preţului sau valorii tranzacţiei respective, cum ar fi influenţele sub 0,5 la sută din preţul sau din valoarea tranzacţiei.

           (12) Existenţa marjelor de dumping în perioada de investigare se va stabili, de regulă, pe baza:

           a) comparării valorii normale individuale cu preţul individual pentru fiecare tranzacţie de export către Republica Moldova; ori

           b) comparării mediei ponderate a valorii normale cu media ponderată a preţului pentru toate tranzacţiile de export către Republica Moldova.

           În cazul în care nu se vor putea aplica metodele specificate la lit.a) şi b), se va folosi compararea mediei ponderate a valorii normale cu preţurile tuturor tranzacţiilor de export individuale către Republica Moldova. O valoare normală, stabilită pe baza unei medii ponderate, poate fi comparată cu preţurile tuturor tranzacţiilor de export individuale către Republica Moldova dacă, în funcţie de configuraţia lor, preţurile de export ale diverşilor cumpărători se vor deosebi substanţial şi metodele specificate la lit.a) şi b) nu vor reflecta pe deplin dumpingul practicat.

           Prevederile prezentului alineat nu vor împiedica utilizarea eşantioanelor în conformitate cu art.19.

           (13) În cazul în care marjele de dumping variază, se va stabili marja medie ponderată.

Art 4 Legea Privind măsurile antidumping, compensatorii şi de salvgardare în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №820 din 17.02.2000

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului