Articolul 29 din Legea Privind măsurile antidumping, compensatorii şi de salvgardare în Republica Moldova. Determinarea prejudiciului

(1) Determinarea prejudiciului se va baza pe probe pozitive şi va include o examinare obiectivă:

           a) a volumului importurilor subvenţionate şi a efectului importurilor subvenţionate asupra preţurilor produselor similare pe piaţa Republicii Moldova; şi

           b) a impactului importurilor subvenţionate asupra ramurii industriei naţionale.

           (2) În ceea ce priveşte volumul importurilor subvenţionate, se va examina dacă a existat o majorare semnificativă a acestora în expresie absolută sau în raport cu producţia sau consumul din Republica Moldova. În ceea ce priveşte efectul importurilor subvenţionate asupra preţurilor, se va examina dacă în aceste importuri a existat o importantă subcotare a preţurilor în raport cu preţurile unor produse similare ale ramurii industriei naţionale sau dacă, într-un alt mod, importurile în cauză au avut ca efect scăderea considerabilă a preţurilor sau împiedicarea substanţială a creşterii preţurilor care s-ar fi produs în lipsa subcotării. Nici unul şi nici mai mulţi factori de acest gen nu vor constitui, în mod necesar, un temei pentru stabilirea unei aprecieri definitive.

           (3) În cazul în care importurile provenite din mai multe ţări vor constitui simultan obiectul unor investigaţii privind existenţa subvenţiilor, se va recurge la o evaluare cumulativă a efectelor acestor importuri numai dacă se va constata că:

           a) marja de subvenţie, stabilită în legătură cu importurile provenite din fiecare ţară, este superioară nivelului minim definit la art.35 alin.(4), iar volumul importurilor provenite din fiecare ţară nu este neglijabil; şi

           b) evaluarea cumulativă a efectelor acestor importuri este oportună în legătură cu condiţiile de concurenţă dintre produsele importate şi cu condiţiile de concurenţă între produsele importate şi produsele autohtone similare.

           (4) Examinarea impactului importurilor subvenţionate asupra ramurii respective a industriei naţionale va include evaluarea: tuturor factorilor şi indicilor economici pertinenţi care influenţează situaţia acestei ramuri, inclusiv faptul că ramura va necesita un răstimp pentru a-şi reveni după prejudiciul cauzat de efectele subvenţiei precedente sau ale dumpingului precedent, mărimii marjei de subvenţie, diminuării efective sau potenţiale a vînzărilor, a profiturilor, a producţiei, a segmentului de piaţă, a productivităţii, a randamentului investiţiilor, a utilizării capacităţilor; factorilor care afectează preţurile pieţei din Republica Moldova; efectelor negative, reale sau potenţiale, asupra fluxului de lichidităţi, asupra stocurilor, forţei de muncă, salariilor, ritmului de dezvoltare, posibilităţii de atragere a capitalului sau a investiţiilor. Această listă nu este completă şi nici unul şi nici mai mulţi factori de acest gen nu vor constitui, în mod necesar, un temei pentru stabilirea unei aprecieri definitive.

           (5) În baza tuturor probelor prezentate în legătură cu alin.(1), se va demonstra că importurile subvenţionate cauzează prejudicii în sensul prezentei legi. Aceasta înseamnă, în special, o demonstrare a faptului că volumul importului şi/sau nivelurile de preţuri, determinate conform alin.(2), au avut un impact negativ asupra ramurii industriei naţionale, precum acesta este evaluat la alin.(4), şi că proporţiile acestui impact permit clasificarea lui drept prejudiciu grav.

           (6) Pe lîngă importurile subvenţionate care prejudiciază ramura industriei naţionale, vor fi examinaţi şi alţi factori cunoscuţi pentru ca prejudiciul cauzat de aceştia să nu fie atribuit importurilor subvenţionate în înţelesul alin.(5). Factorii relevanţi, în acest sens, includ, printre altele, volumul şi preţurile importurilor nesubvenţionate, diminuarea cererii sau modificarea configuraţiei consumului, practicile comerciale restrictive ale producătorilor străini şi autohtoni şi concurenţa dintre aceştia, dezvoltarea tehnologiei, activitatea de export şi productivitatea ramurii industriei naţionale.

           (7) Efectul importurilor subvenţionate se va evalua în raport cu producţia produsului similar de către ramura industriei naţionale în cazul în care datele disponibile permit identificarea acestei producţii pe baza unor criterii ca procesul de producţie, vînzările şi profiturile producătorilor. Dacă nu este posibilă identificarea acestei producţii, efectele importurilor subvenţionate vor fi evaluate prin examinarea producţiei unui grup sau a unei serii cît mai înguste de produse care includ produsul similar, pentru care pot fi furnizate datele necesare.

           (8) Determinarea pericolului de prejudiciu grav se va face pe bază de fapte şi nu numai pe bază de presupuneri, ipoteze sau posibilităţi îndepărtate. Modificarea condiţiilor care ar genera o situaţie în care subvenţia poate cauza un prejudiciu trebuie să fie clar prevăzută şi iminentă.

           La determinarea pericolului de prejudiciu grav, se vor lua în considerare următorii factori:

           a) natura subvenţiei sau a subvenţiilor respective şi efectele pe care acestea le-ar putea avea asupra comerţului;

           b) ritmul semnificativ de creştere pe piaţa Republicii Moldova a importurilor subvenţionate, indicînd probabilitatea unei creşteri substanţiale a acestora;

           c) capacitatea suficientă şi liber disponibilă a exportatorului sau creşterea iminentă şi considerabilă a capacităţii exportatorului, fapt care indică probabilitatea unei sporiri substanţiale a exporturilor subvenţionate către Republica Moldova, ţinîndu-se cont de existenţa altor pieţe de export capabile să absoarbă exporturile suplimentare;

           d) intrarea importurilor la preţuri care ar putea reduce considerabil preţurile sau împiedica substanţial creşterea lor, sporind astfel probabilitatea creşterii cererii de noi importuri; şi

           e) stocurile produsului.

           Nici unul din aceşti factori luat separat nu poate constitui, în mod necesar, temei pentru stabilirea unei aprecieri definitive, totalitatea lor însă va conduce la concluzia că alte exporturi subvenţionate sînt iminente şi că, dacă nu se vor lua măsuri de protecţie a pieţei interne, se va cauza un prejudiciu grav ramurii industriei naţionale.

Art 29 Legea Privind măsurile antidumping, compensatorii şi de salvgardare în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №820 din 17.02.2000

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului